Systematic Literature Review: the Methodological Outline Of Research-Training In Cyberculture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v12i3.1797

Abstract

This article presents the results of a research whose objective is to analyze how the studies developed with the methodological approach of research-training in cyberculture dealt with the methodological structuring based on ethnoresearch. To this end, we developed a Systematic Literature Review (SLR). The corpus consists of six theses and twelve dissertations supervised or co-supervised by Edméa Oliveira dos Santos. Data were organized following the premises of content analysis (Bardin, 2016). In the category referring to the methodological approach and its registration units, the results revealed that 56% of the researches have limitations in their appropriation, especially in dissertations, although the characteristics of the proposed method have been identified during the research. The results show the need for a more consistent methodological and epistemological appropriation in research, despite the works being able to fulfill their main training role through ethnomethods.

Keywords: Systematic review. Ethnoresearch-training. Cyberculture. Edméa Santos.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rogério Gusmão do Carmo, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Mestrando em Educação pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB. Membro do Grupo de Estudos em Linguagem, Formação de Professores e Práticas Educativas – GELFORPE/UESB/CNPq. Membro do Grupo de Pesquisa em Memória, Espaço e Culturas – MESCLAS/UFRB/CNPq.

Denise Aparecida Brito Barreto, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia – UFBA. Professora do Departamento de Estudos Linguí­sticos e Literários – DELL e do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGEd) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB); Coordenadora do Grupo de Estudos em Linguagem, Formação de Professores e Práticas Educativas (GELFORPE/UESB/CNPq).

Benedito Gonçalves Eugênio, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professor da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) e do Programa de Pós-graduação em Ensino (PPGEn/UESB).

References

ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: buscando rigor e qualidade. Cadernos de Pesquisa, n. 113, p. 51-64, jul. 2001.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Tradução: Luí­s Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

BRANDAU, R.; MONTEIRO, R.; BAILE, D. M. Importância do uso correto dos descritores nos artigos cientí­ficos. Revista Brasileira de Cirurgia Cardiovascular, v.20, n.1, 2005. Disponí­vel em: https://url.gratis/7MWhwS Acessado em 25 nov. 2021.

BRZEZINSKI, I.; CUNHA, M. I.; DINIZ-PEREIRA, J. E. Tendências da pesquisa sobre a formação de professores no brasil: o estado do conhecimento em questão. Anais da 39º Reunião Nacional da ANPED, 2019, Niterói - RJ. Disponí­vel em: https://url.gratis/h7OAVL Acessado em 03 nov. 2021.

COULON, A. Etnometodologia. Petrópolis: Vozes, 1995.

GALEFFI, D. A. O rigor nas pesquisas qualitativas: uma abordagem fenomenológica em chave transdisciplinar. In: MACEDO, R. S.; GALEFFI, D. A.; PIMENTEL, A. Um rigor outro: sobre a questão da qualidade na pesquisa qualitativa. Salvador: EDUFBA, 2009.

GATTI, B. A. Implicações e perspectivas da pesquisa educacional no Brasil contemporâneo. Cadernos de Pesquisa, n. 113, p. 65-81, jul. 2001.

GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. 8. ed. Rio de Janeiro: Record, 2004.

LEITE FILHO, G. A.; MARTINS, G. de A. Relação orientador-orientando e suas influências na elaboração de teses e dissertações. Revista de Administração de Empresas, v. 46, ed. esp., p. 100, nov./dez. 2006. Disponí­vel em: https://url.gratis/xzOexY Acessado em: 10 jan. 2022

MACEDO, R. S. A etnopesquisa crí­tica e multirreferencial nas ciências humanas e na educação. 2.ed. Salvador: EDUFBA, 2004.

MACEDO, R. S. Pesquisa-Formação Formação-Pesquisa criação de saberes e heurí­stica formacional. 1. Ed. Campinas, SP: Pontes Editora, 2021.

MACEDO, R. S. GALEFFI, D.; PIMENTEL, A. Um Rigor Outro: Sobre a questão da qualidade na pesquisa qualitativa. Salvador: Edufba, 2009a.

MACEDO, R. S. Outras luzes: um rigor intercrí­tico para uma etnopesquisa polí­tica. In: MACEDO, R. S.; GALEFFI, D.; PIMENTEL, A. Um rigor outro: sobre a questão da qualidade na pesquisa qualitativa. Salvador: Edufba. 2009b.

Published

2022-07-15

How to Cite

Gusmão do Carmo, R., Barreto, D. A. B., & Eugênio, B. G. . (2022). Systematic Literature Review: the Methodological Outline Of Research-Training In Cyberculture. EaD Em Foco, 12(3), e1797. https://doi.org/10.18264/eadf.v12i3.1797

Most read articles by the same author(s)