Perception on Collaboration in a Virtual Learning Environment of Biology Teacher's in a Continuing Education Program
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.1012Abstract
This paper aims to discuss the perception of teachers/course participants, about didactic design (support material, methodology, proposed activities) and the interfaces in the virtual learning environment - VLE, and its relevance in continuing education for teaching biology education in basic education. The VLE was built from an interactive didactic design perspective and from the technological and pedagogical knowledge of the content (TPCK). A questionnaire containing mixed questions (open and closed) was applied at the end of the teacher update course called "Transmission of Life", offered by the CECIERJ Foundation, with the objective of collecting information about previous experiences and the profile of the course participants and their perceptions about the VLE used by the course. It was observed from the perspective of the course participants, in their responses to the questionnaire, that the course offers a proposal for socio-constructivist work, combined with interfaces of interaction and collaboration (forum and peer review activity), which allows the real collective construction of knowledge. The interactive learning situations developed in the course favor collaboration and the collective construction of knowledge, in addition to stimulating conceptual, procedural and attitudinal changes according to the course teacher's view.
Keywords: Continuing education. VLE. Forum. Collective constructionDownloads
References
BRUNO, A. R. Mediação partilhada em redes sociais rizomáticas: (des)territorialização de possibilidades para a discussão sobre o ser tutor-pesquisador e a tutor-pesquisadora em cursos online. In: FONTOURA, H; SILVA, M. (Org.). Práticas pedagógicas, linguagem e mídias: desafios í pós-graduação em Educação em suas múltiplas dimensões. Rio de Janeiro: ANPEd, 2011. p.116-131.
CALVíO, L. D.; PIMENTEL, M.; FUKS, H. Do e-mail ao Facebook: uma perspectiva evolucionista sobre os meios de conversação da internet. Rio de Janeiro: Editora UNIRIO, 2014.
CASTRO, A. T. K. A.; BRUSCATO, A. C. M.; Menegais, D. A. F. N.; KRAHE, E. D. A formação continuada de professores e a prática na sala de aula. Educação Unisinos, Número 18, Volume 3, p. 271-279. 2014.
CORRÊA, J. Estruturas de programas em educação í distância. Porto Alegre: Artmed, 2007.
DARLING-HAMMOND, L.; BRANSFORD, J. D. (Eds.). (2005). Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do. San Franscisco: Jossey-Bass.
DILLENBOURG, P., BAKER, M., BLAYE, A.; O'MALLEY, C. The evolution of research on collaborative learning. In E. Spada & P. Reiman (Eds) Learning in Humans and Machine: Towards an interdisciplinary learning science. 1996. p. 189-211. Oxford: Elsevier.
ESQUINCALHA, A. da C.; ABAR, C. A. A. P. Componentes Afetivo-atitudinais na Prática de Tutores em um Curso a Distância para Professores de Matemática. EaD Em Foco, v. 6(1), p. 54-68, 2016. https://doi.org/10.18264/eadf.v6i1.363
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos de metodologia científica. 5ª Edição. São Paulo: Atlas, 2003.
LIKERT, R. A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, v. 140. 1932.
MARANDINO, M.; SELLES, S. E.; FERREIRA, M. S. Ensino de Biologia: histórias e práticas em diferentes espaços educativos. [S.l: s.n.], 2009
MISHRA, P.; KOEHLER, M. J. Technological Pedagogical Content Knowledge a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, v. 108 (6), p. 1017-1054, 2006. Disponível em: https://goo.gl/BNDnEp. Acesso em 26 maio. 2019.
MENEZES, V. L. Interação e aprendizagem em ambiente virtual. 2ª Edição. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010. 405 p.
NETO, A. T. Design de Ambientes Virtuais de Aprendizagem e as Contribuições da Pedagogia dos Multiletramentos, dos Estudos Bakhtinianos e de Remidiação. 2014. 120 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada com ênfase em Linguagem e Educação) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2014.
PEREIRA, A. T. C.; SCHMITT, V.; DIAS, M. R. A. C. Ambientes Virtuais de Aprendizagem. In: PEREIRA, A. T. C. (Org.). Ambientes Virtuais de Aprendizagem em diferentes contextos. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2007.
ROLANDO, L. G. R.; LUZ, M. R.M. P.; SALVADOR, D. F. O Conhecimento Tecnológico Pedagógico do Conteúdo no Contexto Lusófono: uma revisão sistemática da literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 23, p.174 - 190, 2015.
SALVADOR, D. F.; ROLANDO, R. L.G.; ROLANDO, R. F. R. Aplicação do modelo de conhecimento tecnológico, pedagógico do conteúdo (TPCK) em um programa on-line de formação continuada de professores de Ciências e Biologia. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias, v. 5, p.31 - 43, 2010.
SALVADOR, D. F.; ROLANDO, R. L.G.; PINTO DA LUZ, M. R. M.; SOUZA, A. H. S. Comunidade Virtual de Aprendizagem para Professores de Biologia – avaliação da utilização e desafios. RIEC – Revista Eletrônica de Investigación en Educación en Ciencias, v. 12. nº 1, 2016.
SANTOS, E.; CARVALHO, F. S. P.; PIMENTEL, M. Mediação Docente Online Para Colaboração: Notas de uma Pesquisa-Formação na Cibercultura. ETD – Educação Temática Digital, v. 18. Nº 2. p. 23-42, 2016.
SANTOS, E.; SILVA, M. O Desenho Didático Interativo na Educação OnLine. Revista Iberoamericana de Educação, v. 49, p. 267-287, 2009.
SAMPAIO, P.; COUTINHO, C. Avaliação do TPACK nas atividades de ensino e aprendizagem: um contributo para o estado da arte. Revista EducaOnline, v. 6(3), p. 39–55, 2012.
SAMPAIO, P; COUTINHO, C. Ensinar com Tecnologia, Pedagogia e Conteúdo. Paidei@, v. 5(8), p. 01-17, 2013.
SCHLÜNZEN, E. T. M., BARROS, M. V.; PEREZ, D. J. H.; CZESZAK, W. (2020). A Interação e a Colaboração na Formação de Mediadores Pedagógicos Digitais. EaD Em Foco, v. 10(1), 22. Disponível em: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.941. Acesso em 08 abril. 2020.
WENGER, E.; MCDERMOTT, R.; SNYDER, W. M. Cultivating Communities of Practice: a guide to managing knowledge. Boston: Harvard University Press, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.