Challenges and Potentials of an Online Course on Drugs

Authors

  • Francisco José Figueiredo Coelho Laboratório de Educação em Ambiente e Saúde (LEAS) do IOC/Fiocruz; GT Educação e Drogas do GIEESAA (Grupo Interdisciplinar de Educação, Eletroquí­mica, Saúde, Ambiente e Arte) https://orcid.org/0000-0003-1522-2995
  • Simone Monteiro IOC/Fiocruz.

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.742

Abstract

The field of teacher preparation in elementary education has developed extensively in the last decades, attested by academic research on the subject. However, there are still gaps in teacher training, especially regarding preventive drug practices. Offering an online continuing education on the subject is a flexible option that reaches a greater number of professionals through virtual platforms. Based on this premise, a course on drugs awareness for teachers was implemented in 2017 through a partnership between Fiocruz and the CECIERJ Foundation. The course aimed to prepare teachers to deal with the subject in the classroom, having as educational approach the principles of Harm Reduction. Through postings in the discussion forums and questionnaires completed by the participants, it was possible to identify challenges and potentials of the training, such as time management between study and professional and daily life demands. The friendly and interactive course approach, allowed the creation of spaces for dialogue and learning throughout the training, as well as the exchange of experiences among the participants and the promotion of more comprehensive views on the theme.

Keywords: Online training on drugs. Harm reduction. Teacher preparation. Challenges and potentials in distance education.

 

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Author Biographies

Francisco José Figueiredo Coelho, Laboratório de Educação em Ambiente e Saúde (LEAS) do IOC/Fiocruz; GT Educação e Drogas do GIEESAA (Grupo Interdisciplinar de Educação, Eletroquí­mica, Saúde, Ambiente e Arte)

Licenciado em Ciências Biológicas (UERJ), Especialista em Planejamento, Implementação e Gestão da EaD (UFF) e Mestre em Tecnologia Educacional nas Ciências da Saúde (UFRJ). Doutorando em Ensino em Biociências e Saúde pela Fiocruz. Tem experiência como Docente na Educação pública básica (SEEDUC/RJ) e superior (UERJ/FFP), nos cursos de Formação inicial e continuada de Professores. Atualmente desenvolve projetos e ações em EaD, sendo Tutor EaD e Pesquisador em Educação sobre Drogas e Educação a Distância. Coordenador e tutor da Formação online Educação, Drogas e Saúde nas escolas.

Simone Monteiro, IOC/Fiocruz.

Laboratório de Educação em Ambiente e Saúde (LEAS) IOC/Fiocruz.

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Published

2019-04-29

How to Cite

Coelho, F. J. F., & Monteiro, S. (2019). Challenges and Potentials of an Online Course on Drugs. EaD Em Foco, 9(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.742

Issue

Section

Estudos de Caso

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