The Support of Some Technologies in the Review of Physics Concepts 1

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1378

Abstract

The article presents the theoretical contributions that guided a proposal for the use of some digital technologies (TD) in relation to the deficit of knowledge in basic Physics of students entering the Engineering courses at the Federal Technological University of Paraná. The retention rate in this discipline causes a problem called "pocket", characterized by a high number of students who need to retake the discipline and are on a waiting list. Thus, the (Re) course aimed at Physics was developed, on the Moodle platform, in order to contemplate the main contents that make up the previous knowledge of the discipline discipline of Physics 1. from the assumption of digital wisdom, it counted on the contributions of Connectivism and the principles of Cognitive Theory of Multimedia Learning (TCAM) that are carefully examined and associated through conceptual maps. It was considered, therefore, that the use of these theories in synergy offers a theoretical basis that allows the teacher greater security in the development of his digital didactic resources.

Keywords:Physics teaching. Technological education. Initialteacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tarliz Liao, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Doutor em Educação Matemática Professor Adjunto UFRGS - Campus Litoral Norte http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4750679P6

References

GARUTTI, S.; FERREIRA, V.L.Uso das Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação. Revista Cesumar Ciências Humanas e Sociais Aplicadas, Cidade de publicação, v.20, n.2, p. 355-372, 2015.

GUIMARíES, O.; PIQUEIRA, J. R.; CARRON, W. Capí­tulo 3. In: Fí­sica Mecânica – Manual do professor. 2. ed. São Paulo: ítica, 2016. p.297-298.

ILLERA, J. L. R. Os conteúdos em ambientes virtuais: organização, códigos e formatos de representação. In: COLL, C.; MONEREO, C. (e col.). Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e da comunicação.Porto Alegre: Artmed, 2010. p. 136-154.

LIMA, M. R. de.Construcionismo de Papert e ensino-aprendizagem de programação de computadores no ensino superior. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação)–Universidade Federal de São João Del-Rei, São João Del-Rei, 2009.

KUCHARSKI, M. V. S. Fundamentos de Inovação e Tecnologia na Educação. 2019. Especialização em Inovação e Tecnologias na Educação– Universidade Tecnológica Federal, 2019. Disponí­vel em: https://moodle.utfpr.edu.br/course/view.php?id=10512. Acesso em: 20 maio 2020.

MAYER, R.Multimedia Learning. 2. ed. Cambridge. CambrigdeUniversity Press, 2008.

MOREIRA, M. A.Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Editora Livraria da Fí­sica, 2011a.

MOREIRA, M. A.Metodologias de Pesquisa em Ensino. São Paulo: Editora Livraria da Fí­sica, 2011b.

MOREIRA, M. A.Uma análise crí­tica do ensino de Fí­sica.Estudos Avançados, São Paulo,v.3, n.94,Set./Dec., 2018.Disponí­vel em:https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142018000300073. Acesso em: 20 maio 2019.

NOVAK, J. D.;CANíS, A. A teoria subjacente aos mapas conceituais e como elaborá-los e usá-los.Práxis Educativa, Ponta Grossa, v.5, n.1, p. 9-29, jan./jun., 2010. Disponí­vel em:https://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1298. Acesso em: 6 nov. 2017.

PALFREY, J.; GASSER, U. Nascidos na era digital: entendendo a primeira geração dos nativos digitais. Porto Alegre:Artmed, 2011.

SABBATINI, R. M. E. Ambiente de Ensino e Aprendizagem via Internet - A Plataforma Moodle.[S.l],2007.Disponí­vel em:http://www.ead.edumed.org.br/file.php/1/PlataformaMoodle.pdf. Acesso em: 05 maio 2019.

SIEMENS, G. Conectivismo: Uma teoria de Aprendizagem para a idade digital. [S.l], 2004. Disponí­vel em:http://wiki.papagallis.com.br/George_Siemens_e_o_conectivismo. Acesso em: 15 junho 2019.

SILVA, A. C. da. Resenha do livro Aprendizagem Multimí­dia.Revista Ensaio, Belo Horizonte, v.19. 2017.

Published

2021-09-16

How to Cite

Cristina, K. M. ., & Liao, T. (2021). The Support of Some Technologies in the Review of Physics Concepts 1. EaD Em Foco, 11(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1378

Issue

Section

Original Articles