Graphic Novels and ArtScience Training – Case Study from an EaD Extension Course
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2238Keywords:
Distance education, Interdisciplinarity, Sequential arts, Professional qualificationAbstract
To face the current challenges in education, we need to use efficient and appealing means of communication for our target audience. Extension courses prove to be powerful tools to address these issues and if created in online formats, they can expand and enrich the discussions. When using approaches such as ArtScience, they can make learning enjoyable and interdisciplinary. Therefore, the aim of this work is to discuss the contributions of graphic novels in the construction of a virtual extension course in ScienceArt, focusing on biosciences education and health discussions. The course, called HESN - Health, Environment, and Society in Narrative, was offered in 2023 to two groups, totaling 47 participants. The course consisted of 8 synchronous meetings (Google Meet) and asynchronous activities via the Virtual Learning Environment (Campus Virtual Fiocruz). The participants were from the southeast (39), north (4), and northeast (4) regions, with different age groups, predominantly consisting of natural science educators (21) and teachers (17) in the fields of natural sciences and health (40). Before the course, 22 people reported having the habit of reading comic books and graphic novels and by the end, 33 stated that they had expanded or begun to have such a practice. Indicating that the activities offered served a social and cultural role in addition to theoretical discussions. We also observed good acceptance of aspects such as the discussed topics, tools, and methodologies. Thus, HESN proved to be a playful, interdisciplinary, and complementary educational action. We aim to offer it to new audiences and consolidate our methodology for future (re)configuration into a self-instructional format.
Keywords: Distance education. Interdisciplinarity. Sequential arts. Professional qualification.
Downloads
References
ARAUJO-JORGE, T. C. et al. CienciArte© no Instituto Oswaldo Cruz: 30 anos de experiências na construção de um conceito interdisciplinar. Ciência e Cultura, 70(2), p. 25-34, 2018.
BORGES, M. S. Comunicando a cidade em quadrinhos: do narrar ao fabular nos romances gráficos de Will Eisner. 2012. Tese (Doutorado em Comunicação).
BRASIL. Ministério da Saúde. Saúde Única. 2023. Disponível em https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/saude-de-a-a-z/s/saude-unica/saude-unica - Acesso em: 21 jan. de 2024.
BUNZEN, C.; ALBERTIN, M. E.; AMORIM, L. F. Construção de materiais didáticos para jovens do ensino secundário brasileiro. In: PINTO, H. G. et al. Investigação, Práticas e Contextos em Educação. E-Book. 2020. Disponível em https://bibliotecadigital.ipb.pt/bitstream/10198/25410/2/PV%20-%20LIVRO%20IPCE2020_final-3.pdf - Acesso em: 09 jan. de 2024.
DINIZ, A. Revolta da Vacina. DarkSide. 2021.
ECO, U. Apocalípticos e Integrados. São Paulo: Perspectiva. 2015.
EISNER, W. Quadrinhos e arte sequencial. São Paulo: Martins Fontes. 1989.
FERREIRA, R. F. et al. Baú de Portinari: aplicabilidade na promoção da autonomia e criatividade durante a formação de professores de ciências. In: COMARÚ, M. W.; KAUARK, F. S.; GONÇALVES N. T. L. P. (Orgs.). Ensinando a ensinar ciências volume II: Discutindo práticas inclusivas. Vitória: Edifes. 2022.
FIGUEIRA, D. A. Romance Gráfico e discursos sobre o amadurecimento das histórias em quadrinhos. Atas da 2ª Jornada Internacional de Histórias em Quadrinhos. Escola de Comunicações e Artes – Universidade de São Paulo. 2013.
FORPROEX: Indissociabilidade ensino – pesquisa – extensão e a flexibilidade curricular: uma visão da extensão: Porto Alegre: UFRGS, 2006. Disponível em http://www.renex.org.br/documentos/ColecaoExtensao-Universitaria/04-Indissociabilidade-Ensino-Pesquisa-Extensao/Indissociabilidade-eFlexibilizacao.pdf - Acesso em: 15 jan. de 2024.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz & Terra. 2006.
GLAT, R.; PLETSCH, M. D. O papel da Universidade no contexto da política de Educação Inclusiva: reflexões sobre a formação de recursos humanos e a produção de conhecimento. Revista Educação Especial, 23(38), p. 345-356, 2010.
GÓES, G.; MIRANDA, A. Mapinguari. São Paulo: FTD Educação. 2021.
GONÇALVES, V. D. P. L.; PORTUGAL, A. S.; MORAES, V. S. Entre cores e tintas naturais: desdobramentos dos pigmentos vegetais para o ensino de botânica e arte. Experiências em Ensino de Ciências, 17(2), p. 349-367. 2022.
HERSKOVIC, C. Uma visão sobre a graphic novel Habibi de Craig Thompson. Revista do Programa de Pós-Graduação em Arte, 19 (1), p. 93-110. 2020.
HYPOLITO, A. M. Padronização curricular, padronização da formação docente: desafios da formação pós-BNCC. Revista Práxis Educacional, 17(46), p. 35-52, 2021.
LIMA, P. S. et al. Produzindo um Podcast sobre a obra O velho e o mar: letramento literário através do romance de Ernest Hemingway e da Graphic Novel de Thierry Murat. Anais do Encontro Virtual de Documentação em Software Livre e Congresso Internacional de Linguagem e Tecnologia Online, 9 (1). 2021.
LOPES, E. P.; COSTA, W. N. G. Contribuições da extensão universitária à formação docente. Encontro Nacional de Educação Matemática, 12, p. 1-10, 2016.
LÜCK, H. Pedagogia interdisciplinar: fundamentos teórico-metodológicos. Petrópolis: Vozes. 1995.
MACHADO, L. C. As narrativas intermidiáticas e enviesadas do Romance Gráfico Aqui de Richard McGuire. 2021. Dissertação (Mestrado em Letras).
MARTINEZ, D. M. et al. A extensão universitária como reflexão e construção de práticas educativas contemporâneas no contexto da soberania e segurança alimentar e nutricional. Revista Brasileira de Agroecologia, 18(6), p. 833-842. 2023.
MARUXO, H. B. et al. Webquest e história em quadrinhos na formação de recursos humanos em Enfermagem. Revista da Escola de Enfermagem da USP, p. 68-74. 2015.
McCLOUD, S. Desvendando os Quadrinhos. São Paulo: M. Books. 2005.
MOREIRA, J. A. M.; HENRIQUES, S.; BARROS, D. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, São Paulo, 34, p. 351-364, 2020.
NASCIMENTO, F.; FERNANDES, H. L.; MENDONÇA, V. M. O ensino de ciências no Brasil: história, formação de professores e desafios atuais. Revista histedbr on-line, 10(39), p. 225-249, 2010. https://doi.org/10.20396/rho.v10i39.8639728 - Acesso em: 11 jan. de 2024.
PEETERS, F. Pílulas Azuis. São Pauli: Nemo. 2015.
PEREIRA, F.; MERCADO, L. P. L.; COSTA, C. J. de S. A. Interação Utilizando Estratégias Didáticas Colaborativas no Ensino Online Emergencial. EaD Em Foco, 12(2), 2022. https://doi.org/10.18264/eadf.v12i2.1723 - Acesso em: 13 jan. de 2024.
PLETSCH, M. D.; GLAT, R. O ensino itinerante como suporte para a inclusão de pessoas com necessidades educacionais especiais na rede pública de ensino: uma abordagem etnográfica. Revista Iberoamericana de Educación, 41, p. 1-11, 2007.
RODRIGUES, R. P. P.; CRUZ, G. B. (Dis)posições para a formação docente em um curso de pedagogia: contribuições da extensão universitária. Educação e Pesquisa, 49, 2023. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349251676 - Acesso em: 15 jan. de 2024.
ROOT-BERNSTEIN, R. et al. ArtScience: Integrative Collaboration to Create a Sustainable Future. Leonardo. 44(3), p. 192, Cambridge: MIT Press, 2011.
SILER, T. The ArtScience Program for Realizing Human Potential. LEONARDO, 44(5), p. 417–424, 2011.
SILVA, E. P.; COSTA, A. B. Histórias em quadrinhos e o ensino de biologia: o caso Níquel Náusea no ensino da teoria evolutiva. Alexandria, 9 (1), pp. 56-63. 2015. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2015v8n2p163 - Acesso em: 01 fev. de 2024.
SILVA, G. G.; ALMEIDA, J. Q. Maus e o uso de uma HQ no ensino. Revista Científica do Centro Universitário de Jales XI Edição, p. 68. 2020.
SILVA, J. G. Histórias em quadrinhos para o ensino de ciências da natureza: construção de uma proposta para o ensino de ecologia de serpentes. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Federal de Pernambuco. 2022.
SILVA, T. M.; DIAS, S. M. “A revolução dos bichos”, de George Orwell: Graphic novel e novas formas de ler um clássico literário. Revista Philologus, 28 (84), p. 236-243. 2022.
THOMPSON, C. Habibi. São Paulo: Quadrinhos na Cia. 2012.
VIEIRA, E. F.; ABIBI, M. L. Histórias em quadrinhos e formação de professores de Ciências: O que dizem as pesquisas? Anais do XI ENPEC. 2017.
VIVIAN, R. L. et al. Mineração de dados educacionais e análise de sentimentos em ambientes virtuais de aprendizagem: um mapeamento sistemático. EAD em Foco. 12(2), p. 1-15. 2022. https://doi.org/10.18264/eadf.v12i2.1786 - Acesso em: 16 jan. de 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.