ADDIEM – Process for Creating MOOC Courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1648

Abstract

This article presents a model for the creation of MOOC courses, based on the ADDIE model, which adapts to the specificities of two MOOCs and the institution's conceptions, obtained or the ADDIEM model. In each stage, the objectives and artifacts generated are presented, as well as the models that support them. The process and its document models were evaluated by a commission and by teaching professionals. After adjustments, ADDIEM was then validated, subsequently, evaluated by teachers who used it to prepare courses. Results indicate that the model was well accepted and that it effectively supports teachers in the construction process. Although designed in the context of a institution, it can be used or adapted for other ones.

Keywords: MOOC. ADDIEM. Course creation model.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABED. Censo EAD.BR 2018: Relatório analí­tico da aprendizagem a distância no Brasil. 2019. Disponí­vel em: <http://abed.org.br/arquivos/CENSO_DIGITAL_EAD_2018_ PORTUGUES.pdf>. Acesso em: 12 abr. 2020.

ANDRADE, M. V. M. Panorama da Aplicação de Massive Open Online Course (MOOC) no Ensino Superior: Desafios e Possibilidades. EaD Em Foco, 6(3). https://doi.org/10.18264/eadf.v6i3.392. Acesso em: 12 abr. 2020.

BATTESTIN, V; SANTOS, P. Modelo ADDIEM - Processo para criação de cursos MOOC. Espí­rito Santo: Cefor/Ifes, nov. 2019. Disponí­vel em: https://drive.google.com/file/d/1mCWmXBaNFQGOq3IaXYmiPxlvDBXE21-s/view. Acesso em: 18 fev.

COSTA, F. et al. Guiões para desenho de cursos mooc. In: Ministério da Educação e Ciênca (Org.). Experiências de Inovação Didática no Ensino Superior. Lisboa, 2015, p. 327-342. Disponí­vel em: <https://www.researchgate.net/publication/282877714_Guioes_para_desenho_de_cursos_mooc >. Acesso em: 09 ago. 2020.

DAL FORNO, J.; KNOLL, G. F. Os MOOCs no mundo: um levantamento de cursos on-line abertos massivos. Nuances: estudos sobre educação. Presidente Prudente-SP, v. 24, n. 3, p. 178-194, set./dez. 2013. Disponí­vel em: <http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2705>. Acesso em: 14 abr. 2019.

FASSBINDER, A.; BARBOSA, E.; MAGOULAS, G. Towards an Educational Design Pattern Language for Massive Open Online Courses (MOOCs). HILLSIDE. In: Pattern Languages of Programs Conference. 24., 2017, Vancouver. Eletronics Proceedings of the Flop 17. Vancouver: The Hillside Group, 2017. Disponí­vel em:

<https://dl.acm.org/doi/pdf/10.5555/3290281.3290283>. Acesso em: 07 ago. 2020.

FILATRO, A. Design instrucional na prática. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2008.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇíO CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO ESPíRITO SANTO - IFES. COCOMMISSíO PARA CRIAÇíO DE CURSOS MOOC DO IFES. Processo e modelos de documentos para cursos abertos MOOC: documento digital. Vitória: Ifes, 2019. Disponí­vel em:

https://drive.google.com/drive/folders/1qcXQPIP3WMB3ezEs9cwBf-_G7J-_dUmB. Acesso em: 20 abr. 2020.

MATTAR, J. Aprendizagens em ambientes virtuais: teorias, conectivismo e MOOCs. Revista Digital Teccogs, São Paulo, v.18, n.7. p. 20-40, jan-jun. 2013. Disponí­vel em: https://revistas.pucsp.br/teccogs/article/view/52846/0. Acesso em: 10 jun. 2020.

MURTHY, S. et al LCM: A Model for Planning, Designing and Conducing Learner-Centric MOOCs", 2018, Chennai. Anais da Conferência Internacional sobre Tecnologia para a Educação (T4E), Chennai: índia, 2018. p. 73-76, doi: 10.1109 / T4E.2018.00022. Acesso em: 09 jun. 2020.

RIBEIRO, L. O. M., CATAPAN, A. H. Plataformas MOOC e Redes de cooperação na EaD. EmRede - Revista De Educação a Distância, 5(1), 45-62. Disponí­vel em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/297. Acesso em 10 jun 2020.

SCHWARTZMAN, S. Pesquisa acadêmica, pesquisa básica e pesquisa aplicada em duas comunidades cientificas. 1979. Disponí­vel em: http://www.schwartzman.org.br/simon/acad_ap.htm. Acesso em 28 abr 20.

SEIDAMETOVA, Z. Design e Desenvolvimento de MOOCs, 2018, Simferopol. Anais eletrônicos do Workshops ICTERI, Ukraine: CEUR, 2018. Disponí­vel em: http://ceur-ws.org/Vol-2104/paper_244.pdf. Acesso em: 09.out. 2020.

Published

2022-01-26

How to Cite

Battestin, V., & Santos, P. . (2022). ADDIEM – Process for Creating MOOC Courses. EaD Em Foco, 12(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1648

Issue

Section

Original Articles