Physical Education at School and Digital Technologies: Experimenting an Interface
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2093Keywords:
Physical education at school, Digital technologies, TeachingAbstract
This work aims to report the planning and teaching experience of a Physical Education class mediated by digital technologies involving students from 6th grade. This class is a part of a research-action held in a municipal public school from RS/BRA. Participants were listened to and decisions were made collectively with a view to seeking alternatives to the research problem that emerges from the statements of students who do not realize the potential of using digital technologies in Physical Education classes. It is a class built with the students and the teacher. The experimenting was based on the critic-emancipatory approach from Eleanor Kunz, who defends that Physical Education must have a place for students to create, interact, and build their own movement experiences, that is, to proportionate the “self-movement”. The usage of digital technologies enabled the access to knowledge about body practices (futsal, handball, volleyball, athletics and dance), however is also instigated the students towards a reflective and creative process. We perceived that is possible to stablish relations between Physical Education teaching and the usage of digital technologies and also maintain the essence of Physical Education, which is the “self-movement”. Therefore, we conclude that digital technologies enhanced collectivity, cooperation and body experimentation/creation, which amplified students’ knowledge about body culture and movement practices. Therefore, its use, in conjunction with the critic-emancipatory approach, transcends teaching focused on the reproduction of knowledge, enabling the construction of new knowledge, problematization and collective problem solving.
Keywords: Physical education at school. Digital technologies. Teaching.
Downloads
References
AMARAL, M. M. do; ROSSINI, T. S. S.; SANTOS, E. O. dos. A viralização da educação online: a aprendizagem para além da pandemia do novo Coronavirus. Práxis Educacional. Vitória da Conquista, v. 17, n. 46, p. 334-355, jul. 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2178-26792021000300334&lng=pt&nrm=iso - Acesso em: 20 dez. 2023.
ANTUNES, A. A. Gincana Sem Sentido: inclusão, competição e empatia no ambiente escolar. Retratos da Escola, [S. l.], v. 15, n. 31, p. 199–213, 2021. DOI: 10.22420/rde.v15i31.1076. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1076 - Acesso em: 11 abr. 2023.
COSTA, V. K. O; SANTOS, J. E. P. A percepção dos estudantes sobre o papel da gincana no Ensino Fundamental. Anais do VII Congresso Nacional de Educação. Maceió. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA2_ID5736_01092020161732.pdf - Acesso em: 20 mar. 2022. p. 1-19.
DOS SANTOS, A. G. Brum et al. Diagnóstico das Aulas de Educação Física no Estado do Rio Grande do Sul durante a Pandemia da Covid-19. EaD em Foco, Rio de Janeiro, v. 11, n. 2, e1300, 2021. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v11 i2.1300 - Acesso: 09 maio 2023.
FRANCO, M. A. S. Pesquisa-Ação Pedagógica: práticas de empoderamento e de participação. ETD - Educação Temática Digital, [S. l.], v. 18, n. 2, p. 511–530, 2016. DOI: 10.20396/etd.v18i2.8637507. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8637507 - Acesso em: 18 abr. 2023.
FRANCO, M. A. S. Pedagogia da Pesquisa-ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 483-502, set./dez, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300011 - Acesso em: 09 maio 2023.
KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. 8. ed. Ijuí: UNIJUÍ, 2016.
KUNZ, E. (org.). Didática da educação física 3: futebol. 3. ed. Ijuí: UNIJUÍ, 2013.
LARROSA, J. Esperando não se sabe o quê sobre o ofício de professor. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
LEMOS, A. Dataficação da vida. Civitas: Revista de Ciências Sociais, [S. l.], v. 21, n. 2, p. 193–202, 2021. DOI: 10.15448/1984-7289.2021.2.39638. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/civitas/article/view/39638 - Acesso em: 20 dez. 2023.
LUZ, F. S. et al. QR Code: uma proposta pedagógica na formação dos professores de Educação Física. VÉRTICES, Campos dos Goytacazes/RJ, v.22, n.2, p. 261-272, maio/ago. 2020. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/6257/625764627019/625764627019.pdf - Acesso em: 20 mar. 2023.
MASSCHELEIN, J; SIMONS, M. Em defesa da escola: uma questão pública. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
NEUENFELDT, D. J.; OLIVEIRA, E. S. de; BAUMGARTEN, M. Educação física escolar: desafios, superação e retorno às aulas presenciais. Linhas Críticas, Brasília, v. 28, e44216, jan. 2022. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-04312022000100136 -
Acesso: 09 fev. 2024.
NEUENFELDT, D. J.; SCHUCK, R. J.; NEUENFELDT, A. E.; SILVA, K. J.; BAUMGARTEN, M. Educação Física Escolar e Ensino Remoto Emergencial: Percepções de Alunos dos Anos Finais do Ensino Fundamental. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, [S. l.], v. 23, n. 4, p. 649–657, 2022. Disponível em: https://revistaensinoeeducacao.pgsscogna.com.br/ensino/article/view/9950 - Acesso em: 9 fev. 2024.
OLIVEIRA, M. R. R; MIRANDA, L. V. T. Mídia-Educação (física) e metodologias participativas: a produção de imagens como possibilidade didático-pedagógica na educação física. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 13, n. 31, p. 253-276, 2016. Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/view/1928/1149 - Acesso em: 20 out. 2022.
OLIVEIRA, F. S. Mídia-educação física: outros olhares sobre a cultura corporal. Curitiba: Appris, 2021.
SANTAELLA, L. Humanos Hiper-híbridos: linguagens e cultura na segunda era da internet. São Paulo: Paulus, 2021.
SANTOS, E. O.; CARVALHO, F. S. P.; PIMENTEL, M. Mediação docente online para colaboração: notas de uma pesquisa-formação na cibercultura. ETD, Campinas, v. 18, n. 1, p. 23-42, abr. 2016. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922016000100023&lng=pt&nrm=iso - Acesso em: 01 jan. 2024.
SEIBEL, D. A; ISSE, S. F. Tecnologias digitais: ferramenta pedagógica para as aulas de Educação Física. Revista Didática Sistêmica, [S. l.], v. 19, n. 1, p. 68–82, 2017. DOI: 10.14295/rds.v19i1.7222. Disponível em: https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/7222 - Acesso em: 20 mar. 2023.
SIBILIA, P. Redes ou Paredes: A escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 18 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.