Quality in MOOCS: a Study Based on Systematic Review and the Perception of Teachers and Students
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2523Keywords:
Distance learning, Quality in MOOCs, Quality indicators, Mooc evaluationAbstract
This article analyzes how the quality of MOOCs is addressed in the literature and through the perceptions of faculty and students at the Federal Institute of Espírito Santo (Ifes). The research is part of a master's dissertation that seeks to define evaluation parameters for the quality of this institution's MOOCs. This is a documentary study, based on a systematic literature review and a qualitative-quantitative approach, with data collected from participants. The objective is to map the main quality indicators of MOOCs. Data were collected between May and June 2024. The systematic review resulted in a mapping of indicators consolidated in the literature, highlighting the scarcity of evaluation methods and reinforcing the need for further research on the topic. Data analysis allowed us to identify, from the perspective of faculty and students, essential aspects of MOOC quality. The findings of this study supported the development of a new evaluation model for MOOCs on the Ifes open course platform. It was found that, to improve the quality of these courses, it is essential to invest in media diversity, interactivity, usability, personalization, and content excellence. Furthermore, the results obtained can serve as a basis for further research in different institutional contexts, expanding understanding of the quality of MOOCs and encouraging the adoption of more effective distance learning practices. It is hoped that this study will contribute both to strengthening the institution analyzed and to improving the offering of MOOCs in multiple educational contexts.
Keywords: Quality in MOOCs. Quality indicators. Mooc evaluation. Distance learning.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.
BATTESTIN, V. et al. A contribuição da plataforma de cursos abertos do IFES na formação continuada de servidores públicos. In: ANJOS, A. M.; RIBEIRO, L. O. M.; FERREIRA FILHO, R. C. M. (orgs.). Ecossistema digital de formação e as políticas públicas de capacitação de servidores federais. Cuiabá: EdUFMT, 2024. p. 248–274.
BIAGIOTTI, B. Avaliação da qualidade da informação de cursos massivos: um estudo de caso do TELELAB. 2016. 140 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, 2016. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=3612934 Acesso em: 20 dez. 2023.
BOVEN, D. T. The next game changer: the historical antecedentes of the MOOC movement in education. E-learning Papers, n. 33, p. 1-7, 2013.
CATALA, C. L.; VILA, R. R. Validación del cuestionario de evaluación de la calidad de cursos virtuales adaptado a MOOC. RIED, v. 18, n. 2, p. 145-169, 2015. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/279179057_Validacion_del_Cuestionario_de_evaluacion_de_la_calidad_de_cursos_virtuales_adaptado_a_MOOC_Validation_of_the_Questionnaire_of_Quality_Assessment_of_Online_Courses_adapted_to_MOOC Acesso em: 10 jun. 2024.
CONOLE, G. MOOCs as disruptive technologies: strategies for enhancing the learner experience and quality of MOOCs. Revista de Educación a Distancia, n. 39, p. 1-17, 2013.
CURY, C. R. J. Qualidade em educação. Nuances: estudos sobre Educação, a. 17, v. 17, n. 18, p. 15-31, jan./dez. 2010. Disponível em: http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/viewFile/721/735 Acesso em: 10 set. 2024.
DE SOUZA, F. L.; MORGADO, L.; MARINHO, V. D. Contribuições para um framework para avaliação de qualidade e eficácia de MOOCs. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, v. 18, n. 1, 2019. Disponível em: https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/310 Acesso em: 10 jan. 2024.
FILATRO, A. Data science na educação: presencial, a distância e corporativa. São Paulo: Saraiva Educação, 2021.
KITCHENHAM, B.; CHARTERS, S. Diretrizes para realização de revisões sistemáticas de literatura em engenharia de software. Relatório técnico EBSE 2007-001, Universidade de Keele; Universidade de Durham, 2007.
MATTAR, J. Aprendizagens em ambientes virtuais: teorias, conectivismo e MOOCs. Revista Digital Teccogs, n. 7, jun. 2013. Disponível em: https://www.pucsp.br/pos/tidd/teccogs/artigos/2013/edicao_7/2-aprendizagem_em_ambientes_virtuais-joao_mattar.pdf Acesso em: 10 maio 2024.
MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Metodologia científica para o professor pesquisador. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.
NASCIMENTO, H. O. A. Acessibilidade e usabilidade em plataformas MOOC: indicadores de boas práticas. 2019. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Santa Catarina, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/215092/PEGC0584-D.pdf?sequence=-1&isAllowed=y Acesso em: 10 jan. 2024.
POCE, A. et al. Establishing a MOOC quality assurance framework – a case study. Open Praxis, v. 11, n. 4, p. 451-460, out./dez. 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/340603237_Establishing_a_MOOC_quality_assurance_framework_-_a_case_study Acesso em: 12 jun. 2024.
RIBEIRO, L. O. M.; SILVEIRA, L. C. G. DigCompEdu e a plataforma digital de formação de servidores: o uso do framework teórico europeu nas competências digitais para profissionais da educação da Rede Federal EPCT. Em Rede, v. 9, n. 2, jul. 2022. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/893/739 Acesso em: 20 dez. 2023.
SANTOS, S. C. A. Trilhas de aprendizagem para formação continuada de docentes em competências digitais para o ensino a partir de MOOCs da Rede de Institutos Federais. 2022. Tese (Doutorado em Ensino) – Universidade do Vale do Taquari – Univates, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu Doutorado em Ensino, Lajeado, 2022.
SIEMENS, A. M. MOOCs: produção de conteúdos educacionais. São Paulo: Saraiva, 2016.
SIEMENS, G. Connectivism: a learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, v. 2, n. 1, jan. 2005. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/301737088_Connectivism_A_knowledge_learning_theory_for_the_digital_age#fullTextFileContent Acesso em: 12 jun. 2024.
STRACKE, C. M.; TRISOLINI, G. A systematic literature review on the quality of MOOCs. Sustainability, v. 13, n. 5817, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.3390/su13115817
TERREIROS, R. Q.; HERNANDEZ, D. R.; BARNIOL, P. Systematic mapping study 2012-2017: quality and effectiveness measurement in MOOC. Turkish Online Journal of Distance Education – TOJDE, v. 20, n. 1, art. 14, jan. 2019. Disponível em: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/642291 Acesso em: 12 jun. 2024.
VARONEN, M.; HOHENTHAL, T. Critérios de qualidade para implementações online. Jyväskylä University of Applied Sciences; Centria University of Applied Sciences, 2017. Disponível em: https://uusiavoinenergia.fi/materiaalit/laatukortit/ Acesso em: 12 jun. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.