Cell Phone, Classroom and Video Production: MOOC for Audiovisual Teacher Training
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.923Abstract
This article is suitable for the use of intelligent telephones (cellular telephones) as a tool of video production in class. For this reason, it is destined to be discussed as a consolidated video production: it is an empowering tool, in the process of teaching and learning, which reflects the need for teachers regarding audiovisual training to integrate practical pedagogical practice. We will analyze the development of a MOOC (Massive Open On-line Course) that contributes an audiovisual form of conductors, with a focus on the production of videos using cellular telephones. This course, housed in a free on-line course platform, is moderated by presenting basic concepts about film language, video production and video editing, as well as practical activities that can also be applied daily in class. From this point of view, we emphasize that before the idea that a conductor mediates in any activity that involves digital technologies in their classrooms, it is necessary that they are instrumented to apply "tools" and use them critically.
Keywords: Teacher training. Technological education. Audiovisual training.
Downloads
References
BELLONI, M. L. O que é Mídia-Educação. Campinas, SP: Autores Associados, 2001.
BUCKINGHAM, D. Crescer na era das mídias eletrônicas. São Paulo: Loyola, 2007.
CETIC.BR. Portal de Dados CETIC.br. 2016. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/TIC_EDU_2016_LivroEletronico.pdf. Acesso em: 10. jun. 2019.
DEUS, A. I. S. Linguagem Cinematográfica e Formação Docente: cinema e educação na ação pedagógica. In: SEMINíRIO INTERNACIONAL DE CINEMA E EDUCAÇíO, 2014, Porto Alegre. Anais...Porto Alegre, 2014, BR-RS.
FREITAS, M. T. Letramento digital e formação de professores. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 26, n. 3, p. 335-352, dez. 2010.
FRESQUET, A. Cinema e educação: reflexões e experiências com professores e estudantes de educação básica, dentro e "fora" da escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
FRESQUETT, A. Fazer cinema na escola: pesquisa sobre as experiências de Alain Bergala e Núria Aidelman Feldman. 2008. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/gt16-4996-int.pdf. Acesso em: 10 mai. 2019.
GAROFALO, D. Como fazer dos recursos audiovisuais aliados do ensino. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/13474/como-fazer-dos-recursos-audiovisuais-aliados-do-ensino. Acesso em: 05 mai. 2019.
GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (Org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Cip-brasil, 2009.
LEMOS, A. Comunicação e práticas sociais no espaço urbano: as características dos Dispositivos Híbridos Móveis de Conexão Multirredes (DHMCM). Comunicação, mídia e consumo, São Paulo, v.4, n. 10, p. 23-40, jul. 2007a.
MARTíN-BARBERO, J.; REY, Germán. Os exercícios do ver: hegemonia audiovisual e ficção televisiva. 2. ed. São Paulo: Sêneca, 2004.
MATTAR, J. Aprendizagem em ambientes virtuais: teorias, conectivismo e MOOCs. Teccogs: Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, São Paulo, n. 7, p. 20-40, jan-jun. 2013. Disponível em: http://www4.pucsp.br/pos/tidd/teccogs/artigos/2013/edicao_7/2-aprendizagem_em_ambientes_virtuais-joao_mattar.pdf. Acesso em: 25 jun. 2019.
MIGLIORIN, C. Inevitavelmente cinema: educação, política e mafuá. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2015.
MORíN, J. O vídeo na sala de aula. Comunicação & Educação, n. 2, p. 27-35, 30 abr. 1995.
MORíN, J. M. Vídeos são instrumentos de comunicação e de produção. 2009. Disponível em: http://www.eca.usp.br/prof/moran/site/textos/tecnologias_eduacacao/videos.pdf. Acesso em: 06 mai. 2019.
OLIVEIRA, V. F. Isso aqui está virando brasil... Cinema e Produções audiovisuais no espaço da formação de professores. In. Revista Digital do LAV, vol. 10, núm. 2, maio-agosto, 92-106. Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Brasil, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/download/28789/pdf. Acesso em: 10 jun. 2019.
PAZZINI, D.N.A.; VIEIRA, F. V.. O uso do vídeo como ferramenta de apoio ao ensino-aprendizagem. 2013. Artigo (Especialização) – Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Tecnologia, Curso de Especialização em Mídias na Educação, EaD, RS, 2013.
PEREIRA, M. V. et al. O relatório audiovisual de atividades experimentais de física produzido por alunos do
ensino médio. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FíSICA, 19, 2011. Anais...Manaus: SBF, 2011.
PRENSKY, M. Nativos Digitais, Imigrantes Digitais. (Tradução de Roberta de Moraes Jesus de Souza).
Disponível em: http://www.colegiongeracao.com.br/novageracao/2_intencoes/nativos.pdf. Acesso em: 12 mai. 2019.
PRENSKY, M. O aluno virou o especialista. [Entrevista cedida í Camila Guimarães]. Época, São Paulo, 09 jul. 2010. Disponível em: http://revistaepoca.globo.com/Revista/Epoca/0,,EMI153918-15224,00 MARC+PRENSKY+O+ALUNO+VIROU+O+ESPECIALISTA.html. Acesso em: 10 mai. 2019.
RIEDO, C. R. F. O que MOOC tem de diferente pedagogicamente de outras modalidades de EaD? Disponível
em: https://www.blogs.unicamp.br/apedra/2017/02/22/o-que-mooc-tem-diferente-pedagogicamente-de-outras modalidades-de-ead/. Acesso em: 20 jun. 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 EAD EM FOCO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.