Trends in Moodle Learning Analytics: a Systematic Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.2070

Keywords:

Learning Analytics, Moodle, Análise de dados

Abstract

Learning Analytics is the field of study that uses analytical methods and information technology to collect, analyze and interpret data related to the learning process. The relationship between Learning Analytics and Moodle is quite significant. Through Moodle, it is possible to collect a large amount of data about student engagement, performance, interactions, and other relevant aspects. Therefore, this paper presents the results of a Systematic Literature Review (SLR), which analyzed 24 articles selected from Abed, IEEE, SBC, ScienceDirect, SCOPUS and SpringerLink databases. The results showed that dropout analysis, performance, personalization, self-regulation and course completion are the main areas of research, highlighting the frequent use of data in Moodle for pattern discovery and predictions. Highlighting the potential to improve academic performance, reduce dropout, personalize instruction, improve interaction and increase student engagement.

 

Keywords: Learning Analytics.  MoodleSystematic Review.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CLOW, D. The Learning Analytics Cycle: Closing The Loop Effectively. In: Proceedings of the 2nd International Conference on Learning Analytics and Knowledge. Vancouver, Canadá, ACM, p. 134-138,2012.

DIAS, R. S. Caracterização do Learning Analytics na educação a distância. In: SEPIT (Seminário de Pesquisa e Inovação Tecnológica), 2017.

GAŠEVIĆ, D. Collaborative Peer Feedback and Learning Analytics: Theory-Oriented Design for Supporting

Class-Wide Interventions, Assessment & Evaluation in Higher Education, 2021.

PORTO, B.; DIAS, D. M.; BATTESTIN, V. EaD em Foco, 2023; 13(1): e2070.

MARTINS, C.; GIRAFFA, L. M. M. Gamificação nas práticas pedagógicas em tempos de cibercultura: proposta de elementos de jogos digitais em atividades gamificadas, In: XI Seminário SJEEC: Jogos eletrônicos, Educação, Comunicação, Brasil, 2015. Disponível em: https://repositorio.pucrs.br/dspace/

handle/10923/8683?mode=full. Acesso em: 14 dez. 2023.

KITCHENHAM, B. A.; DYBA, T.; JORGENSEN, M. Evidencebased Software Engineering. In: Proceedings of

the 26th International Conference on Software Engineering. IEEE Computer Society, 2004, p. 273-

KITCHENHAM, B.; CHARTERS, S. Guidelines for Performing Systematic Literature Reviews in Software Engineering. In: Technical Report EBSE 2007-001, Keele University and Durham University Joint Report,

MENEZES, D. A. T. et al. Modelo de visualização de dados para auxiliar o professor no acompanhamento do

desempenho do aluno e aprimoramento do design instrucional com o apoio de Learning Analytics. In:

Anais dos Workshops do V Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2016), 2016, p. 437-446.

MOODLE, 2020. Disponível em: https://moodle.org. Acesso em: 13 dez. 2023.

PAZ, F.; CAZELLA, S. (2018). integrando sistemas de recomendação com mineração de dados educacionais e Learning Analytics: uma revisão sistemática da literatura. RENOTE, v. 16, n. 1, 2018. DOI: 10.22456/1679-1916.85925.

SANTOS, S. K. S. L.; OLIVEIRA, K. V. R. Analítica da Aprendizagem em bases tecnológicas na formação técnica integrada em Informática. In: ENCONTRO NACIONAL DE COMPUTAÇÃO DOS INSTITUTOS FEDERAIS (ENCOMPIF), 8., 2021.

SANTOS, J. G. Análise de logs da plataforma Moodle utilizando técnicas de mineração de dados: um estudo de caso. Trabalho de Conclusão do Curso de Graduação em Ciência da Computação, UFPB, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/3317?locale=pt_BR. Acesso em: 14 dez. 2023.

SIEMENS, G.; GASEVIC, D. Learning and Knowledge Analytics. Journal of Educational Technology and

Society, v. 15, p. 1–2, 2012.

SIEMENS, G. (2013). Learning Analytics: The Emergence of a Discipline. American Behavioral Scientist, 57(10),

380-1.400.

SOUZA, I. D. Uma experiência do uso de ferramentas de Learning Analytics para análise de interações. Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação em Ciências da Computação, UFPB, 2017.

LONG, P., SIEMENS, G., Penetrating the Fog: Analytics in Learning and Education. Educause Review, 46 (5),

-40, 2011.

ZHANG Y; Ma Z. F. Impact of the COVID-19 Pandemic on Mental Health and Quality of Life among Local

Residents in Liaoning Province, China: a Cross-Sectional Study. Int J Environ Res Public Health, 2020

Published

2023-11-27

How to Cite

Porto, B., Dias, D. M., & Battestin, V. (2023). Trends in Moodle Learning Analytics: a Systematic Review. EaD Em Foco, 13(1), e2070. https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.2070

Issue

Section

Revisões