Initial Teacher Training in Brazil through Distance Learning: Contributions and Challenges
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2248Keywords:
Initial Training; Graduation; Graduation; EaD., Initial training, Graduation, Teaching degree, DEAbstract
This bibliographic and qualitative study aims to carry out an integrative literature review to analyze the contributions and challenges of Distance Education (EaD) in initial teacher training in Brazil. The research is an integrative review. The collection was carried out in the databases: BASE (Bielefeld Academic Search Engine), SciELO (Scientific Electronic Library Online) and Redalyc (Sistema de Información Científica). Having as a guiding question: What contributions and challenges are faced by teachers and academics in DE in Brazil during their initial training process? Six articles were selected for analysis and discussion. The conclusions revealed significant challenges, such as the need for more collaborative activities, overcoming inequality in access to digital technologies, and adapting initial training to the concrete reality of teaching. The highlighted contributions include promoting of social, the flexibility and accessibility of EaD, as well as the development of essential digital competencies for contemporary teaching practice.
Keywords: Initial training. Graduation. Teaching degree. DE.
Downloads
References
ALVES, M. M. S.; FERRETE, A. A. S. S.; SANTOS, W. L. Reflexões acerca do uso das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação na formação inicial docente de uma turma de licenciatura em EaD. Scientia Plena, v. 17, n. 01. Disponível em: https://doi.org/10.14808/sci.plena.2021.012701 Disponível em: https://www.scientiaplena.org.br/sp/article/view/5859 - Acesso em: 06 fev. 2024.
COLL, C.; MONEREO, C. Psicologia da educação virtual: aprender e ensinas com as tecnologias da informação e da comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010.
CRESWELL, J. W.; CRESWELL, J. D. Projeto de pesquisa: Métodos qualitativo, quantitativo e misto. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2021.
FREITAS, M. T. Letramento digital e formação de professores. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 3, p. 335-352, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/edur/v26n3/v26n3a17 - Acesso em: 23 jun. 2024.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2010.
GOMES, S. S. Letramento digital na formação inicial de professores: a visão de graduandos de pedagogia EaD. Educação, [S. l.], v. 41, n. 3, p. 579–592, 2016. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644415941. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/15941 - Acesso em: 1 jul. 2024.
MATTAR, J.; RAMOS, D. K. Metodologia da pesquisa em educação: Abordagens Qualitativas, quantitativas e Mistas. São Paulo: Edições 70, 2021.
MOTA, R. A Universidade Aberta do Brasil. In: LITTO, F. M.; FORMIGA, M. (Orgs.). Educação a Distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2009. p. 297-303.
MORAN, J. M. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2013. 171 p.
NÓVOA, A. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. In: NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009, p. 25-46.
NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa v.47, n.166, p. 1106-1133, 2017.
PAULIN, J. F. V.; MISKULIN, R. G. S. Educação a Distância Online e Formação de Professores: práticas de pesquisas em Educação Matemática no estado de São Paulo. Bolema, Rio Claro (SP), v. 29, n. 53, p. 1084-1114, dez. 2015. ISSN 1980-4415 DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v29n53a15- Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/kJdspg4W95BMnzNJGQYwgcc/?format=pdf - Acesso em: 22 jun. 2024.
PRATES, U.; MATOS, J. F. A colaboração no contexto da formação inicial de professores de matemática da EaD no Brasil. SISYPHUS JOURNAL OF EDUCATION VOLUME 9, ISSUE 02, 2021, PP.132-153 DOI: https://doi.org/10.25749/sis.21773 - Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/sisyphus/article/view/21773 - Acesso em: 06 fev. 2024.
ROMANOWSKI, J. P. Formação e profissionalização docente. Curitiba: Ibpex, 2007.
SANTOS, L. C.; MENEGASSI, C. H. M. A História e a Expansão da Educação a Distância: Um Estudo de Caso da Unicesumar. Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, v. 11, n. 1, p. 208-228, 2018.
SOARES, M. Letramento e escolarização. In: RIBEIRO. M (org.). Letramento no Brasil. São Paulo: Global, 2007, p.89-115.
SOUZA, G. F.; GAIO, V. M. Expectativas dos Acadêmicos Iniciantes do Curso de Licenciatura em Pedagogia na Modalidade a Distância. EaD em Foco, v. 10, n. 01. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.879 - Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/879 - Acesso em: 06 fev. 2024.
SOUZA, M. T.; SILVA, M. D.; CARVALHO, R. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 102-106, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/eins/a/ZQTBkVJZqcWrTT34cXLjtBx/?format=pdf&lang=pt - Acesso em: 25 jun. 2024.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, Rj: Vozes, 2005.
TISCOSKI, L. A.; BITTENCOUT, R. L. REFLEXÕES TEÓRICAS E PRÁTICAS SOBRE A FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES NA MODALIDADE EAD. Criar Educação, Criciúma, v. 6, n. 2, P. 1-13 Julho/novembro 2017. PPGE – UNESC. DOI: https://doi.org/10.18616/ce.v0i0.2956 - Disponível em: https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/2956/3645 - Acesso em: 2 jun. 2024.
VALENTE, J. A. (Org.). Pesquisa, comunicação e aprendizagem com o computador: o papel do computador no processo ensino-aprendizagem. In: ALMEIDA, M. E. B.; MORAN, J. M. (Orgs.). Salto para o futuro. Integração das tecnologias na educação. Brasília: MEC/Seed, 2015. p. 22-31.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.