Teacher Training in Distance Education for Inclusive Education: Analysis of Extension Courses at Fundação Cecierj (2023–2025)

Authors

Keywords:

Teacher training, Distance education, Inclusive education, Special education

Abstract

This study analyzes the demand and themes of Continuing Teacher Education courses on Special and Inclusive Education offered by Fundação Cecierj in Distance Education (DE) format between the second semester of 2023 and the first semester of 2025, aiming to understand the role of continuing education in teacher qualification for inclusive pedagogical practices. Using documentary research with a qualitative approach, institutional course enrollment data were analyzed. Results indicated growing interest in topics such as Individualized Educational Plan (IEP), Curricular Accessibility, and High Abilities/Giftedness, reflecting teachers' search for resources to meet school inclusion demands, aligned with legal frameworks such as the Brazilian Inclusion Law. The thematic diversity of courses demonstrates institutional effort to address key areas of Specialized Educational Services. The study concludes that Distance Education is becoming established as a relevant pathway for continuing education in inclusive education, despite challenges related to access and coordination, reinforcing the need for critical and contextualized pedagogical proposals that value teacher input and knowledge to realize the right to quality education for all.

 

Keywords: Teacher training. Distance education. Inclusive education. Special education.

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Author Biography

Alexandre Botelho José, Fundação Getúlio Vargas

Doutorando (stricto sensu) em BENS CULTURAIS E PROJETOS SOCIAIS (turma 2021) no Programa de Pós-Graduação em História, Polí­tica e Bens Culturais (PPHPBC) da Escola de Ciências Sociais da Fundação Getúlio Vargas - CPDOC/FGV-RJ. Academicamente, é Mestre (stricto sensu) em CIÊNCIAS DAS RELIGIÕES (área Filosofia/Teologia) pela FUV-ES (2013); Especialista (lato sensu) em PSICOLOGIA ECLESIíSTICA pela UNISUAM-RJ (2010); em SOCIOLOGIA pela FISIG-RJ (2015); em PLANEJAMENTO, IMPLEMENTAÇíO E GESTíO DA EDUCAÇíO A DISTÂNCIA pela UFF-RJ (2015); em DESIGNER INSTRUCIONAL PARA EAD VIRTUAL pela UNIFEI-MG (2015); em EDUCAÇíO DE JOVENS E ADULTOS NA DIVERSIDADE E INCLUSíO SOCIAL pela UFF-RJ (2016); em IMPACTOS DA VIOLÊNCIA NA ESCOLA pela ENSP/FIOCRUZ-RJ (2017); em O COORDENADOR PEDAGÓGICO E A PRíTICA EDUCATIVA pela UNIMES-SP (2018); em TECNOLOGIAS, FORMAÇíO DE PROFESSORES E SOCIEDADE pela UNIFEI-MG (2018); em GESTíO ESTRATÉGICA DE INVESTIMENTOS NA EDUCAÇíO BíSICA pela ENSP/FIOCRUZ-RJ (2020); e em GESTíO DE PRíTICAS ASSERTIVAS DA EDUCAÇíO PROFISSIONAL INTEGRADA À EJA pelo IFRN-RN (2020). Bacharel em TEOLOGIA pela FE-DF (2008) e em FILOSOFIA pela FJC-BA (2010). Licenciatura Plena em FILOSOFIA (Formação Pedagógica) pela UNIMES-SP (2014) e em PEDAGOGIA pela FISIG-RJ (2018). Atualmente cursando Licenciatura Plena em CIÊNCIAS SOCIAIS pela UNIMES-SP e Especialização em GESTíO EDUCACIONAL pela UNINTA-CE (2020). Profissionalmente, atua como ESPECIALISTA DE EDUCAÇíO SUPERVISOR DE ENSINO concursado e empossado (2020) da Prefeitura Municipal de Piraí­ - SME/RJ; PROFESSOR DOCENTE I concursado e empossado (2014) do Governo do Estado do Rio de Janeiro - SEEDUC/RJ na disciplina Filosofia e habilitado em Sociologia e Estudos Orientados; Bolsista como MEDIADOR A DISTÂNCIA da Fundação CECIERJ-RJ; Bolsista UAB como PROFESSOR MEDIADOR A DISTÂNCIA (TUTOR) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - IFSP-SP (UAB); e DIRETOR-PRESIDENTE da Faculdade Teológica Charisma/FATCH-RJ (sobrestado). Já atuou como COORDENADOR DE POLO EAD e TUTOR PRESENCIAL em Nova Iguaçu-RJ da Universidade Metropolitana de Santos/UNIMES-SP e da Faculdade Unida de Vitória/FUV-RJ; MEDIADOR, PROFESSOR, CONTEUDISTA E TUTOR de diversas instituições (UAB/UFRB-BA, UNIMES-RJ, IFAL-AL, UNIVESP-SP e VG Educacional). Tem experiência nas áreas de Educação, Filosofia e Teologia, com ênfase em Polí­ticas Públicas Educacionais, atuando principalmente nos seguintes temas: educação a distância; rede de proteção de crianças e adolescentes; educação inclusiva; gamificação e violência escolar.

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Published

2024-09-02

How to Cite

José, A. B., Redig, A. G., & Pereira, A. da S. M. (2024). Teacher Training in Distance Education for Inclusive Education: Analysis of Extension Courses at Fundação Cecierj (2023–2025). EaD Em Foco, 15(2), e2574. Retrieved from https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/2574

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