Distributed Cognition and Hybrid Teaching: a Theory for Thinking about Technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2267

Keywords:

Distributed cognition, Teaching and learning processes, Learning, Blended

Abstract

This paper seeks to integrate the Theory of Distributed Cognition with Hybrid Teaching in the context of technology-enhanced learning. The theoretical reference is grounded in Vygotsky's cultural-historical perspective on human development, in dialogue with the Distributed Cognition. Accordingly, the focus of this study is on Hybrid Teaching models, exploring proposals and practices that support learning by integrating virtual and face-to-face interactions. A qualitative and analytical approach was employed to examine scientific articles from a relevant database. The analysis, informed by the Theory of Distributed Cognition, indicates that educational processes within hybrid contexts must incorporate theoretical insights to address the digital culture's intertwining of analogue and online elements. Consequently, understanding the construction and distribution of knowledge within these technological media is crucial for developing collaborative and interactive teaching and learning methodologies, wherein cognitive processes are observed can be observed in a distributed way.

 

Keywords: Distributed cognition. Blended. Learning. Teaching and learning processes. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Creuza Martins Franca, Universidade Estadual de Londrina

Doutoranda pelo Programa de P´ós-Graduação em Educação (PPEDU), da Universidade Estadual de Londrina (UEL); 

Mestra pelo Progama de Ensino de Ciências Sociais (PPGEN), da Universidade Tecnológica Federa do Paraná - (UTFPR); 

Especialista em Psicopedagogia Clí­nica e Institucional; Metodologia do Ação Docente e Metodologia da Educação Profissional;

Graduação em Pedagogia;

Atualmente: Avaliadora do INEP (BaSis) 

Maria Ilza Zirondi, Universidade Estadual de Londrina

Professora adjunta da Universidade Estadual de Londrina. Possui graduação em Letras Vernáculas e Clássicas, com mestrado e doutorado em Estudos da Linguagem pela UEL e Mestrado em Educação.

Diene Eire de Mello, Universidade Estadual de Londrina

Professora Associada da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Graduada em Pedagogia com Mestrado em Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (1997). Doutora em Educação pela UEM (2010). Pós doutora em Educação com foco em e-learning pela Universidade Aberta de Portugal (2015). Docente do Programa de pós-graduação em Educação (PPEDU-UEL), com ênfase em formação de professores, educação, tecnologias e aprendizagem e educação a distância. Coordenadora do Grupo de Pesquisa DidaTic. https://ueldidatic.wixsite.com/website. Coordenadora do Curso de Especialização em Docência na Educação Superior (CEMAD- UEL).

Dirce Aparecida Foletto de Moraes, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP/Presidente Prudente. Professora do Departamento de Educação e do Programa de pós-graduação em Educação (PPEDU) da Universidade Estadual de Londrina/UEL. Seus interesses de pesquisa incluem Didática, Tecnologia Educacional, Ensino, Aprendizagem e Avaliação da Aprendizagem, com destaque para as tecnologias digitais nas práticas educativas. Participa do GEPE/UEL e do Programa Residência Pedagógica. É coordenadora do grupo de pesquisa DidaTic.

References

ABUTAKKA; R. V. A.; MARTINS DA SILVA, L.; MARTINS DOS ANJOS, A. Ensino híbrido: organização e sistematização de conceitos com base em revisão sistemática da literatura. EmRede - Revista de Educação a Distância, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 203–220, 2019. DOI: 10.53628/emrede.v6i2.467. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/467 - Acesso em: 29 fev. 2024

ARAÚJO, C. H. Elementos constitutivos do trabalho pedagógico na docência online. 2014. 168f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2014.

BRITO, J. M. S. A Singularidade Pedagógica do Ensino Híbrido. EaD em Foco, Revista Científica de Educação a distância. Rio de Janeiro, v.10, e948. 2020. DOI: Disponível em: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1948 - Acesso em: 29 fev. 2024

CASAGRANDE, A. L.; MAIESKI, A.; ALONSO, K. M. Tecnologias digitais na educação pós-pandemia e educação híbrida: efeitos, lições e possibilidades. EmRede - Revista de Educação a Distância, [S. l.], v. 10, 2023. DOI: 10.53628/EmRede – Revista de Educação a distância. v.10i.970, 2023. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/970 -Acesso em: 28 fev. 2024.

COLE, M.; Engeström, Y. A cultural-historical approach to distributed cognition. In: Gavriel, Salomon (Eds.), Distributed cognitions: Psychologial and educational considerations.

Cambridge University Press. New York, p. 1-46, 1993.

COSTA, P. J. C. Processos educativos baseados em cognição distribuída voltados a experiências de inteligência coletiva com tecnologias da cibercultura. 2021. 116 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, RS, 2021.

FREITAS. M. T. A. Tecnologias digitais: cognição e aprendizagem. 37ª Reunião Nacional da ANPEd. Florianópolis: UFSC, 2015.

Disponível em: http://37reuniao.anped.org.br/wp-content/uploads/2015/02/Trabalho-de-Maria-Teresa-de-Assun%C3%A7%C3%A3o-Freitas-para-o-GT16.pdf - Acesso em: 28 fev. 2024

HOLLAN, J.; HUTCHINS, E.; KIRSH, D. Distributed Cognition: toward a new foundation for Human-computer interaction research. ACM Transactions on Computer-Human Interaction. v. 7, n. 2, p. 174-196, 2000. Disponível em: https://www.lri.fr/~mbl/Stanford/CS477/papers/DistributedCognition-TOCHI.pdf - Acesso em: 16 de out. 2023.

HORN, M.; STAKER, H. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Tradução de Maria Cristina Gularte Monteiro, revisão técnica de Adolfo Tanzi Neto e Lilian Bacich. Porto Alegre: Penso, 2015.

HUTCHINS, E. Cognition in the wild. Cambridge, MA: MIT Press, 1994.

HUTCHINS, E. How a cockpit remembers its speed. Cognitive Science. V. 19, p. 265-288, 1995.

LAKATOS, E.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. - 5. ed. - São Paulo: Atlas 2003.

LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1997.

LÉVY, P. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Ed. 34, 1999.

MIRANDA, R. V.; MORET, A. de S.; E SILVA, J. C.; PERPETUA SIMÃO, B. Ensino Híbrido: Novas Habilidades Docentes Mediadas pelos Recursos Tecnológicos. EaD em Foco, [S. l.], v. 10, n. 1, 2020. DOI: 10.18264/eadf.v10i1.913. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/913 - Acesso em: 10 jun. 2024.

MORAES, D. A. F. de; LIMA, C. M. de. Apropriações das mídias digitais na formação conceitual e na construção conjunta de significados na universidade. Educação em Foco, [S. l.], v. 24, n. 42, p. 259–278, 2021. DOI: 10.24934/eef.v24i42.4772. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/4772 - Acesso em: 16 maio. 2024.

MORAES, D. F.; MELLO, D. E. O ensino de conceitos na universidade: o Facebook como instrumento de mediação didática colaborativa. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. 2, p. 361–384, 2020. DOI: 10.21723/riaee.v15i2.12391. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12391 - Acesso em: 10 jun. 2024.

PEA, Roy. Practices of Distributed Intelligence and Desings for Education. Distributed Cognitions, edited by G. Salomon. New York, NY: Cambridge University Press, 1997.

ROCHA, J. A. P.; PAULA, C. P. A. de; SIRIHAL DUARTE, A. B. A Cognição Distribuída como referencial teórico para os estudos de usuários da informação. Informação & Sociedade, [S. l.], v. 26, n. 2, 2016. Disponível em: Recuperado de https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/28563 - Acesso em: 12 nov. 2023

SANDHU, I. K. Análise de Fatores que influenciam a Aceitação da Aprendizagem Combinada. Ed. Nosso Conhecimento, 2020.

SALOMON, G. No distribution without individual’s cognition: a dynamic interactional view. In Distributed cognitions: psychological and educational considerations. Cambridge University Press. Cambridge, United Kingdom: p. 114-4, 128-35, 1993.

SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho Científico. São Paulo: Cortez, 2007.

SOUZA, T. M.; CHAGAS, A. M.; ANJOS, R. A. A. dos. Ensino híbrido: Alternativa de personalização da aprendizagem. Revista Com Censo, Brasília, n.16, v.6, n.1, p.55-66, 2019. Disponível em: http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/587 - Acesso em: 1 nov. 2023.

TORRES, P. L.; COSME, A.; SANTOS, E. O. O. Educação e tecnologias em contexto de pandemia: uma experiência de aulas remotas. Revista Cocar, [S.l.], n. 9, 2021. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4129 - Acesso em: 28 nov. 2023

VIEIRA, V. D.; MELLO, D. E. de; MORAES, D. A. F. de. Colaboração entre crianças com uso de tecnologias digitais: uma experiência a partir da teoria da cognição distribuída. Revista Thema, Pelotas, v. 22, n. 2, p. 626–641, 2023. DOI: 10.15536/thema.V22.2023.626-641.3270. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/3270 - Acesso em: 16 maio. 2024

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente: O desenvolvimento dos processos Psicológicos Superiores. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

VIGOTSKI, L. S. Obras Escogidas. v. III. Madrid: Visor, 1995, 383p.

Published

2024-06-14

How to Cite

Franca, C. M., Zirondi, M. I., Mello, D. E. de, & Moraes, D. A. F. de. (2024). Distributed Cognition and Hybrid Teaching: a Theory for Thinking about Technologies. EaD Em Foco, 14(1), e2267. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2267

Issue

Section

Original Articles