The Limitations of Brazilian Basic Education During the COVID-19 Pandemic
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.1975Keywords:
Education, COVID-19, PandemicAbstract
In December 2019, the world's first case of COVID-19 was reported in China. In March 2020, due to this disease, schools began to be closed in Brazil. The present study aimed to verify, from the perspective of Brazilian basic education teachers, whether Brazilian education was prepared for all this conjuncture caused by the COVID-19 pandemic. In order to investigate this issue, a structured questionnaire was applied to a maximum possible number of teachers. The dissemination of the study lasted between June and August 2020, via Facebook and Instagram, and was intended to interview a convenience sample of at least 500 teachers. It was identified that most of them were not prepared for the emergency remote teaching (ERT) and that they did not have an adequate work structure in their homes for their actions. In addition, they reported that most students would not participate or did not participate in the ERT and expressed fear about the possibility of agglomerations and contamination by COVID-19 in schools, as well as anxiety and concern about the ERE. It is suggested that the analyzed context is sufficient to promote emotional exhaustion and work overload. It is intuitive to conclude that it is necessary for government agencies to develop monitoring policies close to teachers, instituting psychological monitoring programs, as well as to create training policies in technological tools on an ongoing basis and to resume more investment policies in education, improving teaching and learning processes, as well as in reducing risks of worsening the working conditions of teachers.
Keywords: Education. COVID-19. Pandemic.
Downloads
References
ANTUNES, J.; PORTO, B. de S.; QUEIROZ, Z. F. Análise do desenvolvimento temático de estudos relacionando educação e covid-19. Educ. Pesqui., v. 48, e253710, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248253710por - Acesso em: 24 jul. 2022.
BARBERIA, L. G.; BASTOS, L. S.; DE SOUSA, T. C. M. School reopening and COVID-19 in Brazil. The Lancet Regional Health – Americas, v. 5, 100149, 2022. Comentário. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.lana.2021.100149 - Acesso em: 24 jul. 2022.
BARBOSA, A. et al. Tempo de trabalho e de ensino: composição da jornada de trabalho dos professores paulistas. Educ. Pesqui., v. 47, e235807, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147235807 - Acesso em: 24 jul. 2022.
BIMBATI, A. P. MEC prevê corte de R$ 300 mi no orçamento de 2023 dos institutos federais. UOL, São Paulo, 9 jul. 2022. Disponível em: https://educacao.uol.com.br/noticias/2022/07/09/mec-preve-corte-orcamento-2023-institutos-federais.htm - Acesso em: 24 jul. 2022.
DAVID, P. B. et al. Ensino remoto emergencial na educação infantil: experiência em escolas privadas. Estud. Aval. Educ., São Paulo, v. 32, e08335, 2021. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/8335/4300 - Acesso em: 24 jul. 2022.
HODGES, C. et al. Diferenças entre o aprendizado online e o ensino remoto de emergência. Revista da Escola, Professor, Educação e Tecnologia, v. 2, p. 1-12, 2020. Disponível em: https://escribo.com/revista/index.php/escola/article/view/17- Acesso em: 24 jul. 2022.
HOLANDA, R. R. et al. Educação em tempos de COVID-19: A emergência da educação a distância nos processos escolares da rede básica de educação. Holos, ano 37, v. 3, e11767, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.15628/holos.2021.11767 - Acesso em: 24 jul. 2022.
KOSLINSKI, M. C.; BARTHOLO, T. L. A pandemia e as desigualdades de oportunidades de aprendizagem na educação infantil. Estud. Aval. Educ., São Paulo, v. 32, e08314, 2021 – Disponível em: https://doi.org/10.18222/eae.v32.8314 - Acesso em: 11 jul. 2022.
NIC.br - Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. TIC DOMICÍLIOS: Pesquisa Sobre o Uso das Tecnologias de Informação e Comunicação nos Domicílios Brasileiros 2019 [livro eletrônico]. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2020. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/20201123121817/tic_dom_2019_livro_eletronico>.pdf - Acesso em: 11 jul. 2022.
OLIVEIRA, E. Ministério da educação não gasta o dinheiro que tem disponível e sofre redução de recursos em 2020, aponta relatório. G1, 21 fev. 2021. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2021/02/21/ministerio-da-educacao-nao-gasta-o-dinheiro-que-tem-disponivel-e-sofre-reducao-de-recursos-em-2020-aponta-relatorio.ghtml - Acesso em: 11 jul. 2022.
ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DE SAÚDE (OPAS) - PAN AMERICAN HEALTH ORGANIZATION (PAHO). Transmissão do SARS-CoV-2: implicações para as precauções de prevenção de infecção. Resumo científico 9 de julho de 2020. [S. l.]: OPAS, 2020. Disponível em: https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/52472/OPASWBRACOVID-1920089_por.pdf?sequence=1&isAllowed=y - Acesso em: 11 jul. 2022.
PINHO, P. de S. et al. Trabalho remoto docente e saúde: repercussões das novas exigências em razão da pandemia da COVID-19. Trabalho, educação e saúde. v. 19, e00325157, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00325 - Acesso em: 24 jul. 2022.
RAMOS-OLIVEIRA, D.; SENRA, L. X. Impacto do Sars-Cov-2 (COVID-19) na cognição social e saúde mental de professores brasileiros. Revista de Studios e Investigación em Psicología y Educación, v. 8, n. 2, p. 282-300, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.17979/reipe.2021.8.2.8566 - Acesso em: 24 jul. 2022.
RFI. Fechamento de escolas durante pandemia fez Brasil regredir duas décadas em matéria de evasão escolar, diz Unicef. G1, 5 abr. 2021. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2021/04/05/fechamento-de-escolas-durante-pandemia-fez-brasil-regredir-duas-decadas-em-materia-de-evasao-escolar-diz-unicef.ghtml - Acesso em: 11 jul. 2022.
SILVA, D. de C. I.; LEITE, A. G. Análise sobre a percepção de saúde física e psicológica de professores brasileiros durante as aulas remotas na pandemia de COVID-19. EAD em Foco, v. 11, n. 1, e1546, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1546 - Acesso em: 24 jul. 2022.
SMITH, W. C. Potential long-term consequences of school closures: Lessons from the 2013-2016 Ebola pandemic. Research Square, 2020. Preprint. Disponível em: researchsquare.com/article/rs-51400/v1 - Acesso em: 11 jul. 2022.
SOMMERHALDER, A.; POTT, Eveline T. B.; ROCCA, C. L. A educação infantil em tempo de SARS-CoV-2: a (re)organização dos fazeres docentes. Educ. Pesqui., v. 48, e254817, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248254817por - Acesso em: 24 jul. 2022.
SOUZA, J. M. et al.. Docência na pandemia: saúde mental e percepções sobre o trabalho on-line. Teoria e Prática da Educação, v. 24, n. 2, p. 142-159, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.4025/tpe.v24i2.59047 - Acesso em: 24 jul. 2022.
UNICEF. Perdas de aprendizagem com a covid-19 podem custar a esta geração de estudantes quase US$ 17 trilhões em ganhos durante a vida. UNICEF, 6 dez. 2021. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/perdas-de-aprendizagem-com-covid-19-podem-custar-a-esta-geracao-de-estudantes-ganhos-durante-a-vida - Acesso em: 24 jul. 2022.
VICTOR, N.. Bolsonaro critica fechamento de escolas e pede fim de “confinamento em massa”. Poder 360, 25 mar. 2020.. Disponível em: https://www.poder360.com.br/governo/bolsonaro-critica-fechamento-de-escolas-e-pede-fim-de-confinamento-em-massa/ - Acesso em: 24 jul. 2022.
WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 11 March 2020. WHO, 11 mar. 2020. Disponível em: https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020 - Acesso em: 24 jul. 2022.
ZYZNAWSKA, J. M.; BARTECKA, W. M. Trabalho remoto forçado pela pandemia de COVID-19 e sua influência na cervicalgia e lombalgia entre professores. Med. Pr. v. 72, n. 6, p. 677-684. Disponível em: https://doi.org/10.13075/mp.5893.01189 - Acesso em: 10 out. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.