Teacher training for Working in Distance Learning: Experience at a School of the Brazilian Army

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2499

Keywords:

Distance education, Teacher training, Continuing education

Abstract

This study aims to investigate the contribution of continuing education for teachers to teaching in the Distance Education (DE) modality, focusing on the experience of a Military College of the Brazilian Army and its Regular Distance Education Course. In this context, the relevance of teacher training to ensure efficiency in teaching in this modality is discussed. The research, of a qualitative nature, sought to raise theoretical concepts about teaching practice in this modality, covering aspects related to the qualification and updating of the teaching staff. In addition, the perception of teachers regarding the use of DE and the continuing education received was analyzed, in order to identify strengths and opportunities for improvement, based on the feedback obtained through questionnaires. It is expected that the results of the study, by highlighting the importance of continuing education, will contribute to institutions that intend to implement or are already developing similar educational projects.

 

Keywords: Distance education. Teacher training. Continuing education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gauss Catarinozi Reis, Catholic University of Brasilia

Master's degree in Education from the Catholic University of Brasília (UCB-DF). Specialist in Controllership and Accounting (Nilton Lins/AM). Graduated in Administration (FESP/PR). Head of the Distance Education Section of the Army Institute of Economics and Finance (IEFEx).

References

BEHAR, P. A. (Org.). Competências em educação a distância. Porto Alegre: Penso, 2013.

BELLONI, M. L. Educação a Distância. 7. ed. Campinas: Autores Associados, 2015.

BOSSU, C. Educação continuada e a EAD. In: LITTO, F. M.; FORMIGA, M. M. M. (Orgs.). Educação a distância: o estado da arte (v. 2). São Paulo: Pearson, 2012.

CABRAL, A. L. T.; TARCIA, R. M. L. O novo papel do professor na EaD. In: LITTO, F. M.; FORMIGA, M. M. M. (Orgs.). Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2012. v. 2.

CHRISTOV, L. H. S. Educação continuada: função essencial do coordenador pedagógico. In: BRUNO, E. B. G.; ALMEIDA, L. R. de; CHRISTOV, L. H. da S. (Orgs.). O coordenador pedagógico e a educação continuada. 10. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2007.

HORA, S. N.; SILVA, C. R. B. S. Instrutor do Século XX, Educação do século XXI Desafios para a capacitação docente EaD do EB. In: Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância, XV, 2018, Natal. Disponível em: https://www.ceadex.eb.mil.br/images/artigos_cientificos/Artigo_ESUD_2018.pdf - Acesso em: 11 mai. 24.

HORA, S. N.; SILVA, C. R. B. S. Desafios para o desenvolvimento e consolidação da EaD no EB em tempos de cultura digital. In: Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância, XVI, 2019, Teresina. Disponível em: https://www.ceadex.eb.mil.br/images/artigos_cientificos/Artigo_ESUD_2019.pdf - Acesso em: 11 mai. 24.

FORMIGA, M. M. M. A terminologia da EaD. In: LITTO, F. M.; FORMIGA, M. M. M. (Orgs.). Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson, 2009.

FRANCO, S. R. K.; SCHNEIDER, D. R. Fluência tecnológica digital: necessidade emergente da docência na Educação a Distância. Revista Diálogo educacional, v. 19, n. 60, p. 76-96, 2019. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/download/24165/23254/47249 - Acesso em: 12 set. 24.

GÓMEZ, Á. I. P. Educação na Era digital. Porto Alegre, RS: Penso, 2015

LOPES, L. F.; FARIA, A. A. O que e o quem da EaD: história e fundamentos. Curitiba, PR: InterSaberes, 2013.

MAIA, C.; MATTAR, J. ABC da EAD: a educação a distância hoje. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2008.

MOORE, M. G.; KEARSLEY, G. Educação a distância: uma visão integrada. São Paulo: Thomson Learning, 2007.

NISKIER, A. Os aspectos culturais e a EaD. In: LITTO, F. M.; FORMIGA, M. M. M. (Orgs.). Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson, 2009.

PRETI, O. Educação a distância: fundamentos e políticas. Cuiabá: EdUFMT, 2011.

RESENDE, V. L. M. O.; RESENDE, G. S. L.; COGO, G. A. M.; SENA, V. A. P. M. Docência e tecnologias educacionais: reflexões sobre a formação pedagógica de professores universitários que atuam na modalidade a distância. Research, Society and Development, v. 9, n. 9, p. 1-17, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/7009/6596 - Acesso em: 15 set. 24.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. Ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SOUZA, G. M. Sistema Colégio Militar do Brasil (SCMB): Uma referência de gestão educacional da rede federal de ensino brasileira. In: Congresso Ibero-Americano de Política e Administração da Educação, IV, 2014, Porto. Disponível em: https://www.anpae.org.br/IBERO_AMERICANO_IV/GT1/GT1_Comunicacao/GabrielaMenezesdeSouza_GT1_Integral.pdf - Acesso em: 31 ago. 24.

Published

2025-07-21

How to Cite

Reis, G. C., Brito, R. . de O., Silva, M. C. M., & Lima, H. O. (2025). Teacher training for Working in Distance Learning: Experience at a School of the Brazilian Army. EaD Em Foco, 15(1), e2499. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2499

Issue

Section

Estudos de Caso

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.