Technology in School Physical Education: a Study on the Impacts before and after the COVID-19 Pandemic (2020-2023)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2289

Keywords:

Physical education, Technology, Pedagogical practice

Abstract

 This study presents an analysis of the use of technology in physical education in basic education, focusing on the years 2020 to 2023, before and after the COVID-19 pandemic. The research, of qualitative and exploratory nature, investigates academic production on the subject and seeks to understand the impact of technology on the discipline, both before and after the pandemic. A thorough survey of scientific production was carried out between the years 2020 and 2023, in databases such as SciELO, LILACS, and the CAPES Periodicals Portal. We included some descriptors to guide the search, which were: "School Physical Education", "Technology", "Pedagogical Practice". From this, all texts dealing with technology in school physical education were included, and texts that did not address the theme were excluded. The texts have highlighted the importance of technology as a means to enable remote teaching during the pandemic, despite social inequalities impacting student engagement. Moreover, they emphasize how technology can be a creative and innovative tool to enrich learning experiences in school physical education, from promoting a culture of peace to implementing exergames as a form of physical activity. However, it is emphasized the need for investments in infrastructure and teacher training to ensure the success of these initiatives.  

 

Keywords: Physical education. Technology. Pedagogical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERTINI JUNIOR, N. J.; TASSONI, E. C. A Educação Física, o docente e a escola: concepções e práticas pedagógicas. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 27, n. 03, 2013, p. 467-483. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbefe/a/Bqn9wHyTThPRXgf9XnSSVPD/abstract/?lang=pt Acesso em: 27 fev. 2024.

BERWANGER, F. et al. Educação Física escolar no ensino remoto durante a pandemia de Covid-19: uma revisão sistemática. Revista Eletrônica de Educação, v. 17, 2023, p. 1-19. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/6137 Acesso em: 27 fev. 2024.

BRACHT, V. et al. A educação física escolar como tema da produção do conhecimento nos periódicos da área no Brasil (1980-2010): parte I. Movimento, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 11–34, 2011. DOI: 10.22456/1982-8918.19280. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/19280 Acesso em: 1 abr. 2024.

CAMPOS, A. F. M. de; CAETANO, L. M. D.; GOMES, V. M. L. R. Revisão sistemática de literatura em educação: características, estrutura e possibilidades às pesquisas qualitativas . Linguagens, Educação e Sociedade, v. 27, n. 54, 2023, p. 139-169. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/2702 Acesso em: 15 mar. 2024.

CAVALCANTE, C. V. de S.; GIMENEZ, R. TICS na Educação Física. Revista @mbienteeducação, 2023, p. 1-21. Disponível em: https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/article/view/1219 Acesso em: 27 fev. 2024.

DARIDO, S. C. Educação Física na escola: aspectos legais e possibilidades. In: Universidade Estadual Paulista. Prograd. Cadernos de Formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura acadêmica, v. 16, 2012, p. 21-33.

FARIA, P. M. F. de; CAMARGO, Denise de. Metassíntese: revisão sistemática qualitativa na área da educação. Revista Brasileira de Educação, v. 27, 2022, p. 1-20. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782022270122 Acesso em: 15 mar. 2024.

GODOI, M. et al. As práticas do ensino remoto emergencial de educação física em escolas públicas durante a pandemia de covid-19: reinvenção e desigualdade. Revista Prática Docente, v. 6, n. 1, 2021, p. 1-21. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/375 Acesso em: 02 mar. 2024.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2009.

LIMA, M. R. de; MENDES, D. S.; LIMA, E. de M. Exergames na Educação Física Escolar como potencializadores da ação docente na cultura digital. Educar em Revista, v. 36, 2020, p. 1-21. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/GG5PwG8BBB5FN3TfHGZM7hG/?lang=pt Acesso em: 27 fev. 2024.

LIMA, P. R. de; FALCÃO, G. M. B.; LIMA, A. I. B. Atuação dos professores de Educação Física de Icó-CE no contexto de mudanças advindas do ensino remoto. Revista Cocar, v. 15, n. 31, 2021, p. 1-19. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3620 Acesso em: 02 mar. 2024.

MACHADO, M. A. de O.; SOUZA, R. R. de; SILVA, S. A. da. Esportes de raquete, divulgação e infraestrutura: influências sobre a prática. Caderno de Educação Física e Esporte, v. 17, n. 2, 2019, p. 177-183. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7148945 Acesso em: 02 mar. 2024.

MARTINS, R. M. et al. A prática pedagógica da educação física no Brasil no período de pandemia de COVID-19. Educación Física y Ciencia, v. 24, n. 2, p. 217-217, 2022. Disponível em: https://efyc.fahce.unlp.edu.ar/article/view/efyce217/15803 Acesso em: 27 fev. 2024.

MARTINS, R. M. Inquietudes de um professor de Educação Física em tempos pandêmicos: o que compreendia e não tematizava, o que não consigo compreender e o que começo a saber. Motrivivência, v. 34, n. 65, 2022, p. 1-16. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/89842 Acesso em: 02 mar. 2024.

MOREIRA, E. C.; PEREIRA, R. S. Desafios impostos às aulas de educação física na pandemia: caminhos para a ressignificação do trabalho docente. Caderno de Educação Física e Esporte, v. 19, n. 3, 2021, p. 51-57. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/27461 Acesso em: 27 fev. 2024.

PAGE, M. J. et al. A declaração PRISMA 2020: diretriz atualizada para relatar revisões sistemáticas. Epidemiol. Serv. Saúde, Brasília, v. 31, n. 2, 2022. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/s1679-49742022000200033 Acesso em: 15 mar. 2024.

PATRINHANI, G. F.; AMÉRICO, M. Mídia, cultura de paz e Educação Física escolar. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 15, n. 4, 2020, p. 1991-2005. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/6198/619865691018/html/ Acesso em: 27 fev. 2024.

VELLOSO, L. R. da S. et al. Pesquisa participante na Educação Física Escolar: o estado da arte. Movimento, v. 28, 2022, p. 1-20. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/120865 Acesso em: 02 mar. 2024.

VIEIRA, G. C. et. al. Um relato de experiência no ensino remoto de Educação Física. Sobre Tudo, Florianópolis, v. 15, n. 1 p. 135-147, 2024.

Published

2024-10-03

How to Cite

Vieira, G. C., Bicalho, L. M. A., & Marquioli, S. R. (2024). Technology in School Physical Education: a Study on the Impacts before and after the COVID-19 Pandemic (2020-2023). EaD Em Foco, 14(1), e2289. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2289

Issue

Section

Estudos de Caso