Avaliação de Cursos EaD para a Educação Continuada de Profissionais da Área da Saúde: Revisão Integrativa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2294

Keywords:

Distance Learning, Review, Healthcare Education

Abstract

Distance education (DE) is a continuing education strategy used to train professionals in the healthcare field. However, the scientific community points out that research on evaluative activities in this area is still necessary. The present study aims to identify in the scientific literature studies that have evaluated DE courses aimed at the continuing education of healthcare professionals and to identify the instruments or criteria used for educational evaluation. The methodology adopted was a systematic literature review of the integrative review type. Among the inclusion criteria were studies dated up to the year 2022; works that evaluated reaction (Level I of the Kirkpatrick model); educational activities conducted through the internet; themes with a narrow interface with the human health area; and the target audience consisting of healthcare professionals who are already graduates. A total of 66 studies were selected. For each research, the following were identified: evaluation category, year, evaluation characterization of the educational action (validated instrument or not), target audience, course theme, evaluation level according to the Kirkpatrick model, type of approach adopted; and use of pre/post knowledge test. The most cited evaluation categories were Educational, General Aspects, and Design, while Ethics was the least referenced. Behavior and results evaluation (Levels III and IV of the Kirkpatrick model) are less commonly performed. Studies focused on DE evaluation in the healthcare field should be encouraged to promote investigations involving the construction of robust and standardized instruments, enabling result comparison.

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Author Biographies

Joseane Stahl Silveira, Hospital de Clínicas de Porto Alegre

Graduada em Pedagogia Empresarial (ULBRA). Especialista em Psicologia do Trabalho e das Organizações (FEEVALE); Especialista em Gestão do Trabalho e Educação em Saúde (ESP-RS / FIOCRUZ), Especialista em Gestão em Saúde (UFRGS), Mestre em Ensino na Saúde: Integração Ensino e Serviços de Saúde na Formação Profissional (UFCSPA). Profissional há 16 anos da área de Gestão de Pessoas, com foco em Educação Corporativa e Educação Permanente em Saúde. Atualmente desenvolvendo atividades como Analista de Qualificação e Aperfeiçoamento Continuado do Hospital de Clínicas de Porto Alegre, no planejamento, acompanhamento e análise de políticas de ensino e qualificação relacionadas aos processos de Gestão de Pessoas. Experiências também de atuação generalista na área de Recursos Humanos, em seus diversos subsistemas, com foco no desenvolvimento de pessoas: Recrutamento e Seleção; Treinamento e Desenvolvimento; Plano de Cargos e Salários; Avaliação de Desempenho; Endomarketing; Elaboração e Aplicação de Projetos e Programas; Organização de Eventos; Sistema de Gestão da Qualidade; Facilitadora de treinamentos e capacitações; Elaboração e aplicação de pesquisa de clima. Atuação docente, como Professora de Recursos Humanos, com conhecimento em áreas multidisciplinares. (Texto informado pelo autor)

Helena Terezinha Hubert Silva, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre-UFCSPA

Professora Associada na Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre-UFCSPA. Chefe do Departamento de Patologia e Medicina Legal. Vice Coordenadora e Docente permanente do PPG Ensino na Saúde - Mestrado Profissional (PPGENSAU). Membro dos grupos de pesquisa: Estudos em Educação e Saúde e Educação a Distância no Ensino das Áreas da Saúde (UFCSPA). Temas de interesse: medicina legal, violência infanto-juvenil, violência intrafamiliar, patologia geral, educação à distância, autorregulação da aprendizagem e qualificação do ensino superior.

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Published

2024-07-12

How to Cite

Trindade, C. S., Silveira, J. S., & Silva, H. T. H. (2024). Avaliação de Cursos EaD para a Educação Continuada de Profissionais da Área da Saúde: Revisão Integrativa. EaD Em Foco, 14(1), e2294. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2294

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Revisões