Análise da viabilidade de implementação de ferramenta educomunicativa para formação continuada em Infecções Sexualmente Transmissíveis

Authors

Keywords:

Visual media, Digital knowledge, Continuing education, Digital inclusion

Abstract

Abstract. Educommunication can be a strategy for health promotion by communicating, informing, and updating health professionals. From this perspective, the general objective of the study is to recognize the profile of those enrolled in the Continuing Education in Sexually Transmitted Infections and Combined Prevention, called "InformaAção," for the implementation of an educommunicative tool. The research was characterized as a qualitative cross-sectional study, evaluating a structured and virtual data collection instrument for health professionals, students, and those interested in the subject. Among the 120 subscribers, 86.7% are female, with the age groups between 20 and 44 years old being the most representative. Health professionals accounted for 55.8%, students 40%, and professionals from other areas 4.2% of those enrolled; 99.2% have access to the internet and consider learning possible exclusively through Information and Communication Technologies (94.2%), and 86.7% have already participated in training courses on digital platforms and 46.6% of those enrolled have already carried out training in the area of Sexually Transmitted Infections. Combined prevention was the highest vulnerability listed about guidance, and the main demands for training were an immunological window, counseling, post-test guidance, and integrated prevention. In this way, we consider that continuing education for health professionals, in practice or training can be a strategy to qualify this public to provide equitable health care and universal access, and the implementation of educommunicative tools can be allied as a model distance learning to carry out continuing education in health.

 

Keywords: Visual media. Digital inclusion. Continuing education. Digital knowledge.

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Author Biographies

Luisa Zuravski, Universidade Federal do Pampa

Possui graduação em Farmácia e Bioquímica com habilitação em Análises Clínicas pela Universidade Federal de Santa Maria (2005), mestrado (2013) e doutorado (2019) em Bioquímica pela Universidade Federal do Pampa. Atua como Técnica em Química na Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Campus Uruguaiana.

 

Michel Mansur Machado, Universidade Federal do Pampa

Possui graduação em Farmácia e Bioquímica com Habilitação em Análises Clínicas pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM, 2002), especialização em Laboratório Clínico (2005), MBA em Processos de Aplicações Digitais pela UNOPAR (2019), Mestrado em Ciências Farmacêuticas pela UFSM (2007) e Doutorado em Ciências Biológicas (Bioquímica Toxicológica) pela UFSM (2010). Atua como Professor Associado da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Campus Uruguaiana, onde é o líder do Grupo de Imunologia e Genética Aplicada - GIGA e Coordenador do Laboratório de Monitoramento de Infecções HIV (Convênio Ministério da Saúde / Secretaria Estadual de Saúde do Estado do Rio Grande do Sul / Prefeitura Municipal de Uruguaiana / UNIPAMPA). Realiza trabalhos com a área de Imunomodulação, Biologia Computacional, Imunotoxicidade em linhagens celulares e Imunogenética molecular e diagnóstica, Educomunicação e TICs. Na área de divulgação de Ciência, é o coordenador do PodCast Ciência no Velho Oeste. Possui certificação Google Certified Educator Level 1 (2020 - 2023) para ferramentas digitais da Google for Education.

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Published

2023-08-03

How to Cite

Escobar, T. A., Zuravski, L., & Machado, M. M. (2023). Análise da viabilidade de implementação de ferramenta educomunicativa para formação continuada em Infecções Sexualmente Transmissíveis . EaD Em Foco, 13(1), e2034. Retrieved from https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/2034

Issue

Section

Estudos de Caso

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