Blended Classroom: a Study Case With K12 Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.984

Abstract

The motivation of the K12 students demands didactic situations that accompany the speed of the information transmitted in an attractive way, generating positive impact on the school performance. In this context, the overall objective of this study was to evaluate the motivation of students who underwent educational intervention based on a mixed method of teaching science called "hybrid classroom". This model is made up of face-to-face classes and activities in the virtual learning environment. After the intervention, the MSLQ (Motivated Strategies for Learning Questionnaire) questionnaire was applied to two distinct groups of K12 students from a public school in the state of Rio de Janeiro. The results showed that there was a statistically significant difference in the mean values "‹"‹of motivation of groups 1 and 2, respectively. Participants who underwent educational intervention obtained higher mean values "‹"‹of motivation for orientation to intrinsic goals, orientation to extrinsic goals, activity valorization, learning control and self efficacy for learning in relation to participants who did not undergo educational intervention. It is concluded that the teaching method "hybrid classroom" has proved to be an innovative approach and able to raise the average levels of scores of motivational dimensions in students in the context studied during science teaching.

Keywords: Science education. Motivation. Blended learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roberta Flávia Ribeiro Rolando Vasconcellos, Universidade do Grande Rio

Professora Adjunta do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Unigranrio.

References

ALMOULOUD, S. Ag. Fundamentos da Didática da Matemática. Curitiba: Editora UFPR,2007.

ANJOS, O. S.; VASCONCELLOS, R. F. R. R. E-book sala de aula hí­brida: umapropostapara o ensino fundamental. Revista de Educação, Ciências e Matemática. V. 8, N. 2, p. 160-173. 2018.

AOKI, J. M. N. As tecnologias de informação e comunicação na formação continuada de professores. EDUCERE - Revista da Educação, v. 4, p. 43-54, Jan/Julho 2004.

BACKER, P. de. Gestão ambiental: A administração verde. Rio de Janeiro: Qualitymark, 1995.

BROUSSEAU, G. Fondomentsetmèthodes de la didactiques des mathématiques, v.7, n.2, pp.33 – 116. Grenoble, 1986.

_______. Introdução í teoria das situações didáticas: conteúdos e métodos de ensino. São Paulo: ítica, 2008.

BUSSAB, W. de O.; MORETTIN,P. A. Estatí­stica Básica. 8ª edição; São Paulo, 2013. 548p.

BZUNECK, J. A. ;SILVA, R. (1989). O problema da ansiedade nas provas: Perspectivas contemporâneas, Semina, 10(3), 190-195.

GONZAGA, L. R. V.; SILVA, A. M. B. da; ENUMO, S. R. F. Ansiedade de provas em estudantes do Ensino Médio. PsicolArgum. 2016, jan./mar., 34(84), 76-88.

NUNES, K. C. S e RODRIGUES, G. M. Reflexões sobre avaliação no ambiente virtual de aprendizagem. Disponí­vel em: Acesso em 27 de maio de 2015.

OSBORNE, J. e DILLON, J. Researchmatters? In: OSBORNE, J. e DILLON, J. (Ed.). Good practice in Science Teaching what research has to say. Second ed. Open University Press, 1-5, 2010.

PANSERA, S. M, et al. Motivação intrí­nseca e exctrí­nseca: diferenças no sexo. Psicologia escolar e educacional, SP. V. n2, maio-ago p. 313-320. 2016.

PASQUALI, L. Psicometria. RevEscEnferm., n. 43(Esp), p.992-999, 2009.

PINTRICH, P. R., SMITH, D. A., GARCIA, T., & MCKEACHIE, W. J. (1991). A manual for the use of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ).ERIC Document Reproduction Service No. ED 338122.

ROSíRIO P.; SOARES S. Ansiedade face aos testes e realização escolar no Ensino Básico Português. Revista Galego-portuguesa de psicoloxí­a educací­on. N.8. V. 10. Ano 7. 2003.

RUFINI, S. É. ; BZUNECK, J. A.; OLIVEIRA, K. L. de. A qualidade da motivação em estudantes do ensino fundamental. Paidéia (Ribeirão Preto), Ribeirão Preto , v. 22, n. 51, p. 53-62, abr. 2012 . Disponí­vel em <http://www.scielo.br/scielo.php?script =sci_arttext&pid=S0103-863X2012000100007&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 14 jul. 2017. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2012000100007.

SCHUTTE, T. et al. Motivation and competence of participants in a learner-centered student-run clinic: an exploratory pilot study. BMC Medical Education (2017) 17:23. 2 – 13p.

Published

2020-07-15

How to Cite

Onofre Saback dos Anjos, Salvador, D. F. ., Moniz, M. de A., & Vasconcellos, R. F. R. R. (2020). Blended Classroom: a Study Case With K12 Students. EaD Em Foco, 10(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.984

Issue

Section

Original Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>