The ChallengesFacingTeachers in Teaching Mathematics in the face of New Technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2468

Keywords:

Digital technologies, Mathematics, Teaching

Abstract

The teaching of mathematics, a fundamental subject in the school curriculum, faces continuous challenges, especially with the advancement of new technologies. These digital technologies, although they offer countless possibilities for pedagogical innovation, also impose new demands on the teacher, who needs to adapt quickly to these changes. This research aims to analyze how teachers face challenges in teaching mathematics in the face of technologies and how they impact the teaching and learning process. This is qualitative research that presents a state-of-the-art Literature Review. Data collection was carried out in the database, Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), focusing on theses and dissertations published between the years 2019 and 2023, whose research was entirely focused on the use of digital technologies in mathematics in elementary school. The results showed that Geogebra is the most used digital technology among teachers. The difficulties faced were the lack of continued training, the limited time for planning classes using technology and the lack of infrastructure in schools, especially in poorer regions. And finally, the type of strategies that teachers use to learn about digital technologies were analyzed. Most teachers resort to using the internet and collaborating with colleagues. 

Keywords: Digital technologies. Mathematics. Teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOERI, C. N.; VIONE, M. T. Abordagens em Educação Matemática. 2009.

BRANDÃO, C. L. F.; LANDIM, E. A. O Ensino da Função Afim com o Auxílio do Software Geogebra. ALMEIDA, M. E. B.; VALENTE, J. A. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.

ARAÚJO, H. M. C. O uso das ferramentas do aplicativo “google sala de aula” no ensino de matemática. 2016. 93p. Dissertação (Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Matemática e Tecnologia, Universidade Federal de Goiás, Catalão-GO, 2016.

BENTO, A. S.; GOVEIA, V. R.; LIMA, F. J. Software “truques matemáticos”: o uso do celular como possibilidade pedagógica para o ensino de matemática. In: EDUCAÇÃO MATEMÁTICA NA CONTEMPORANEIDADE: DESAFIOS E POSSIBILIDADES, 2016. São Paulo-SP. Anais... XII Encontro Nacional de Educação Matemática, 2016.

BLAUTH, I. F.; SCHERER, S. Planejamento de aulas com/para o uso de tecnologias digitais e a construção de conhecimentos por futuros professores de matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, v.7, n.13, p.181-198, 2018.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs). Introdução. Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Lei nº 15.100, de 13 de janeiro de 2025. Dispõe sobre a utilização, por estudantes, de aparelhos eletrônicos portáteis pessoais nos estabelecimentos públicos e privados de ensino da educação básica. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/lei-n-15.100-de-13-de-janeiro-de-2025-606772935

In: XI ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2013, Curitiba-PR. Anais... XI Encontro Nacional de Educação Matemática, 2013.

CARDOSO, A. P. P. Práticas diferenciadas em sala de aula. 2010. 40p. Monografia (Curso de Pedagogia) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2010.

CARVALHO, L. A. Tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC’s) e a sala de aula. Perspectivas Online: Humanas e Sociais Aplicadas, Campos dos Goytacazes, v. 6, n. 17, p. 22-30, 2016.

CURY, H. N.. “Professora, eu só errei um sinal!”: como a análise de erros pode esclarecer problemas de aprendizagem. Disciplinas Matemáticas em Cursos Superiores: reflexões, relatos, propostas. Porto Alegre/RS: EDIPUCRS, p. 123-124, 2004.

DINIZ, Sirley Nogueira Faria. O uso das novas tecnologias em sala de aula. Universidade Federal de Santa Catarina, jun./2001.

FARIAS, A. P.; MOTTA, M. S. As competências de aprendizagem para o ensino de matemática no século XXI e o software de programação scratch. In: EDUCAÇÃO MATEMÁTICA NA CONTEMPORANEIDADE: DESAFIOS E POSSIBILIDADES, 2016, São Paulo-SP. Anais... XII Encontro Nacional de Educação Matemática, 2016.

KENSKI, V. M. Tecnologias e Ensino Presencial e a Distância. Campinas, SP: Papirus, 2003. 144 p. ISBN 8530807081.

KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas: Papirus Editora, 2013.

KENSKI, V. M.. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2007.

LEMOS, S. Nativos digitais x aprendizagens: um desafio para a escola. Boletim Técnico do Senac, [S. l.], v. 35, n. 3, p. 38–47, 2009. Disponível em: https://www.bts.senac.br/bts/article/view/236 - Acesso em: 23 dez. 2024.

LEONARDO, P. P.; MENESTRINA, T. C.; MIARKA, R. A importância do ensino da matemática na educação infantil. In: SIMPÓSIO EDUCAÇÃO MATEMÁTICA EM DEBATE, 2014, Joinville-SC, Anais... Universidade do Estado de Santa Catarina, 2014.

LÉVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Loyola, 2000.

MATTAR, J. Games em educação: como os nativos digitais aprendem. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010.

MATOS, M. M. F. R. M.Novas tecnologias, novas pedagogias? Universidade do MINHO, out./1996.

MEDEIROS, R. P. Softwares matemáticos: O uso de novos recursos tecnológicos para o processo de ensino e aprendizagem da matemática; REBES - Revista brasileira de educação e saúde; ISSN-2358-2391; Pombal-PB, Brasil, v. 4, n. 3, p. 6-12, jul.-set., 2014.

MORAN, J. M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 2. ed. Campinas: Papirus, 2007.

MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mdeiação pedagógica (livro eletrônico). 2. ed. Campinas: Papirus, 2015.

MORAN, J. M. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

MUNHOZ, A. S. Tecnologias educacionais. São Paulo: Saraiva, 2015.

NÓVOA, A. Desafios do Trabalho do Professor no Mundo Contemporâneo. Palestra de António Nóvoa, p.1-24, 2007.

OLIVEIRA, D. S.; JUSTO, D. A. R.. Geogebra: facilitando o aprendizado da função afim e função quadrática. Matemática, Mídia Digitais e Didáticas, p. 1-30, 2014.

RAMOS, M. R. V. O uso de tecnologias em sala de aula. Revista Eletrônica: LENPES-PIBD de Ciências Sociais – UEL, v. 1, n. 02, jul./dez.2012.

SILVA, I. C. S.; PRATES, T. S.; RIBEIRO, L. F. S.. As novas tecnologias e aprendizagem: desafios enfrentados pelo professor na sala de aula. Revista Em Debate (UFSC): Florianópolis, v. 16, 2016.

SILVA, L. T.; SILVA, K. N.; GROENWALD, C. L. O.. Utilização de dispositivos móveis na educação matemática. Educação Matemática em Revista, v. 23, n. 57, p. 59-76, 2018.

SILVEIRA JÚNIOR, C. R.; COELHO, J. D.; SANTOS, L. S. S. Robótica nas aulas de matemática do ensino médio: uma proposta educacional e de baixo custo. Experiências em Ensino de Ciências, v.12, n. 5, 2017.

TOLEDO, M. B. A.. Teoria e prática de matemática: como dois e dois. São Paulo: FTD, 2009.

VALENTE, J. A. O computador na sociedade do conhecimento. Campinas: Nied, 1999.

Published

2025-11-25

How to Cite

Nascimento, J. O. P. do, Sampaio, E. da S., & Nicot, Y. E. (2025). The ChallengesFacingTeachers in Teaching Mathematics in the face of New Technologies. EaD Em Foco, 15(1), e2468. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2468

Issue

Section

Revisões

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.