Graduation in Mathematics at a Distance & Digital Technologies: Perceptions of Graduates, Tutors and Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.884

Abstract

This study aims to present and analyze the perceptions of graduates, tutors, and teachers of a Mathematics degree course on the use of digital technologies, as well as their importance in mathematics teaching. The methodology adopted was predominantly qualitative, through semi-structured interviews conducted with thirteen participants. Subsequently, the data produced was treated using the content analysis method. The main result is the participants' perception of the importance of digital technologies in their training, helping them to use it in educational practices. This perception was identified in this research since the graduates experienced in their training practices with digital technologies and use them to teach mathematics, especially the GeoGebra software. The conclusion is that, even with training supported by digital technologies, there is no guarantee that graduates will be using them as enhancers in the teaching and learning process.

Keywords: Digital technology. Mathematics degree at a distance. Teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Denize Ott Felcher, Universidade Federal de Pelotas - UFPel Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Carla Denize Ott Felcher é graduada em Matemática pela Universidade Católica de Pelotas (UCPEL), especialista em Educação Matemática pela mesma Universidade. Também é especialista em Pedagogia Gestora com ênfase em Administração, Supervisão e Orientação Educacional pelas Faculdades Integradas da Rede de Ensino Univest - Santa Catarina. Mestra em Polí­ticas e Gestão da Educação, CLAEH, Monteví­deo. Atualmente, atua como professora de Matemática no Ensino Fundamental, professora pesquisadora do curso de Licenciatura em Matemática a distância (UAB/UFPEL) e professora em cursos de especialização na área da Educação. Ainda, aluna especial do Doutorado em Educação (PPGE/UFPEL).

Vanderlei Folmer, Universidade Federal do Pampa - Campus Uruguaiana

Possui graduação em Fisioterapia pela Universidade Federal de Santa Maria (2002), graduação em Letras - Português e Inglês pela Universidade Paulista (2015), mestrado em Educação em Ciências: Quí­mica da Vida e Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2007) e doutorado em Ciências Biológicas (Bioquí­mica Toxicológica) pela Universidade Federal de Santa Maria (2004). Atualmente é Professor Associado na Universidade Federal do Pampa - Campus Uruguaiana. Tem experiência nas áreas de Educação em Ciências e Bioquí­mica, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação em Saúde, Interdisciplinaridade no Ensino de Ciências, Bioquí­mica de Produtos Naturais e Diabetes mellitus.

References

ALMEIDA, H.; BORBA, M. C. As Pesquisas Sobre a Licenciatura em Matemática na Universidade Aberta do Brasil. Perspectivas da Educação Matemática, v. 8, n. 16, 2015.

BARDIN L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70. LDA, 2009.

BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Editora Vozes Limitada, 2017.

BORBA, M. C. et al. Educação a Distância Online. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

BORBA, M. C; SILVA, R. S. R; GADANIDIS, G. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

BORBA, M. C; ALMEIDA, H. R. F. L; GRACIAS, T. A. S. Pesquisa em ensino e sala de aula: diferentes vozes em uma investigação. Belo Horizonte; Autêntica, 2018.

CYRINO, M. C. C. T.; BALDINI, L. A. F. Software GeoGebra na Formação de Professores de Matemática?uma visão a partir de dissertações e teses. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 1, n. 1, p. 42-61, 2012.

DOMINGUES, N. S.; BORBA, M. C. Compreendendo o I Festival de Ví­deos Digitais e Educação Matemática. Revista de Educação Matemática, v. 15, n. 18, p. 47-68, 2018.

DRON, J. Inovação e mudança: mudando como mudamos. In.: ZAWACKI-RICHTER, O; ANDERSON, T. Educação a distância online: construindo uma agenda de pesquisa. São Paulo: Artesanato Educacional, 2015, p. 243:273.

FELCHER, C. D. O; BIERHALZ, C. D. K; DIAS, L. F. Construindo Maquetes-Uma Estratégia Didática Interdisciplinar no Eixo Geometrias: Espaço e Forma. EaD em Foco, v. 5, n. 2, 2015.

FELCHER, C. D. O. et al. Produzindo ví­deos, construindo conhecimento: Uma investigação com acadêmicos da Matemática da Universidade Aberta do Brasil. Redin-Revista Educacional Interdisciplinar, v. 6, n. 1, 2017.

FIORENTINI, D.; OLIVEIRA, A. T. C. C. O Lugar das Matemáticas na Licenciatura em Matemática: que matemáticas e que práticas formativas? Boletim de Educação Matemática, Rio Claro (SP), v. 27, n. 47, p. 917-938, dez. 2013.

GARCIA, M. F et al. Novas competências docentes frente í s tecnologias digitais interativas. Teoria e Prática da Educação, v. 14, n. 1, p. 79-87, 2011.

GARCíA, C. M. Formação de professores para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

HICKS, M. Formação de professores e apoio ao corpo docente. In.: ZAWACKI-RICHTER, O; ANDERSON, T. Educação a distância online: construindo uma agenda de pesquisa. São Paulo: Artesanato Educacional, 2015, p. 275: 294.

KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas, SP: Papirus, 2012.

PONTE, J. P. As TIC no iní­cio da escolaridade: Perspectivas para a formação inicial de professores. In. PONTE, J. P. (Org.). A formação para a integração das TIC na educação pré-escolar e no 1.º ciclo do ensino básico. Porto: Porto Editora, 2002.

PROCÓPIO, E. R. Tecnologia e formação de professores: implicações da Educação a distância. Curitiba: Appris, 2017.

ROLKOUSKI, E. Tecnologias no ensino da matemática. Curitiba: InterSaberes, 2012.

ROSA, M.; CALDEIRA, J. P. S. Conexões Matemáticas entre Professores em Cyberformação Mobile: como se mostram? Bolema [online]. 2018, vol.32, n.62, pp.1068-1091.

SO, W. et al. The interactive use of a video database in teacher education: Creating a knowledge base for teaching through a learning community. Computers & Education, v. 53, n. 3, p. 775-786, 2009.

VALENTE, J. A. Cursos de especialização em desenvolvimento de projetos pedagógicos com o uso das novas tecnologias: descrição e fundamentos. In: VALENTE, J. A.; PRADO, M E. B. B.; ALMEIDA, M. E. B. Educação a distância via internet. São Paulo: Avercamp, 2003.

Published

2019-11-25

How to Cite

Felcher, C. D. O., & Folmer, V. (2019). Graduation in Mathematics at a Distance & Digital Technologies: Perceptions of Graduates, Tutors and Teachers. EaD Em Foco, 9(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.884

Issue

Section

Original Articles

Most read articles by the same author(s)