Graduation in Mathematics at a Distance & Digital Technologies: Perceptions of Graduates, Tutors and Teachers
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.884Abstract
This study aims to present and analyze the perceptions of graduates, tutors, and teachers of a Mathematics degree course on the use of digital technologies, as well as their importance in mathematics teaching. The methodology adopted was predominantly qualitative, through semi-structured interviews conducted with thirteen participants. Subsequently, the data produced was treated using the content analysis method. The main result is the participants' perception of the importance of digital technologies in their training, helping them to use it in educational practices. This perception was identified in this research since the graduates experienced in their training practices with digital technologies and use them to teach mathematics, especially the GeoGebra software. The conclusion is that, even with training supported by digital technologies, there is no guarantee that graduates will be using them as enhancers in the teaching and learning process.
Keywords: Digital technology. Mathematics degree at a distance. Teacher training.
Downloads
References
ALMEIDA, H.; BORBA, M. C. As Pesquisas Sobre a Licenciatura em Matemática na Universidade Aberta do Brasil. Perspectivas da Educação Matemática, v. 8, n. 16, 2015.
BARDIN L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70. LDA, 2009.
BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Editora Vozes Limitada, 2017.
BORBA, M. C. et al. Educação a Distância Online. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
BORBA, M. C; SILVA, R. S. R; GADANIDIS, G. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
BORBA, M. C; ALMEIDA, H. R. F. L; GRACIAS, T. A. S. Pesquisa em ensino e sala de aula: diferentes vozes em uma investigação. Belo Horizonte; Autêntica, 2018.
CYRINO, M. C. C. T.; BALDINI, L. A. F. Software GeoGebra na Formação de Professores de Matemática?uma visão a partir de dissertações e teses. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 1, n. 1, p. 42-61, 2012.
DOMINGUES, N. S.; BORBA, M. C. Compreendendo o I Festival de Vídeos Digitais e Educação Matemática. Revista de Educação Matemática, v. 15, n. 18, p. 47-68, 2018.
DRON, J. Inovação e mudança: mudando como mudamos. In.: ZAWACKI-RICHTER, O; ANDERSON, T. Educação a distância online: construindo uma agenda de pesquisa. São Paulo: Artesanato Educacional, 2015, p. 243:273.
FELCHER, C. D. O; BIERHALZ, C. D. K; DIAS, L. F. Construindo Maquetes-Uma Estratégia Didática Interdisciplinar no Eixo Geometrias: Espaço e Forma. EaD em Foco, v. 5, n. 2, 2015.
FELCHER, C. D. O. et al. Produzindo vídeos, construindo conhecimento: Uma investigação com acadêmicos da Matemática da Universidade Aberta do Brasil. Redin-Revista Educacional Interdisciplinar, v. 6, n. 1, 2017.
FIORENTINI, D.; OLIVEIRA, A. T. C. C. O Lugar das Matemáticas na Licenciatura em Matemática: que matemáticas e que práticas formativas? Boletim de Educação Matemática, Rio Claro (SP), v. 27, n. 47, p. 917-938, dez. 2013.
GARCIA, M. F et al. Novas competências docentes frente í s tecnologias digitais interativas. Teoria e Prática da Educação, v. 14, n. 1, p. 79-87, 2011.
GARCíA, C. M. Formação de professores para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
HICKS, M. Formação de professores e apoio ao corpo docente. In.: ZAWACKI-RICHTER, O; ANDERSON, T. Educação a distância online: construindo uma agenda de pesquisa. São Paulo: Artesanato Educacional, 2015, p. 275: 294.
KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas, SP: Papirus, 2012.
PONTE, J. P. As TIC no início da escolaridade: Perspectivas para a formação inicial de professores. In. PONTE, J. P. (Org.). A formação para a integração das TIC na educação pré-escolar e no 1.º ciclo do ensino básico. Porto: Porto Editora, 2002.
PROCÓPIO, E. R. Tecnologia e formação de professores: implicações da Educação a distância. Curitiba: Appris, 2017.
ROLKOUSKI, E. Tecnologias no ensino da matemática. Curitiba: InterSaberes, 2012.
ROSA, M.; CALDEIRA, J. P. S. Conexões Matemáticas entre Professores em Cyberformação Mobile: como se mostram? Bolema [online]. 2018, vol.32, n.62, pp.1068-1091.
SO, W. et al. The interactive use of a video database in teacher education: Creating a knowledge base for teaching through a learning community. Computers & Education, v. 53, n. 3, p. 775-786, 2009.
VALENTE, J. A. Cursos de especialização em desenvolvimento de projetos pedagógicos com o uso das novas tecnologias: descrição e fundamentos. In: VALENTE, J. A.; PRADO, M E. B. B.; ALMEIDA, M. E. B. Educação a distância via internet. São Paulo: Avercamp, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.