Student Engagement in Professional and Technological Education through E-learning
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2571Keywords:
Student engagement, Distance education, Professional and technological educationAbstract
Student engagement has been widely studied due to its relevance in addressing school dropout rates and strengthening the quality of teaching and learning processes. Although research on this topic is common in higher education, both in face-to-face and distance learning modalities, there remains a specific gap regarding Professional and Technological Education delivered through e-learning. This article aims to understand student engagement in this context by identifying its key elements, practices, methodologies, and technologies that contribute to the development of meaningful learning experiences. To this end, we conducted an integrative literature review using the Google Scholar repository, with the descriptors Professional and Technological Education, e-learning, and engagement. The results indicate that studies focused on student engagement in this context are still scarce. The analyzed publications conceive engagement as a multidimensional process and highlight the importance of active methodologies, pedagogical support, and interactive virtual environments as key factors. Furthermore, the experiences described suggest that engagement is directly related to the development of professionals who are better prepared for market challenges, emphasizing student agency and the construction of a critical and reflective understanding of reality.
Keywords: Student engagement. Professional and Technological Education. E-learning.
Downloads
References
ASTIN, A.W. Student involvement: a developmental theory for higher education. Journal of College Student Personnel, 25(4), 297-308, 1984.
BALDO, S.; CONCEIÇÃO, G. L. Gamificação como prática pedagógica e suas contribuições para o processo de ensino-aprendizagem. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v. 3, n. 24, p. 1-19, 2024. DOI: https://doi.org/10.15628/rbept.2024.15330
BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 3, 26 maio 2017.
COVAS, F.; VEIGA, F. H. Envolvimento dos estudantes no Ensino Superior, idade e habilitações acadêmicas dos pais. Estudos de Psicologia, 38, 1-11, 2023. Disponível em: https://periodicos.puccampinas.edu.br/estpsi/article/view/7302 - Acesso em 20 mar. 2025.
FARIAS, L. F. I.; BEDERODE, I. R.; ALVES, R. S. A Gamificação Aplicada em Ambientes Virtuais de Aprendizagem: uma Proposta de Engajamento no Contexto da Aprendizagem de Cálculo. EaD Em Foco, v. 15, n. 1, p. 1-19, 2025. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2096
FREDRICKS, J. A.; BLUMENFELD, P. C.; PARIS, A. H. School engagement: potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, v. 74, n. 1, p. 59-109, 2004. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/gual/article/view/1983-4535.2018v11n2p249 - Acesso em 26 fev. 2025.
FREDERICKS, J.; FILSECKER, M.; LAWSON, M. A. Student engagement, context, and adjustment: Addressing definitional, measurement, and methodological issues. Learning and Instruction, v. 43, p. 1-4, 2016. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0959475216300159 - Acesso em 24 fev. 2025.
GONÇALVES, B. M.; AGUIAR, J. G. Um estudo sobre o engajamento e os resultados de aprendizagem de alunos ingressantes do curso de química no Contexto do ensino remoto emergencial. Ensaio, Pesquisa em Educação em Ciências, v. 26, 1-26, 2024. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172022240174
KAHU, E. R. Framing student engagement in higher education. Studies in Higher Education, v. 38, n. 5, p. 758-773, 2013. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2011.598505
KUH, G. D. The National Survey of Student Engagement: Conceptual and empirical foundations. New Directions for Institutional Research, v. 2009, n. 141, p. 5-20, 2009. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ir.283 - Acesso em 25 fev. 2025.
MARTINS, L.; RIBEIRO, J. L. D. Os fatores de engajamento do estudante na modalidade de ensino a distância. Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, v. 11, n. 2, p. 249-273, 2018. Disponível em: https://gual.ufsc.br/ - Acesso em: 24 fev. 2025.
MENDES, D. S. G. O Kahoot na Educação a Distância (EaD): ferramenta potencializadora do engajamento dos estudantes do Curso de Licenciatura em Física. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS, 2020, São Carlos. Anais... São Carlos: Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), 2020. Disponível em: https://ciet.ufscar.br/submissao/index.php/ciet/article/view/561/562 - Acesso em: 25 fev. 2024.
MOORE, M. G. Theory of transactional distance. In: D. Keegan (Ed.), Theoretical principles of distance education. London: Routledge, 1993, p. 22-38.
MOORE, M. G.; KEARSLEY, G. Educação a distância: sistemas de aprendizagem on-line. 3. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2013.
NARDIN, T. H. F. Engajamento do estudante: um estudo exploratório no contexto do ensino superior. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2023.
OLIVEIRA, E. T. et al. Noções de engajamento na pesquisa acadêmica brasileira em educação superior a distância. Paidéia, v. 16, n. 29, p. 93-105, 2024. Disponível em: https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/1484 - Acesso em 24 fev. 2025.
OLIVEIRA, W.; CLARO, G. M.; GONZALEZ, M. L. Técnicas de gamificação como estratégia para engajamento de estudantes na educação a distância. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA – SIED, ENCONTRO DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA – EnPED, 2016, São Carlos. Anais [...]. São Carlos: UFSCAR, 2016.
Disponível em: https://ciet.ufscar.br/submissao/index.php/ciet/article/view/1942/1956 - Acesso em: 25 fev. 2025.
RAMOS, W. M. et al. Estudos Internacionais sobre os fatores de evasão e persistência: Estratégias para aumentar a persistência no contexto da educação superior a distância. In: PANDINI, C. M. C.; HACK, L. E.; MONTE BLANCO, S. F. M. (org.). Gestão da Aprendizagem: Formação permanente em contextos ampliados. Florianópolis: UDESC, 2018, p. 75-99.
REEVE, J.; CHEON, S. H.; JANG, H. How and why students make academic progress: reconceptualizing the student engagement construct to increase its explanatory power. Contemporary Educational Psychology, v. 62, p. 1 - 12, 2020. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0361476X20300643 - Acesso em: 25 fev. 2025.
REEVE, J.; TSENG, C. - M. Agency as a fourth aspect of students’ engagement during learning activities. Contemporary Educational Psychology, v. 36, p. 257 - 267, 2011. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0361476X11000191 - Acesso em: 25 fev. 2025.
ROVAI, A. P. In search of higher persistence rates in distance education online programs. Internet and Higher Education, Virginia Beach, v. 6, n. 1, p. 1-16, 2003. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1096751602001586 - Acesso em: 26 fev. 2025.
SOUZA, M. T.; SILVA, M.; CARVALHO, R. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Revista Einstein, v. 8, n. 1, p. 103-106, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1679-45082010RW1134
TINTO, V. (1993). Leaving college: Rethinking the causes and cures of student attrition. Chicago: University of Chicago Press.
VITÓRIA, M. I. C. et al. Engajamento acadêmico: desafios para a permanência do estudante na Educação Superior. Educação, v. 41, n. 2, p. 262-269, 2018. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27960/17262 - Acesso em: 25 fev. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.
						
							





