The Usability of Digital Technological Resources: the Perspective of a University Extension Course Linked to Initial Training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.2035

Keywords:

Usability, Teacher Training, Digital Technologies, Mathematics Teaching

Abstract

 This article is guided by two main objectives: the description of the functionality of the technological resources proposed in an extension course in the Distance Education modality with a group of Mathematics undergraduate students from private and public institutions in the State of Rio de Janeiro and in the reflection of the interactivity between these students and the technologies used. To do so, we will contribute to the theoretical assumptions that bring their discussions about the concepts of initial training of Mathematics teachers and their training practices in extension, in order to collaborate in the consolidation of the debate on the effect of a complementary training parallel to the graduation period. We will also reflect on the discussion promoted by the need to support digital technologies (DT) in the execution of extension courses, which are increasingly constituted in digital media. In order to respond to this investigation, we propose to describe how the operation of such technological resources supported the extension course, in particular the usability of the GeoGebra platform as a tool capable of enhancing geometric concepts essential to the initial training of Mathematics undergraduates. Thus, the research from which this article originated has its qualitative nature immersed in an explanatory approach. We add that this type of approach investigates something new from the perspective of articulating ideas and seeks to understand the causes and effects of a given phenomenon. As results, we point to the (re)signification of some fundamental concepts of geometries (flat and spatial), after the participation of the extension course participants.

 

Keywords: Usability. Teacher training. Digital technologies. Mathematics teaching.



Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tarliz Liao, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Doutor em Educação Matemática Professor Adjunto UFRGS - Campus Litoral Norte http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4750679P6

Sonia Regina Mincov de Almeida, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutoranda do PPGTE/UTFPR

Vinícius dos Santos Honorato, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutorando do PPGEDU/UFFRJ

References

ALMEIDA, S. R. M. Uso do aplicativo de realidade aumentada geometriar como recurso de aprendizagem matemática. 2020. Trabalho de conclusão de curso (Curso de Pós-graduação em Inovações Tecnológicas na Educação), Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2020.

BELLONI, M. L. Educação a Distância. Campinas: Autores Associados, 1999.

BORBA, M. C. et al. Pesquisa qualitativa em Educação Matemática. 6. ed. Coleção Tendências em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

BORBA, M. C.; SCUCUGLIA, R. S. R; GADANIDIS, G. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática: Internet e sala de aula em movimento. Coleção Tendências em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

BORTOLOSSI, H. J. Criando conteúdos educacionais digitais interativos em matemática e estatística com o uso integrado de tecnologias: GeoGebra, JavaView, HTML, CSS, MathML e JavaScript. In: CONFERÊNCIA LATINO-AMERICANA DE GEOGEBRA, 1., 2012, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: PUC, 1994. p. 28-36.

BRASIL. Parecer CNE/CES 1.302/2001. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Matemática, Bacharelado e Licenciatura. Diário Oficial da União, seção 1, Brasília, DF, ano 2001, seção 1., p. 15, 5 mar. 2002.

FIORENTINI, D. Em busca de novos caminhos e de outros olhares na formação de professor de Matemática. In: FIORENTINI, D. (Org.). Formação de Professores de Matemática: explorando novos caminhos com outros olhares. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2008.

FLORES, L. As ações de extensão como prática formativa dos estudantes do Ensino Médio integrado e superior do IFFAR- Campus São Borja. Dissertação de mestrado profissional. Santa Maria - RS. 143 p., 2019.

GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer uma pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. 8. ed. Rio de Janeiro: Record, 2004.

HARARI, Y. H. 21 lições para o século 21. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

HONORATO, V.; SCUCUGLIA, R. S. R. Construções Geométricas no Espaço: discutindo o enunciado de uma atividade. Boletim GEPEM, [S. l.], n. 74, p. 72–87, 2019. DOI: https://doi.org/10.4322/gepem -2019.006. Disponível em: https://periodicos.ufrrj.br/index.php/gepem/article/view/171 - Acesso em: 2 maio 2022.

LIAO, T; MOTTA, M. S. Interregno educacional e o cambiar de paradigmas no chão da escola: realidades e simulações. In: MOTTA, M. S; KALINKE, M. A. (Orgs): Inovações e Tecnologias Digitais na Educação: uma busca por definições e compreensões. Campo Grande, MS: Life Editora, 2021.

MISKULIN, R. G. S. As possibilidades didático-pedagógicas de ambientes computacionais na formação colaborativa de professores de Matemática. In: FIORENTINI, D. (Org.) Formação de Professores de Matemática: explorando novos caminhos com outros olhares. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2008.

MOREIRA, J. A.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, p. 1-35, 2020. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/issue/view/2150. Acesso em: 10 out 2022.

NACARATO, A. M. A Formação do Professor de Matemática: pesquisa x políticas públicas. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 21, n. 75, p. 131-153, 2013. DOI: 10.21527/2179-1309.2006.75.131-153. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/1114 - Acesso em: 19 abr. 2022.

PRENSKY, M. Aprendizagem baseada em jogos digitais. São Paulo: Senac, 2012.

SARAMAGO, José. Viagem a Portugal. São Paulo: Companhia das Letras, 1991.

SILVA, E. W. Extensão Universitária: concepções e práticas nas universidades gaúchas. Porto Alegre. UFRGS, maio de 2003. Tese de Doutorado.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 9. ed, Petrópolis, RJ: Vozes, 2021.

Published

2023-07-17

How to Cite

Liao, T., Almeida, S. R. M. de, Motta, M. S., Honorato, V. dos S., & Kozerski, W. L. (2023). The Usability of Digital Technological Resources: the Perspective of a University Extension Course Linked to Initial Training. EaD Em Foco, 13(1), e2035. https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.2035

Issue

Section

Estudos de Caso