Satisfaction with Distance Learning: an Analysis through Graduates at UFSM

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2077

Palabras clave:

Satisfaction whith the course, Graduates, Higher Education, Distance learning

Resumen

This study analyzed how pleased graduate students are in courses offered by Open University of Brazil, Santa Maria University (UFSM). Methodologically, we applied descriptive statistics, factor analysis and regression in a sample of 712 graduates. Results showed that graduates are satisfied with the chosen course and indicated that the main determinant is related to the quality of teaching. Conversely, satisfaction was lower for non-white graduates, which included cultural and social issues related to black ethnicity, and for those who, at some point during the course, thought about dropping out. It is expected that the knowledge of the determinants of graduates’ (dis)satisfaction may contribute to the settlement of strategies that aim to increase students’ satisfaction and the retention levels.

 

Keywords: Distance learning. Degree of student satisfaction. Graduates. Higher education.

 

 

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Biografía del autor/a

Vanessa da Silva Pontes, Universidade Federal de Santa Maria

Mestranda em Administração Pública pela Universidade Federal de Santa Maria

Graduada em Direito

 

Taiane Keila Matheis, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2010) e licenciatura pelo Programa Especial de Graduação (PEG) destinado a Formação para a Educação Profissional, na área de Gestão e Negócios pela Universidade Federal de Santa Maria (2022). MBA em Administração e Finanças pelo Centro Universitário Internacional (2012), Pós Graduação em Gestão Pública com Ênfase em Licitações e Contratos pela Universidade de Araraquara (2020), Mestre em Administração Pública pela Universidade Federal de Santa Maria (2022). Doutoranda em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria. 

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Reisoli Bender Filho, Universidade Federal de Santa Maria

Possui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade de Santa Cruz do Sul (2003), mestrado em Economia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2006) e doutorado em Economia Aplicada pela Universidade Federal de Viçosa (2011). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de Santa Maria, membro do comitê de assessoramento técnico científico da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul, consultor ad-hoc do Inep/Mec do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. É Editor Chefe da Revista Práticas em Administração Pública e Editor de Seção da Revista de Economia e Sociologia Rural.

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Victor Matheus Portela Ribeiro, Universidade Federal de Santa Maria

Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Administração Pública da Universidade Federal de Santa Maria (PPGAP/UFSM) (2022); Pós-graduação em nível de especialização em Gestão Pública pela Universidade Anhanguera (2019); Licenciado em Letras ? Espanhol e Respectivas Literaturas pela Universidade Federal de Santa Maria (2010). Atualmente é chefe da Subdivisão de Tecnologias Educacionais em em Rede da Coordenadoria de Tecnologia Educacional da Universidade Federal de Santa Maria (CTE/UFSM) e Coordenador Substituto desta Coordenadoria. Temas de interesse: Administração Pública (com ênfase em avaliação de políticas públicas para a educação superior).

 

 

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Publicado

2024-08-09

Cómo citar

Pontes, V. da S., Vieira, K., Matheis, T. K., Bender Filho, R., & Ribeiro, V. M. P. (2024). Satisfaction with Distance Learning: an Analysis through Graduates at UFSM. EaD Em Foco, 14(1), e2077. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2077

Número

Sección

Estudos de Caso

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