Digital Teaching Competence and the Remote Teaching Process during the Covid-19 Pandemic
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1303Abstract
The aim of the study was to identify the digital skills of teachers in the municipal education network and the and the influence of digital communication and information technologies during remote education in the Covid-19 pandemic. Regarding the methodological processes, this is a study with a qualitative and quantitative approach. A total of 121 professors from all areas of knowledge participated. To collect data, a questionnaire based on the European Digital Skills Framework for teachers was applied, in addition to questions about the development of classes during the pandemic. Among the main results obtained, most of the female gender stands out, 54% do not have a postgraduate degree and the prevalence of language areas. Regarding the resources used, we highlight the use of printed material as the main pedagogical tool and the evolution of a newcomer to an integrator. The results show that during the teaching process most students are not learning, and that the level of competence indicated that teachers have experimented and used digital technologies in different contexts in their classes. However, we highlight the highest digital proficiency for professional use, and the lowest proficiency in using digital technologies in education in order to enhance and support pedagogical strategies that are central to the student's active development.
Keywords: Digital competence. Remote teaching. Basic education
Downloads
References
ARRUDA, E. P. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em Rede - Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020. Disponível em: <https://bit.ly/3nyHCNW>. Acesso em: 15 mai. 2020.
AUTRAN, M. M. M.; BORGES, M. M. Competências Digitais: comportamentos, percepções e atitudes dos docentes/pesquisadores dos ppgcis - 2008 a 2012. In: XVII Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação. 2016. Disponível em: <https://bit.ly/32U6G9B>. Acesso em: 19 jul. 2020.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Políticas de Saúde. Localiza SUS – Corona Vírus (COVID-19). Brasília, DF, 2020. Disponível em: <https://bit.ly/3lBgXQg>. Acesso em: 31 ago. 2020.
CASTAÑEDA, L.; ESTEVE, F.; ADELL, J. ¿Por qué es necesario repensar la competencia docente para el mundo digital?. Revista de Educación a Distancia, n. 56, p. 1-20, 2018. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.6018/red/56/6>. Acesso em: 14 ago. 2020.
CHOI, M.; CRISTOL, D.; GIMBERT, B. Teachers as digital citizens: The influence of individual backgrounds, internet use and psychological characteristics on teachers"™ levels of digital citizenship. Computers & Education, v. 121, n. 4, p. 143-161, 2018. Disponível em: <https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.03.005>. Acesso em: 05 jul. 2020.
DIAS, E.; PINTO, F. C. F. Educação e a Covid-19. Ensaio, Rio Janeiro, v. 28, n. 108, p. 545-554, 2020. Disponível em: <https://bit.ly/32Sqcnl>. Acesso em: 13 nov. 2020.
DIAS-TRINDADE, S.; MOREIRA, J. A.; NUNES, C. S. Escala de autoavaliação de competências digitais de professores. Procedimentos de construção e validação. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, Belo Horizonte, v.2, p. 72-91, mai/ago, 2019. Disponível em: <https://bit.ly/3hJM4qG>. Acesso em: 19 jul. 2020.
FERRARI, A. Digital competence in practice na analysis of Frameworks. Sevilla: JRC Spain: Institute for Prospective Technological Studies. European Commission. IPTS, 2012. Disponível em: <https://bit.ly/3b884ZO>. Acesso em: 19 ago. 2020.
GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª edição. São Paulo: Atlas S/A. 2012.
GOMES, V. T. S. et al. A Pandemia da Covid-19: Repercussões do Ensino Remoto na Formação Médica. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília , v. 44, n. 4, 2020. Disponível em: <https://bit.ly/2UGADWR>. Acesso em: 16 nov. 2020.
HONORATO H. G; MARCELINO B. K. C. A. A arte de ensinar e a Pandemia Covid-19: a visão dos professores. REDE – Revista Diálogos em Educação, v. 1, n. 1, p. 208-220, 2020.
HONORATO, H. G. (no prelo). A educação brasileira e a pandemia covid-19: alinhavos entre o ensino remoto e a aprendizagem dos estudantes. 2020a.
LE BOTERF, G. Desenvolvendo a competência dos profissionais. São Paulo: Artmed, 2003.
MARTINS, R. X. A covid-19 e o fim da educação a distância: um ensaio. Em Rede - Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 242-256, 2020. Disponível em: <https://bit.ly/3lCO9X6>. Acesso em: 30 jul. 2020
OLIVEIRA, J. B. A.; GOMES, M.; BARCELLOS, T. A Covid-19 e a volta í s aulas: ouvindo as evidências. Ensaio, Rio de Janeiro, v. 28, n. 108, p. 555-578, 2020. Disponível em: <https://bit.ly/2ILV0zh>. Acesso em: 13 nov. 2020.
PALÚ, J.; SCHÜTZ, A. J.; MAYER L. Desafios da educação em tempos de pandemia / organizadores: Janete Palú, Jenerton Arlan Schütz, Leandro Mayer. Cruz Alta: Ilustração, 2020.
REDECKER, C.; PUNIE, Y. European Framework for the Digital Competence of Educators (DigCompEdu). Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2017. Disponível em: <https://bit.ly/3gKh3BB>. Acesso em: 30 jul. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.