Cell Phone, Classroom and Video Production: MOOC for Audiovisual Teacher Training

Authors

  • Tarliz Liao
  • Ana Raquel da Cruz Proença

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.923

Abstract

This article is suitable for the use of intelligent telephones (cellular telephones) as a tool of video production in class. For this reason, it is destined to be discussed as a consolidated video production: it is an empowering tool, in the process of teaching and learning, which reflects the need for teachers regarding audiovisual training to integrate practical pedagogical practice. We will analyze the development of a MOOC (Massive Open On-line Course) that contributes an audiovisual form of conductors, with a focus on the production of videos using cellular telephones. This course, housed in a free on-line course platform, is moderated by presenting basic concepts about film language, video production and video editing, as well as practical activities that can also be applied daily in class. From this point of view, we emphasize that before the idea that a conductor mediates in any activity that involves digital technologies in their classrooms, it is necessary that they are instrumented to apply "tools" and use them critically.
Keywords: Teacher training. Technological education. Audiovisual training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BELLONI, M. L. O que é Mí­dia-Educação. Campinas, SP: Autores Associados, 2001.

BUCKINGHAM, D. Crescer na era das mí­dias eletrônicas. São Paulo: Loyola, 2007.

CETIC.BR. Portal de Dados CETIC.br. 2016. Disponí­vel em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/TIC_EDU_2016_LivroEletronico.pdf. Acesso em: 10. jun. 2019.

DEUS, A. I. S. Linguagem Cinematográfica e Formação Docente: cinema e educação na ação pedagógica. In: SEMINíRIO INTERNACIONAL DE CINEMA E EDUCAÇíO, 2014, Porto Alegre. Anais...Porto Alegre, 2014, BR-RS.

FREITAS, M. T. Letramento digital e formação de professores. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 26, n. 3, p. 335-352, dez. 2010.

FRESQUET, A. Cinema e educação: reflexões e experiências com professores e estudantes de educação básica, dentro e "fora" da escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

FRESQUETT, A. Fazer cinema na escola: pesquisa sobre as experiências de Alain Bergala e Núria Aidelman Feldman. 2008. Disponí­vel em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/gt16-4996-int.pdf. Acesso em: 10 mai. 2019.

GAROFALO, D. Como fazer dos recursos audiovisuais aliados do ensino. Disponí­vel em: https://novaescola.org.br/conteudo/13474/como-fazer-dos-recursos-audiovisuais-aliados-do-ensino. Acesso em: 05 mai. 2019.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (Org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Cip-brasil, 2009.

LEMOS, A. Comunicação e práticas sociais no espaço urbano: as caracterí­sticas dos Dispositivos Hí­bridos Móveis de Conexão Multirredes (DHMCM). Comunicação, mí­dia e consumo, São Paulo, v.4, n. 10, p. 23-40, jul. 2007a.

MARTíN-BARBERO, J.; REY, Germán. Os exercí­cios do ver: hegemonia audiovisual e ficção televisiva. 2. ed. São Paulo: Sêneca, 2004.

MATTAR, J. Aprendizagem em ambientes virtuais: teorias, conectivismo e MOOCs. Teccogs: Revista Digital de Tecnologias Cognitivas, São Paulo, n. 7, p. 20-40, jan-jun. 2013. Disponí­vel em: http://www4.pucsp.br/pos/tidd/teccogs/artigos/2013/edicao_7/2-aprendizagem_em_ambientes_virtuais-joao_mattar.pdf. Acesso em: 25 jun. 2019.

MIGLIORIN, C. Inevitavelmente cinema: educação, polí­tica e mafuá. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2015.

MORíN, J. O ví­deo na sala de aula. Comunicação & Educação, n. 2, p. 27-35, 30 abr. 1995.

MORíN, J. M. Ví­deos são instrumentos de comunicação e de produção. 2009. Disponí­vel em: http://www.eca.usp.br/prof/moran/site/textos/tecnologias_eduacacao/videos.pdf. Acesso em: 06 mai. 2019.

OLIVEIRA, V. F. Isso aqui está virando brasil... Cinema e Produções audiovisuais no espaço da formação de professores. In. Revista Digital do LAV, vol. 10, núm. 2, maio-agosto, 92-106. Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Brasil, 2017. Disponí­vel em: https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/download/28789/pdf. Acesso em: 10 jun. 2019.

PAZZINI, D.N.A.; VIEIRA, F. V.. O uso do ví­deo como ferramenta de apoio ao ensino-aprendizagem. 2013. Artigo (Especialização) – Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Tecnologia, Curso de Especialização em Mí­dias na Educação, EaD, RS, 2013.

PEREIRA, M. V. et al. O relatório audiovisual de atividades experimentais de fí­sica produzido por alunos do

ensino médio. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE FíSICA, 19, 2011. Anais...Manaus: SBF, 2011.

PRENSKY, M. Nativos Digitais, Imigrantes Digitais. (Tradução de Roberta de Moraes Jesus de Souza).

Disponí­vel em: http://www.colegiongeracao.com.br/novageracao/2_intencoes/nativos.pdf. Acesso em: 12 mai. 2019.

PRENSKY, M. O aluno virou o especialista. [Entrevista cedida í Camila Guimarães]. Época, São Paulo, 09 jul. 2010. Disponí­vel em: http://revistaepoca.globo.com/Revista/Epoca/0,,EMI153918-15224,00 MARC+PRENSKY+O+ALUNO+VIROU+O+ESPECIALISTA.html. Acesso em: 10 mai. 2019.

RIEDO, C. R. F. O que MOOC tem de diferente pedagogicamente de outras modalidades de EaD? Disponí­vel

em: https://www.blogs.unicamp.br/apedra/2017/02/22/o-que-mooc-tem-diferente-pedagogicamente-de-outras modalidades-de-ead/. Acesso em: 20 jun. 2019.

Published

2020-04-13

How to Cite

Liao, T., & da Cruz Proença, A. R. (2020). Cell Phone, Classroom and Video Production: MOOC for Audiovisual Teacher Training. EaD Em Foco, 10(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.923

Issue

Section

Original Articles