Systematic Literature Review: the Methodological Outline Of Research-Training In Cyberculture
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v12i3.1797Abstract
This article presents the results of a research whose objective is to analyze how the studies developed with the methodological approach of research-training in cyberculture dealt with the methodological structuring based on ethnoresearch. To this end, we developed a Systematic Literature Review (SLR). The corpus consists of six theses and twelve dissertations supervised or co-supervised by Edméa Oliveira dos Santos. Data were organized following the premises of content analysis (Bardin, 2016). In the category referring to the methodological approach and its registration units, the results revealed that 56% of the researches have limitations in their appropriation, especially in dissertations, although the characteristics of the proposed method have been identified during the research. The results show the need for a more consistent methodological and epistemological appropriation in research, despite the works being able to fulfill their main training role through ethnomethods.
Keywords: Systematic review. Ethnoresearch-training. Cyberculture. Edméa Santos.
Downloads
References
ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: buscando rigor e qualidade. Cadernos de Pesquisa, n. 113, p. 51-64, jul. 2001.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRANDAU, R.; MONTEIRO, R.; BAILE, D. M. Importância do uso correto dos descritores nos artigos científicos. Revista Brasileira de Cirurgia Cardiovascular, v.20, n.1, 2005. Disponível em: https://url.gratis/7MWhwS Acessado em 25 nov. 2021.
BRZEZINSKI, I.; CUNHA, M. I.; DINIZ-PEREIRA, J. E. Tendências da pesquisa sobre a formação de professores no brasil: o estado do conhecimento em questão. Anais da 39º Reunião Nacional da ANPED, 2019, Niterói - RJ. Disponível em: https://url.gratis/h7OAVL Acessado em 03 nov. 2021.
COULON, A. Etnometodologia. Petrópolis: Vozes, 1995.
GALEFFI, D. A. O rigor nas pesquisas qualitativas: uma abordagem fenomenológica em chave transdisciplinar. In: MACEDO, R. S.; GALEFFI, D. A.; PIMENTEL, A. Um rigor outro: sobre a questão da qualidade na pesquisa qualitativa. Salvador: EDUFBA, 2009.
GATTI, B. A. Implicações e perspectivas da pesquisa educacional no Brasil contemporâneo. Cadernos de Pesquisa, n. 113, p. 65-81, jul. 2001.
GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. 8. ed. Rio de Janeiro: Record, 2004.
LEITE FILHO, G. A.; MARTINS, G. de A. Relação orientador-orientando e suas influências na elaboração de teses e dissertações. Revista de Administração de Empresas, v. 46, ed. esp., p. 100, nov./dez. 2006. Disponível em: https://url.gratis/xzOexY Acessado em: 10 jan. 2022
MACEDO, R. S. A etnopesquisa crítica e multirreferencial nas ciências humanas e na educação. 2.ed. Salvador: EDUFBA, 2004.
MACEDO, R. S. Pesquisa-Formação Formação-Pesquisa criação de saberes e heurística formacional. 1. Ed. Campinas, SP: Pontes Editora, 2021.
MACEDO, R. S. GALEFFI, D.; PIMENTEL, A. Um Rigor Outro: Sobre a questão da qualidade na pesquisa qualitativa. Salvador: Edufba, 2009a.
MACEDO, R. S. Outras luzes: um rigor intercrítico para uma etnopesquisa política. In: MACEDO, R. S.; GALEFFI, D.; PIMENTEL, A. Um rigor outro: sobre a questão da qualidade na pesquisa qualitativa. Salvador: Edufba. 2009b.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.