Distance Degrees, Digital Technologies and Pandemic: Reports of Teaching Practices
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v12i3.1932Keywords:
Teacher training, Teaching practice, digital technologiesAbstract
The present work proposes to highlight the results of the doctoral research “Reflections of teacher training – use of digital technologies in professional practice”, completed in 2022, under the Public Policies and Human Training program (PPFH-UERJ). The investigation seeks as a central focus to identify whether undergraduate courses - offered at a distance - train teachers who promote a differentiated use of technological resources in professional practice due to the methodology they chose to study - with special emphasis on the context of the pandemic. In addition to what they learned along the training trajectory, the objective is to understand the meaning of the experience lived during the pandemic context through the expression of the teachers themselves. As a methodological approach, it was decided to carry out descriptive research with a quantitative and qualitative nature, combining two methods – semi-structured interview (aimed at a micro group) and a questionnaire (aimed at a macro group). The analysis of the results showed, among other points, a training - including during the pandemic period - that is more out of curiosity and the educator's own efforts than the experience lived at the time of formal training. Among the main theoretical references, Masetto (2018), Gatti (2016) and Kenski (2016) stood out throughout the work to address teacher training;and Santos (2019) when discussing the context of online education and teaching as phenomena of cyberculture.
Keywords: Teacher training. Teaching practice. digital technologies.
Downloads
References
BONILLA, M. H.; PRETTO, N. L. Política educativa e cultura digital: entre práticas escolares e práticas sociais. Perspectiva, v. 33, n. 2, p. 499-521, 2015.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. O poder da identidade. 2001.
DIAS-TRINDADE, S.; CORREIA, J. D.; HENRIQUES, S. Ensino remoto emergencial na educação básica brasileira e portuguesa: a perspectiva dos docentes. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 13, n. 32, p. 1-23, 2020.
DIAS-TRINDADE, S.; MOREIRA, J. A. Avaliação das competências e fluência digitais de professores no ensino público médio e fundamental em Portugal. Revista Diálogo Educacional, v. 18, n. 58, p. 624-644, 2018.
FERRI, F.; GRIFONI, P.; GUZZO, T. Online learning and emergency remote teaching: Opportunities and challenges in emergency situations. Societies, v. 10, n. 4, p. 86, 2020.
FLORES, M. A.; SWENNEN, A. A pandemia do COVID-19 e seus efeitos na formação de professores. Revista Europeia de Formação de Professores , v. 43, n. 4, pág. 453-456, 2020.
GATTI, B. A Formação de professores: condições e problemas atuais. Revista internacional de formação de professores, v. 1, n. 2, p. 161-171, 2016.
HODGES, C. B. et al. A diferença entre ensino remoto de emergência e aprendizado online. 2020.
KENSKI, V. M. A urgência de propostas inovadoras para a formação de professores para todos os níveis de ensino. Revista Diálogo Educacional, v. 15, n. 45, p. 423-441, 2015.
MANZINI, E. J. Considerações sobre a elaboração de roteiro para entrevista semi-estruturada. In: MARQUEZINE: M. C.; ALMEIDA, M. A.; OMOTE; S. (Orgs.) Colóquios sobre pesquisa em Educação Especial. Londrina: eduel, 2003. p. 11-25.
MASETTO, M. T. Trilhas abertas na universidade: inovação curricular, práticas pedagógicas e formação de professores. Summus Editorial, 2018.
MINAYO, M. C. S.; COSTA, A. P. Fundamentos Teóricos das Técnicas de Investigação Qualitativa. 2018.
MODELSKI, D.; GIRAFFA, L. M.M.; CASARTELLI, A. de O. Tecnologias digitais, formação docente e práticas pedagógicas. Educação e Pesquisa, v. 45, 2019.
MOREIRA, A. et al. O digital na investigação qualitativa em educação. Portas que o Digital abriu na Investigação em Educação, p. 12-28, 2021.
MOREL, C. M. T. M.; AMADO, L. A. S. Práticas pedagógicas e produção de subjetividades: a atenção e as novas tecnologias. Psicologia em Estudo, v. 21, n. 4, p. 687-697, 2016.
NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de pesquisa, v. 47, p. 1106-1133, 2017.
PRETTO, N. De L.; RICCIO, N. C. R. A formação continuada de professores universitários e as tecnologias digitais. Educar em Revista, p. 153-169, 2010.
SANTOS, B. de S.; ALMEIDA FILHO, N. de. A universidade no século XXI: para uma universidade nova. Almedina, 2008.
SANTOS, E. Pesquisa-formação na cibercultura. Santo Tirso: Whitebooks, 2014.
SILVA, K. K. A. da; BEHAR, P. A. Competências Digitais na Educação: uma discussão acerca do Conceito. Educação em Revista, v. 35, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.