Perception on Collaboration in a Virtual Learning Environment of Biology Teacher's in a Continuing Education Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.1012

Abstract

This paper aims to discuss the perception of teachers/course participants, about didactic design (support material, methodology, proposed activities) and the interfaces in the virtual learning environment - VLE, and its relevance in continuing education for teaching biology education in basic education. The VLE was built from an interactive didactic design perspective and from the technological and pedagogical knowledge of the content (TPCK). A questionnaire containing mixed questions (open and closed) was applied at the end of the teacher update course called "Transmission of Life", offered by the CECIERJ Foundation, with the objective of collecting information about previous experiences and the profile of the course participants and their perceptions about the VLE used by the course. It was observed from the perspective of the course participants, in their responses to the questionnaire, that the course offers a proposal for socio-constructivist work, combined with interfaces of interaction and collaboration (forum and peer review activity), which allows the real collective construction of knowledge. The interactive learning situations developed in the course favor collaboration and the collective construction of knowledge, in addition to stimulating conceptual, procedural and attitudinal changes according to the course teacher's view.

Keywords: Continuing education. VLE. Forum. Collective construction

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ranlig Carvalho de Medeiros, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF/CEDERJ. Especialista em Planejamento, Implementação e Gestão em EAD - PIGEAD pelo programa de Pós-graduação do Instituto de Matemática da UFF/LANTE. Mestre em Educação em Ciências e Matemática,  pelo Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEduCiMat/UFRRJ. Atualmente faz parte do corpo de mediadores presenciais do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas e Licenciatura em Pedagogia (Cederj/UERJ), polo Paracambi. É professor regente de Ciências, Biologia e Fí­sica da rede estadual de educação - SEEDUC.

Benjamin Carvalho Teixeira Pinto, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doudor em Ciências Biológicas. Professor lotado no Departamento de Teoria e Planejamento de Ensino (DTPE), Instituto de Educação da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Professor Pesquisador no Mestrado Profissional do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática. Tem experiência na área de de educação e Educação a Distância - EAD, Ensino de Biologia e Educação Ambiental. 

Daniel Fábio Salvador, Fundação CECIERJ

Professor Associado Doutor da Fundação CECIERJ onde trabalha desde 2006 nas áreas de educação a distância e uso de TICs na educação para formação inicial e continuada de professores de Biologia. Foi coordenador do setor de Biologia da diretoria de extensão entre 2008 e 2010 e diretor do Departamento de Mí­dias Digitais da Fundação CECIERJ de 2011 a 2015.  É docente e orientador do programa de pós-graduação em Ensino de Biociências e Saúde do IOC-Fiocruz.Tem experiência em pesquisa nas áreas de reprodução animal, ensino de Biologia e Ciências, educação a distância, tecnologias educacionais e desenho instrucional para cursos online, sendo coordenador de projetos de pesquisa e autor de artigos em periódicos nacionais e internacionais nestas áreas.

References

BRUNO, A. R. Mediação partilhada em redes sociais rizomáticas: (des)territorialização de possibilidades para a discussão sobre o ser tutor-pesquisador e a tutor-pesquisadora em cursos online. In: FONTOURA, H; SILVA, M. (Org.). Práticas pedagógicas, linguagem e mí­dias: desafios í pós-graduação em Educação em suas múltiplas dimensões. Rio de Janeiro: ANPEd, 2011. p.116-131.

CALVíO, L. D.; PIMENTEL, M.; FUKS, H. Do e-mail ao Facebook: uma perspectiva evolucionista sobre os meios de conversação da internet. Rio de Janeiro: Editora UNIRIO, 2014.

CASTRO, A. T. K. A.; BRUSCATO, A. C. M.; Menegais, D. A. F. N.; KRAHE, E. D. A formação continuada de professores e a prática na sala de aula. Educação Unisinos, Número 18, Volume 3, p. 271-279. 2014.

CORRÊA, J. Estruturas de programas em educação í distância. Porto Alegre: Artmed, 2007.

DARLING-HAMMOND, L.; BRANSFORD, J. D. (Eds.). (2005). Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do. San Franscisco: Jossey-Bass.

DILLENBOURG, P., BAKER, M., BLAYE, A.; O'MALLEY, C. The evolution of research on collaborative learning. In E. Spada & P. Reiman (Eds) Learning in Humans and Machine: Towards an interdisciplinary learning science. 1996. p. 189-211. Oxford: Elsevier.

ESQUINCALHA, A. da C.; ABAR, C. A. A. P. Componentes Afetivo-atitudinais na Prática de Tutores em um Curso a Distância para Professores de Matemática. EaD Em Foco, v. 6(1), p. 54-68, 2016. https://doi.org/10.18264/eadf.v6i1.363

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos de metodologia cientí­fica. 5ª Edição. São Paulo: Atlas, 2003.

LIKERT, R. A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, v. 140. 1932.

MARANDINO, M.; SELLES, S. E.; FERREIRA, M. S. Ensino de Biologia: histórias e práticas em diferentes espaços educativos. [S.l: s.n.], 2009

MISHRA, P.; KOEHLER, M. J. Technological Pedagogical Content Knowledge a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, v. 108 (6), p. 1017-1054, 2006. Disponí­vel em: https://goo.gl/BNDnEp. Acesso em 26 maio. 2019.

MENEZES, V. L. Interação e aprendizagem em ambiente virtual. 2ª Edição. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010. 405 p.

NETO, A. T. Design de Ambientes Virtuais de Aprendizagem e as Contribuições da Pedagogia dos Multiletramentos, dos Estudos Bakhtinianos e de Remidiação. 2014. 120 f. Dissertação (Mestrado em Linguí­stica Aplicada com ênfase em Linguagem e Educação) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2014.

PEREIRA, A. T. C.; SCHMITT, V.; DIAS, M. R. A. C. Ambientes Virtuais de Aprendizagem. In: PEREIRA, A. T. C. (Org.). Ambientes Virtuais de Aprendizagem em diferentes contextos. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2007.

ROLANDO, L. G. R.; LUZ, M. R.M. P.; SALVADOR, D. F. O Conhecimento Tecnológico Pedagógico do Conteúdo no Contexto Lusófono: uma revisão sistemática da literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 23, p.174 - 190, 2015.

SALVADOR, D. F.; ROLANDO, R. L.G.; ROLANDO, R. F. R. Aplicação do modelo de conhecimento tecnológico, pedagógico do conteúdo (TPCK) em um programa on-line de formação continuada de professores de Ciências e Biologia. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias, v. 5, p.31 - 43, 2010.

SALVADOR, D. F.; ROLANDO, R. L.G.; PINTO DA LUZ, M. R. M.; SOUZA, A. H. S. Comunidade Virtual de Aprendizagem para Professores de Biologia – avaliação da utilização e desafios. RIEC – Revista Eletrônica de Investigación en Educación en Ciencias, v. 12. nº 1, 2016.

SANTOS, E.; CARVALHO, F. S. P.; PIMENTEL, M. Mediação Docente Online Para Colaboração: Notas de uma Pesquisa-Formação na Cibercultura. ETD – Educação Temática Digital, v. 18. Nº 2. p. 23-42, 2016.

SANTOS, E.; SILVA, M. O Desenho Didático Interativo na Educação OnLine. Revista Iberoamericana de Educação, v. 49, p. 267-287, 2009.

SAMPAIO, P.; COUTINHO, C. Avaliação do TPACK nas atividades de ensino e aprendizagem: um contributo para o estado da arte. Revista EducaOnline, v. 6(3), p. 39–55, 2012.

SAMPAIO, P; COUTINHO, C. Ensinar com Tecnologia, Pedagogia e Conteúdo. Paidei@, v. 5(8), p. 01-17, 2013.

SCHLÜNZEN, E. T. M., BARROS, M. V.; PEREZ, D. J. H.; CZESZAK, W. (2020). A Interação e a Colaboração na Formação de Mediadores Pedagógicos Digitais. EaD Em Foco, v. 10(1), 22. Disponí­vel em: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.941. Acesso em 08 abril. 2020.

WENGER, E.; MCDERMOTT, R.; SNYDER, W. M. Cultivating Communities of Practice: a guide to managing knowledge. Boston: Harvard University Press, 2002.

Published

2020-06-04

How to Cite

Medeiros, R. C. de, Pinto, B. C. T. ., & Salvador, D. F. . (2020). Perception on Collaboration in a Virtual Learning Environment of Biology Teacher’s in a Continuing Education Program. EaD Em Foco, 10(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.1012

Issue

Section

Original Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>