Diagnosis of Physical Education Classes in the State of Rio Grande do Sul During the Covid-19 Pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v11i2.1300

Abstract

In the context of the Covid-19 pandemic, changes occurred in the organization of society, which needed to happen quickly and without planning. These changes also influenced education and led institutions to reorganize themselves, evaluating the possibility of offering what is being called "Remote Education". This process led teachers to encounter many new challenges. Thus, the present study seeks to investigate how Physical Education teachers in the state of Rio Grande do Sul developed their classes during social isolation measures. 244 Physical Education teachers from the final years of elementary and high school participated in the study. As an instrument of data collection, an online questionnaire was used, developed in the Google Forms application, with the main points addressed: the profile of Physical Education teachers, the development of classes, the resources used, the activities and the contents covered in them. The results showed that in relation to the mastery of Information and Communication Technologies (ICTs), teachers in general showed a good command. Regarding the development of classes, most teachers, regardless of the network and level of education, managed to teach them remotely as planned, being carried out theoretical and practical activities, and the most used resource by them was WhatsApp/Social Networks. Thus, we concluded that the teachers were able to continue with the teaching activities, however, having to adapt the teaching methodologies.

Keywords: Physical education. Covid -19. Remote education.

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Author Biographies

Any Gracyelle Brum dos Santos, Universidade Federal do Pampa

Mestranda no curso Educação em Ciências: Quí­mica da vida e saúde- Universidade Federal do Pampa (Unipampa), Graduada em Educação Fí­sica pela Universidade Federal do Pampa, UNIPAMPA - Campus Uruguaiana (2015-2018). Cref/RS: 028789.
Atua nas áreas de Ensino de Educação Fí­sica Escolar. Pesquisadora do Grupo de Estudo em Educação Fí­sica e Esportes (GEEFE) da UNIPAMPA Câmpus Uruguaiana e do Grupo de Estudos e Pesquisa em Estágios e Formação de Professores (GEPEF) - 
Atua como Tutora presencial do Curso em Licenciatura em Matemática Ead - UAB- IFAAR- Pólo Uruguaiana.

Patrí­cia Becker Engers, Universidade Federal do Pampa

Licenciada em Educação Fí­sica (2014) e Especialista em Atividade Fí­sica e Saúde (2018), ambas pela Universidade Federal do Pampa/UNIPAMPA - Campus Uruguaiana. Mestra em Educação Fí­sica pela Universidade Federal de Pelotas (2016). Doutoranda do PPG Educação em Ciências: Quí­mica da Vida e Saúde - UNIPAMPA. Integrante dos Grupos de Pesquisa: GPAFSIA- Grupo de Pesquisas em Atividade Fí­sica e Saúde na Infância e Adolescência e GEPEF - Grupo de Estudo e Pesquisa em Estágio e Formação de Professores.

Thais de Lima dos Santos, Universidade Federal do Pampa

Mestranda no curso Educação em Ciências: Quí­mica da Vida e Saúde- Universidade Federal do Pampa (Unipampa); Graduada em Licenciatura em Educação Fí­sica- Universidade Federal do Pampa (Unipampa); Graduada em Letras e suas Respectivas Linguagens- Universidade Pitágoras (Unopar) 

Rafaela Gonçalves Bellinazo, Universidade Federal do Pampa

Graduanda do curso de Licenciatura em Educação Fí­sica da Universidade Federal do Pampa. Integrante do Grupo de Estudos em Educação Fí­sica e Esportes - GEEFE.

Phillip Vilanova Ilha, Universidade Federal do Pampa

Possui Licenciatura Plena em Educação Fí­sica (2000), especialização em Ciência do Movimento Humano (2003), especialização em Mí­dias na Educação (2004), mestrado em Educação em Ciências: Quí­mica da Vida e Saúde (2013) e Doutorado em Educação em Ciências: Quí­mica da Vida e Saúde (2016), todos pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Atualmente é professor do magistério superior da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA) e docente permanente do Programa de Pós-Graduação de Educação em Ciências: Quí­mica da Vida e Saúde da Unipampa. Atua na área de Educação Fí­sica e Ensino, trabalhando principalmente nos seguintes temas: Práticas pedagógicas na educação fí­sica escolar; Metodologia e ensino aprendizagem dos esportes; Projetos de aprendizagem; Formação de professores; Atividade fí­sica e promoção da saúde. Coordenador-Lí­der do Grupo de Estudos em Educação Fí­sica e Esportes - GEEFE, da Unipampa.

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Published

2021-04-27

How to Cite

Santos, A. G. B. dos ., Engers, P. B. ., Santos, T. de L. dos, Bellinazo, R. G., & Ilha, P. V. . (2021). Diagnosis of Physical Education Classes in the State of Rio Grande do Sul During the Covid-19 Pandemic. EaD Em Foco, 11(2). https://doi.org/10.18264/eadf.v11i2.1300