Remote Learning: an Overview of the Use of Digital Technologies from Private Universities Undergraduate Students'Perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v12i2.1701

Abstract

With the current scenario determining the streamlined implementation of
on-line education, the effective use of digital technologies emerges as an
alternative to face-to-face teaching practices. In this context, this work aims to
analyze the perspectives of students regarding remote classes, how they use of
digital technologies and the impacts of this use in their learning process and
knowledge appropriation. For this, a group of 34 undergraduate students from
private universities in Rio de Janeiro was investigated, using a quali-quantitative
methodological approach. Data collection took place through the application
of an on-line questionnaire. As a result of the analysis of the data collected, it
was possible to draw an overview of what has been happening from this new
educational contingency, showing that some of the demands were (im)posed on
teachers abruptly and without prior training.
Keywords: Digital technologies. Remote teaching. Technological education.

Keywords: Digital technologies. Remote teaching. Technological education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tarliz Liao, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Doutor em Educação Matemática Professor Adjunto UFRGS - Campus Litoral Norte http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4750679P6

References

BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronaví­rus - COVID-19. Diário Oficial da União, Brasí­lia, DF, ed. 53, 18 mar. 2020. Seção 01, p. 39.

BACICH, L. MORAN, J. Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora: Uma Abordagem Teórico-Prática. Ed. Pensa.2020

CHRISTENSEN, C. M.; HORN, M. B.; STAKER, H. Ensino hí­brido: uma inovação disruptiva? Uma introdução í teoria dos hí­bridos. 2013. Disponí­vel em: https://www.christenseninstitute.org/publications/ensino-hibrido/. Acesso em: 27 abr2020.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários í prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GARUTTI, S; FERREIRA, V. L. Uso das tecnologias de informação e comunicação na educação. In: Revista Cesumar Ciências Humanas e Sociais Aplicadas, v.20, n.2, p. 355-372, jul./dez. 2015. Disponí­vel em Acesso em: abril 2019.

KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas, SP: Papirus, 2003.

LIAO, T; MOTTA, M. S. Interregno educacional e o cambiar de paradigmas no chão da escola: realidades e simulações. Inovações e Tecnologias Digitais na Educação: uma busca por definições e compreensões.Ponta Grossa: Atena Editora, 2021, p. 291-317.

MINAYO, M. C. S., SANCHES, O. Quantitativo-Qualitativo: Oposição ou Complementaridade? Quantitative and Qualitative Methods: Opposition or Complementarity? Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, 9 (3): 239-262, jul/set, 1993.

MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 12. ed. Campinas,SP: Papirus. 2006.

MOREIRA, J. A.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife.Revista UFG, 2020, V.20

PRENSKY, M. Brain gain: Technology and the quest for digital wisdom. New York, NY: Palgrave Macmillan. 2012.

PRENSKY. M. Digital game-based learning. Nova York: McGraw-Hill. 2001.

SIBILIA, P. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

SOUZA, R. S.; KERBAUY, M. T. M. Abordagem quanti-qualitativa: superação da dicotomia quantitativa-qualitativa na pesquisa em educação. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 31, n. 61, p. 21-44, jan./abr. 2017.

STRIEDER, R. Educação e humanização: por uma vivência criativa. Florianópolis, SC.: Habitus, 2002.

VEEN, W.; VRAKKING, B. Homo Zappiens: educando na era digital / Wim Veen, Ben Vrakking ; tradução Viní­cius Figueira. Porto Alegre: Artmed, 2009.

Published

2022-07-11

How to Cite

Liao, T., Thees, A. ., dos Santos Galvão, I. L., & Mincov de Almeida, S. R. . (2022). Remote Learning: an Overview of the Use of Digital Technologies from Private Universities Undergraduate Students’Perspective. EaD Em Foco, 12(2), e1701. https://doi.org/10.18264/eadf.v12i2.1701

Issue

Section

Estudos de Caso