Science and Art During COVID-19 Pandemic: Virtual Meetings of CAIS Program – ArtScience, Innovation and Health

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1582

Abstract

Global changes took place as a result of the Covid-19 pandemic, recognized in March 2020 by the World Health Organization (WHO). Society and educational institutions had to adapt to the "new normal" and began to immerse in the remote work. Consequently, following the protocol of social distancing, many projects, researches and study groups needed to join the virtual meetings, investing in Information and Communication Technologies. The aim of this study is to describe the remote experiences carried out throughout 2020 by the CAIS Program – ArtScience, Innovation and Health. Throughout 2020, 23 virtual meetings were held, from May to December. The themes addressed in the meetings were diversified, such as: ArtScience in the pandemic, evaluation of creativity, network education, bodily health, Chagas express, non-violent communication and poetry meetings. The remote meetings showed us that the new social configuration made possible a greater strengthening of ties in the research group and a network of support and affection with science and art.

Palavras-chave: CienciArte. COVID-19. Grupo de pesquisa

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAUJO-JORGE, T. C. et al. CienciArte© no Instituto Oswaldo Cruz: 30 anos de experiências na construção de um conceito interdisciplinar. Ciência e Cultura, 70 (2), p. 25-34, 2018 (a).

ARAUJO-JORGE, T. C. et al. Ensino em saúde com cienciarte: o potencial das abordagens qualitativas. in: Ensino em saúde com cienciarte: o potencial das abordagens qualitativas, 2018, Foz do Iguaçu. V Seminário Internacional em Pesquisa e Estudos Qualitativos, 2018 (b).

ARAÚJO-JORGE, T. C. el. al. "Chagas Express XXI": a new ArtScience social technology for health and science education – a case study in Brazilian endemic areas of Chagas disease with active search of chronic cases. PLOS Neglected Tropical Diseases, 2021.

BRASIL. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronaví­rus - COVID-19. Disponí­vel em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376.

COUTO, E. S.; COUTO, E. S.; CRUZ, I. M. P. # fiqueemcasa: educação na pandemia da COVID-19. Interfaces Cientí­ficas-Educação, v. 8, n. 3, p. 200-217, 2020.

DALTRO, M. R.; FARIA, A. A. Relato de experiência: Uma narrativa cientí­fica na pós-modernidade. Estudos e Pesquisas em Psicologia, v. 19, n. 1, 223- 237, 2019.

FERREIRA, A. V.; SIRINO, M. B. Pedagogia Social em Tempos de Pandemia: Ações Extensionistas do Fora da Sala de Aula. EaD em Foco. 10(3), p.10, 2020. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1108

FERREIRA, F. R. Ciência e Arte: investigações sobre identidades, diferenças e diálogos. Educação e Pesquisa, São Paulo, 36. p. 2661-280, 2010.

FERREIRA, R. R. et al. Expresso Chagas 21: ílbum fotográfico do conteúdo audiovisual para o compartilhamento de saberes em doença de Chagas. 2020.

FERREIRA, V.; DE MORAIS, A. C. L.; CARPES, F. P. A INSERÇíO NA INICIAÇíO CIENTíFICA EM TEMPOS DE PANDEMIA: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA. Anais do Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, v. 12, n. 1, 2020.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários í prática educativa. 25 ed. São Paulo: Paz & Terra, 1996.

GARZONI, L. R. et al. Uso e produção de imagens em oficinas de CienciArte com Ecologia de Saberes para a promoção da saúde. Em Aberto. 31(103), p. 107-124, 2018.

GATTI, B. A. Possí­vel reconfiguração dos modelos educacionais pós-pandemia. Estudos Avançados. São Paulo, 34(100), p. 29-41, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2020.34100.003.

JOYE, C. R.; MOREIRA, M. M.; ROCHA, S. S. D. Distance Education or Emergency Remote Educational Activity: in search of the missing link of school education in times of COVID-19. Research, Society and Development, 9(7), p. 1-29, 2020. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4299.

LIMA, M. R. L. A relação afetiva entre professor e aluno: a concepção de professores antes e durante a pandemia de COVID 19. 2020. 90 f. Trabalho de Conclusão de Curso de Licenciatura Plena em Pedagogia na modalidade í Distância do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraí­ba. Lucena-PB, 2020.

MACHADO, A. P. A. A importância da afetividade na escola: revisão sistemática. 2018. 62 f. Monografia do Curso de Ciência, Arte e Cultura na Saúde do Instituto Oswaldo Cruz/FIOCRUZ. Rio de Janeiro, 2018.

MATOS, R. C. Fake news frente a pandemia de COVID-19. Vigilância Sanitária Em Debate: Sociedade, Ciência & Tecnologia (Health Surveillance under Debate: Society, Science & Technology) – Visa Em Debate, 8(3), 78-85, 2020. DOI: https://doi.org/10.22239/2317-269x.01595

MONARI, A. C. P., BERTOLLI FILHO, C. Saúde sem fake news: estudo e caracterização das informações falsas divulgadas no canal de informação e checagem de fake news do Ministério da Saúde. Mí­dia e Cotidiano. 13(1), p. 160-77, 2019. DOI: https://doi.org/10.22409/ppgmc.v13i1.27618

RAMÔA, H. N.; BARBOSA, L. R. S.; SILVEIRA, S. M. V. Não Somos Robôs: a Afetividade como Processo Pedagógico no Ensino Fundamental II Durante as Aulas Remotas. EaD em Foco. 11(2), p. 14. 2021. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v11i2.1306

ROOT-BERNSTEIN, R; ROOT-BERNSTEIN, M. Centelhas de gênios: como pensam as pessoas mais criativas do mundo. São Paulo: Nobel, 2001.

ROOT-BERNSTEIN, R. et al. ArtScience: Integrative Collaboration to Create a Sustainable Future. Leonardo. 44(3), p. 192, Cambridge: MIT Press, 2011.

SANTOS, C. C. Um relato sobre os desafios das atividades remotas em um curso de graduação presencial diante das medidas de prevenção contra o SARS-coV-2. Renote, Porto Alegre, 18(1), p. 1-10, 2020. Disponí­vel em: see.ufrgs.br/renote/article/view/106039/57880. Acesso em 02 de março de 2021.

SANTOS, G.; MENDONÇA, M. Pandemia e o ensino remoto: uma reflexão acerca da vivência afetivo-emocional dos estudantes. Revista Educação e Humanidades. 2(1), p. 110-131, 2021.

SAWADA, A. C. M. B. et al. A disciplina de Ciência e Arte no IOC e a criatividade dos egressos através de seus trabalhos finais. 2014. Tese de Doutorado.

TOSO, B. R. G. de O. et al. Abordagem sobre Interdisciplinaridade em Saúde na Pós-Graduação em Tempos de Pandemia: Experiência de Atividade Remota e Sí­ncrona. EaD em Foco, 10(3), 2020. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1161

VERCELLI, L. C. A. Aulas remotas em tempos de Covid-19: a percepção de discentes de um programa de mestrado profissional em educação. Revista @mbienteeducação. São Paulo, 13(2), p. 47-60, 2020. Disponí­vel em: http://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/932/745. Acesso em 12 de março de 2021.

Published

2022-03-15

How to Cite

Ferreira, R. R., Rocha, R. de C. M. da ., Moraes, V. dos S. ., & Araújo-Jorge, T. C. . (2022). Science and Art During COVID-19 Pandemic: Virtual Meetings of CAIS Program – ArtScience, Innovation and Health. EaD Em Foco, 12(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1582

Issue

Section

Estudos de Caso