100 Years of Distance Education in Brazil: the Contribution of UFAL to the Development of the Formative Process in Alagoas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2209

Keywords:

100 Years in Brazil, Formation, Distance education

Abstract

 This article engages in discussions on the 100 years of Distance Education (DE) in Brazil, reflecting on the 25 years since the implementation of this educational modality at the Federal University of Alagoas (UFAL). It aims to discuss the historical aspects of distance learning in Brazil, particularly the implementation process at UFAL and its contribution to the professional lives of individuals. The article seeks to investigate how DE/UAB/UFAL has impacted the professional development of individuals, 25 years after its implementation in Alagoas. The methodological approach involves bibliographic research based on reflections from researchers on the focused theme. The discussions not only highlight the historical context of DE in Brazil but also the trajectory, main challenges, and prospects of DE at UFAL. The overall results point to aspects that provide support for new studies in the DE landscape in Brazil.

 

Keywords: Distance education. 100 Years in Brazil. Formation.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Willams dos Santos Rodrigues, Universidade Federal de Alagoas

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira da Universidade Federal de Alagoas - Centro de Educação - (PPGE/UFAL/CEDU), na Linha de Pesquisa Tecnologias da Informação e Comunicação. Especialista em Docência com Ênfase na Educação Básica, pelo Instituto Federal de Minas Gerais - Campus Arcos (IFMG - Arcos). Especialista em Docência do Ensino Superior, pela Faculdade de Educação São Luís de Jaboticabal. Graduado em Pedagogia, pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Membro do Grupo de Pesquisa Tecnologias da Informação e Comunicação na Formação de Professores Presencial e a Distância Online (TICFORPROD).

Maria Aparecida Pereira Viana, Universidade Federal de Alagoas

Doutora em Educação: Currículo (PUC-SP, 2013) com Estágio Científico Avançado de Pós-doc na Universidade do Minho, Portugal. Mestrado em Educação Brasileira (UFAL, 2003), Especialista em Informática Educativa e Metodologia no Ensino Superior e Educação a Distância com ênfase na Docência e na Tutoria em EAD (PUC-RS); Licenciada em Pedagogia Licenciatura Plena (UFAL). Docente do Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas, com atuação na graduação e pós -graduação; Membro do colegiado do Curso de Pedagogia presencial e a Distância - CEDU/UFAL; Pesquisadora do Grupo de Pesquisa IDEA/UMINHO/PT, envolvendo os países de Portugal, Espanha e Brasil - (Projeto de Pesquisa: Competência Docente no Ensino Superior); Orientadora do Projeto de Pesquisa de Iniciação Cientifica (PIBIC/UFAL/CNPq). Membro dos Grupos de Pesquisa: TICFORPROD e PAII/CEDU/PPGE/UFAL; GETPPGE/ PUC/SP.

Luis Paulo Leopoldo Mercado, Universidade Federal de Alagoas

Professor Titular da Universidade Federal de Alagoas, atuando no Programa de PósGraduação em Educação. Bolsista Produtividade em Pesquisa 2 do CNPq. Doutor em Educação. Líder do Grupo de Pesquisa Tecnologias da Informação e Comunicação na Formação de Professores Presencial e Online (TICFORPROD).

References

ALVES, J. R. M. A história da EAD no Brasil. In: LITTO, F. M.; FORMIGA, M. M. M. (orgs.). Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2009. p. 9-13.

BORGES, F. A. F. A EaD no Brasil e o processo de democratização do acesso ao ensino superior: diálogos possíveis. EaD em Foco, [S. l.], v. 5, n. 3, 2015. DOI: 10.18264/eadf.v5i3.283. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/283. Acesso em: 10 nov. 2023.

BRASIL. Lei 9394, de 20 de dez 1996 Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 10 out. de 2023.

BRASIL. Decreto nº 5.622, de 19 de dezembro de 2005. Regulamenta o art. 80 da Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5622.htm. Acesso em: 12 set. 2023.

BRASIL. Decreto nº 5.800, de 8 de junho de 2006. Dispõe sobre o Sistema Universidade Aberta do Brasil - UAB. Diário Oficial da União, 9 jun. 2006. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/decreto/d5800.htm. Acesso em: 12 set. 2023.

CEDU/UFAL. Projeto Pedagógico do Curso de Graduação em Pedagogia Modalidade a Distância. Maceió: UFAL, 2019.

COSTA, M. L. F. História e políticas públicas para o ensino superior a distância no Brasil: o Programa Universidade Aberta do Brasil em questão. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 12, n. 45, p. 281–295, 2012. Disponível em:https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640149. Acesso em: 11 nov. 2023.

HERMIDA, J. F.; BONFIM, C. R. S. A educação a distância: história, concepções e perspectivas. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. especial, p.166–181, ago. 2006. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/publicacao/4919/art11_22e.pdf. Acesso em: 09 nov. 2023.

LIMA, W. S. R. Narrativas reflexivas de estudantes do curso de pedagogia a distância da UFAL (2012, 2013, 2014): um estudo de caso. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Alagoas. Centro de Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação. Maceió, 2023.

MATTAR, J.; RAMOS, D. K. Metodologias da pesquisa em educação: abordagens qualitativas, quantitativas e mistas. São Paulo: Edições 70, 2021.

MERCADO, L.P. et al. Formação de professores em serviço: o curso de graduação em Pedagogia a distância da UFAL. In. KULLOK, M. B. G; MERCADO, L. P. L. (org.). Formação de professores: política e profissionalização. Maceió: PPGE/CEDU; Edufal, 2004, p. 195-211.

MERCADO, L.P. L. Institucionalização da educação a distância na universidade pública: o caso da UFAL. In: MERCADO, L.P. L. (org.). Percursos na formação de professores com tecnologias da informação e comunicação na educação. Maceió: Edufal, 2007, p. 237-253.

MERCADO, L.P. L. Pesquisas do grupo de pesquisa TICFORPROD sobre o projeto de implementação e consolidação do sistema UAB na UFAL. In: MERCADO, L. P. L.; COSTA, C. J. S. A. (Org). Universidade aberta do Brasil: pesquisas no percurso de sua implementação e consolidação. Maceió: Edufal, 2023. p. 26-65.

MOORE, M. G; KEARSLEY, G. Educação a distância: uma visão integrada. São Paulo: Cengage Learning, 2011.

NUNES, I. B. A história da EaD no mundo. In: LITTO, F. M.; FORMIGA, M. M. M. (orgs.). Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2009. p. 2-8.

PIMENTEL, F. S. C.; MERCADO, Luís P. L. A política de expansão do ensino superior por meio da UAB em Alagoas. Interfaces Científicas. Aracaju, v.7, n. 3, p. 127 – 138, Abril/Maio/Junho, 2019.

PIMENTEL, F. S. C. Apresentação da coletânea. In: MERCADO, L. P. L.; COSTA, C. J. S. A. (Org). Universidade aberta do Brasil: pesquisas no percurso de sua implementação e consolidação. Maceió: Edufal, 2023, p. 5-9.

SILVA, E. M. O Curso de Pedagogia a Distância da UFAL: narrativas sobre implantação, desafios e impactos na vida profissional dos egressos das primeiras turmas (1998, 2001, 2002, 2004). Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Alagoas. Centro de Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação. Maceió, 2019.

VIANNEY, J. A universidade virtual no Brasil: o ensino superior a distância no país. Tubarão: Unisul, 2003.

Published

2024-03-13

How to Cite

Willams dos Santos Rodrigues, Viana, M. A. P., & Mercado, L. P. L. (2024). 100 Years of Distance Education in Brazil: the Contribution of UFAL to the Development of the Formative Process in Alagoas. EaD Em Foco, 14(2), e2209. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2209

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.