Initial Teacher Training in Brazil through Distance Learning: Contributions and Challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2248

Keywords:

Initial Training; Graduation; Graduation; EaD., Initial training, Graduation, Teaching degree, DE

Abstract

This bibliographic and qualitative study aims to carry out an integrative literature review to analyze the contributions and challenges of Distance Education (EaD) in initial teacher training in Brazil. The research is an integrative review.  The collection was carried out in the databases: BASE (Bielefeld Academic Search Engine), SciELO (Scientific Electronic Library Online) and Redalyc (Sistema de Información Científica). Having as a guiding question: What contributions and challenges are faced by teachers and academics in DE in Brazil during their initial training process? Six articles were selected for analysis and discussion. The conclusions revealed significant challenges, such as the need for more collaborative activities, overcoming inequality in access to digital technologies, and adapting initial training to the concrete reality of teaching. The highlighted contributions include promoting of social, the flexibility and accessibility of EaD, as well as the development of essential digital competencies for contemporary teaching practice.  

 

Keywords: Initial training. Graduation. Teaching degree. DE.

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Author Biographies

Maria Gisélia da Silva Gomes Gomes

Mestra em Educação  pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/Cedu) da Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Regina Maria Ferreira da Silva Lima Lima, Universidade Federal de Alagoas

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/Cedu) da Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Cleide Jane de Sá Araújo Costa, Universidade Federal de Alagoas

Doutora em Educação (Université de Provence Aix-Marseille I, 2002) e em Linguística (UFAL, 2002), mestre em psicologia (Université de Provence Aix-Marseille I, 1996), Bacharel em Administração (UFPB, 1989), licenciada em Psicologia (UEPB, 1990). Atualmente é professor Associoado III do Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas, atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação , na linha de pesquisa Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação (PPGE). Coordena e orienta pesquisa. Possui publicações nacionais e internacionais. Tem experiência na área de Educação a Distância e Tecnologia da Informação e Comunicação na educação, com ênfase nos seguintes temas: Interação online, Avaliação da aprendizagem online, tutoria, concepção e elaboração de material didático, gestão, formação do professor.

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Published

2025-02-05

How to Cite

Gomes, G. da S., Gomes, M. G. da S. G., Lima, R. M. F. da S. L., & Costa, C. J. de S. A. (2025). Initial Teacher Training in Brazil through Distance Learning: Contributions and Challenges. EaD Em Foco, 14(2), e2248. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2248

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