ADDIEM – Process for Creating MOOC Courses
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1648Abstract
This article presents a model for the creation of MOOC courses, based on the ADDIE model, which adapts to the specificities of two MOOCs and the institution's conceptions, obtained or the ADDIEM model. In each stage, the objectives and artifacts generated are presented, as well as the models that support them. The process and its document models were evaluated by a commission and by teaching professionals. After adjustments, ADDIEM was then validated, subsequently, evaluated by teachers who used it to prepare courses. Results indicate that the model was well accepted and that it effectively supports teachers in the construction process. Although designed in the context of a institution, it can be used or adapted for other ones.
Keywords: MOOC. ADDIEM. Course creation model.
Downloads
References
ABED. Censo EAD.BR 2018: Relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil. 2019. Disponível em: <http://abed.org.br/arquivos/CENSO_DIGITAL_EAD_2018_ PORTUGUES.pdf>. Acesso em: 12 abr. 2020.
ANDRADE, M. V. M. Panorama da Aplicação de Massive Open Online Course (MOOC) no Ensino Superior: Desafios e Possibilidades. EaD Em Foco, 6(3). https://doi.org/10.18264/eadf.v6i3.392. Acesso em: 12 abr. 2020.
BATTESTIN, V; SANTOS, P. Modelo ADDIEM - Processo para criação de cursos MOOC. Espírito Santo: Cefor/Ifes, nov. 2019. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1mCWmXBaNFQGOq3IaXYmiPxlvDBXE21-s/view. Acesso em: 18 fev.
COSTA, F. et al. Guiões para desenho de cursos mooc. In: Ministério da Educação e Ciênca (Org.). Experiências de Inovação Didática no Ensino Superior. Lisboa, 2015, p. 327-342. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/282877714_Guioes_para_desenho_de_cursos_mooc >. Acesso em: 09 ago. 2020.
DAL FORNO, J.; KNOLL, G. F. Os MOOCs no mundo: um levantamento de cursos on-line abertos massivos. Nuances: estudos sobre educação. Presidente Prudente-SP, v. 24, n. 3, p. 178-194, set./dez. 2013. Disponível em: <http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2705>. Acesso em: 14 abr. 2019.
FASSBINDER, A.; BARBOSA, E.; MAGOULAS, G. Towards an Educational Design Pattern Language for Massive Open Online Courses (MOOCs). HILLSIDE. In: Pattern Languages of Programs Conference. 24., 2017, Vancouver. Eletronics Proceedings of the Flop 17. Vancouver: The Hillside Group, 2017. Disponível em:
<https://dl.acm.org/doi/pdf/10.5555/3290281.3290283>. Acesso em: 07 ago. 2020.
FILATRO, A. Design instrucional na prática. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2008.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇíO CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO ESPíRITO SANTO - IFES. COCOMMISSíO PARA CRIAÇíO DE CURSOS MOOC DO IFES. Processo e modelos de documentos para cursos abertos MOOC: documento digital. Vitória: Ifes, 2019. Disponível em:
https://drive.google.com/drive/folders/1qcXQPIP3WMB3ezEs9cwBf-_G7J-_dUmB. Acesso em: 20 abr. 2020.
MATTAR, J. Aprendizagens em ambientes virtuais: teorias, conectivismo e MOOCs. Revista Digital Teccogs, São Paulo, v.18, n.7. p. 20-40, jan-jun. 2013. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/teccogs/article/view/52846/0. Acesso em: 10 jun. 2020.
MURTHY, S. et al LCM: A Model for Planning, Designing and Conducing Learner-Centric MOOCs", 2018, Chennai. Anais da Conferência Internacional sobre Tecnologia para a Educação (T4E), Chennai: índia, 2018. p. 73-76, doi: 10.1109 / T4E.2018.00022. Acesso em: 09 jun. 2020.
RIBEIRO, L. O. M., CATAPAN, A. H. Plataformas MOOC e Redes de cooperação na EaD. EmRede - Revista De Educação a Distância, 5(1), 45-62. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/297. Acesso em 10 jun 2020.
SCHWARTZMAN, S. Pesquisa acadêmica, pesquisa básica e pesquisa aplicada em duas comunidades cientificas. 1979. Disponível em: http://www.schwartzman.org.br/simon/acad_ap.htm. Acesso em 28 abr 20.
SEIDAMETOVA, Z. Design e Desenvolvimento de MOOCs, 2018, Simferopol. Anais eletrônicos do Workshops ICTERI, Ukraine: CEUR, 2018. Disponível em: http://ceur-ws.org/Vol-2104/paper_244.pdf. Acesso em: 09.out. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.