Distributed Cognition and Hybrid Teaching: a Theory for Thinking about Technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2267

Keywords:

Distributed cognition, Teaching and learning processes, Learning, Blended

Abstract

This paper seeks to integrate the Theory of Distributed Cognition with Hybrid Teaching in the context of technology-enhanced learning. The theoretical reference is grounded in Vygotsky's cultural-historical perspective on human development, in dialogue with the Distributed Cognition. Accordingly, the focus of this study is on Hybrid Teaching models, exploring proposals and practices that support learning by integrating virtual and face-to-face interactions. A qualitative and analytical approach was employed to examine scientific articles from a relevant database. The analysis, informed by the Theory of Distributed Cognition, indicates that educational processes within hybrid contexts must incorporate theoretical insights to address the digital culture's intertwining of analogue and online elements. Consequently, understanding the construction and distribution of knowledge within these technological media is crucial for developing collaborative and interactive teaching and learning methodologies, wherein cognitive processes are observed can be observed in a distributed way.

 

Keywords: Distributed cognition. Blended. Learning. Teaching and learning processes. 

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Author Biographies

Creuza Martins Franca, Universidade Estadual de Londrina

Doutoranda pelo Programa de P´ós-Graduação em Educação (PPEDU), da Universidade Estadual de Londrina (UEL); 

Mestra pelo Progama de Ensino de Ciências Sociais (PPGEN), da Universidade Tecnológica Federa do Paraná - (UTFPR); 

Especialista em Psicopedagogia Clí­nica e Institucional; Metodologia do Ação Docente e Metodologia da Educação Profissional;

Graduação em Pedagogia;

Atualmente: Avaliadora do INEP (BaSis) 

Maria Ilza ZIirond, Universidade Estadual de Londrina

Professora adjunta da Universidade Estadual de Londrina. Possui graduação em Letras Vernáculas e Clássicas, com mestrado e doutorado em Estudos da Linguagem pela UEL e Mestrado em Educação.

Diene Eire de Mello, Universidade Estadual de Londrina

Professora Associada da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Graduada em Pedagogia com Mestrado em Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (1997). Doutora em Educação pela UEM (2010). Pós doutora em Educação com foco em e-learning pela Universidade Aberta de Portugal (2015). Docente do Programa de pós-graduação em Educação (PPEDU-UEL), com ênfase em formação de professores, educação, tecnologias e aprendizagem e educação a distância. Coordenadora do Grupo de Pesquisa DidaTic. https://ueldidatic.wixsite.com/website. Coordenadora do Curso de Especialização em Docência na Educação Superior (CEMAD- UEL).

Dirce Aparecida Foletto Moraes, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP/Presidente Prudente. Professora do Departamento de Educação e do Programa de pós-graduação em Educação (PPEDU) da Universidade Estadual de Londrina/UEL. Seus interesses de pesquisa incluem Didática, Tecnologia Educacional, Ensino, Aprendizagem e Avaliação da Aprendizagem, com destaque para as tecnologias digitais nas práticas educativas. Participa do GEPE/UEL e do Programa Residência Pedagógica. É coordenadora do grupo de pesquisa DidaTic.

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Published

2024-07-02

How to Cite

Franca, C. M., ZIirond, M. I., Mello, D. E. de, & Moraes, D. A. F. (2024). Distributed Cognition and Hybrid Teaching: a Theory for Thinking about Technologies. EaD Em Foco, 14(1), e2267. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2267

Issue

Section

Original Articles