Challenges and Potentials of an Online Course on Drugs
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.742Abstract
The field of teacher preparation in elementary education has developed extensively in the last decades, attested by academic research on the subject. However, there are still gaps in teacher training, especially regarding preventive drug practices. Offering an online continuing education on the subject is a flexible option that reaches a greater number of professionals through virtual platforms. Based on this premise, a course on drugs awareness for teachers was implemented in 2017 through a partnership between Fiocruz and the CECIERJ Foundation. The course aimed to prepare teachers to deal with the subject in the classroom, having as educational approach the principles of Harm Reduction. Through postings in the discussion forums and questionnaires completed by the participants, it was possible to identify challenges and potentials of the training, such as time management between study and professional and daily life demands. The friendly and interactive course approach, allowed the creation of spaces for dialogue and learning throughout the training, as well as the exchange of experiences among the participants and the promotion of more comprehensive views on the theme.
Keywords: Online training on drugs. Harm reduction. Teacher preparation. Challenges and potentials in distance education.
Downloads
References
ADADE, M. & Monteiro, S. (2014). Educação sobre drogas: uma proposta orientada pela redução de danos. Educação e Pesquisa, 4(1), 215-230, Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v40n1/aop1140.pdf
ALNEIDA, M. D., IANNONE, L. R., & VILARINHOS, M. Educação a distância: oferta, características e tendências dos cursos de licenciatura em Pedagogia. Fundação Victor Civita, 2012 (Relatório).
BARROS, S. B. B. (2017) Simulações realísticas na Educação a distância: uma proposta de disciplina de formação de docentes on-line. Dissertação de Mestrado profissional. Instituto de Bioquímica Médica Leopoldo de Meis.
BRASIL. (1998). Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais - terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: Saúde. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/saude.pdf
BRASIL. (2006) Lei n. 11.343, de 23 de agosto de 2006. Dispõe sobre o Sistema Nacional de Políticas Públicas sobre Drogas. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato20042006/2006/lei/l11343.htm
COELHO F. J. F. (2014). A gestão do tempo na EaD: do aluno ao tutor. In Coelho, F. J. F.; Velloso, A. (Eds.). Educação a Distância: história, personagens e contextos (pp. 69-77). Curitiba: CRV.
COELHO, F. J. F. & MONTEIRO, S. (2017). Educação sobre Drogas: Possibilidades da EaD na Formação Continuada de Professores. EaD em FOCO, 7(2). doi: http://dx.doi.org/10.18264/eadf.v7i2.577
CONCEIÇíO, M. I. G. & SUDBRACK, M. F. O. (2015). Uma década de prevenção do uso de drogas nas escolas públicas do Brasil. In: SUDBRACK, M. F.; CONCEIÇíO, M. I. G.; SEIDL, E. M. F.; GUSSI, M. A. (Eds.). A escola em rede para prevenção do uso de drogas no território educativo: Experiência e pesquisa no PRODEQUI/PCL/IP/UnB nos dez anos de formação de educadores de escolas públicas para prevenção do uso de drogas (2004-2014). Campinas: Armazém do Ipê.
FERREIRA., T. C. D. SANCHES., Z. V D. M., RIBEIRO, L. A., OLIVEIRA, L. G. & NAPPO, S. A. (2010). Percepções e atitudes de professores de escolas públicas e privadas perante o tema drogas. Interface: Comunic., Saúde, Educ., 14(34), 551-562.
doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832010005000007
GATTI, B. A. (2014). A formação inicial de professores para a Educação básica. Revista USP. São Paulo, 100(1), 33-46. Disponível em https://www.revistas.usp.br/revusp/article/viewFile/76164/79909
KING´ENDO, M. (2015). Behavior disorders related to drug abuse among secondary school students in Kenya. Journal of Education and Practice, 6(19), 170-178. Disponível em http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1079526.pdf
NETTO, C., GUIDOTTI, V. & SANTOS, P. K. (2012). A Evasão na EaD: investigando causas, propondo estratégias. In: II Conferencia Latinoamericana sobre el Abandono de la Educación Superior (IICLABES), Porto Alegre. Disponível em http://www.alfaguia.org/wwwalfa/images/ponencias/clabesII/LT_1/ponencia_completa_26.pdf
NÓVOA, A. (2017). Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, 47(166), 1106-1133. doi:http://dx.doi.org/10.1590/198053144843
OLIVEIRA, F. S. (2014). EaD E FORMAÇíO DOCENTE: possibilidade de crescimento pessoal, intelectual e individual In: Coelho, F. J. F., & VELLOSO, A. (Eds.). Educação a Distância: história, personagens e contextos (pp. 99-106). Curitiba: CRV.
RIBEIRO, M. M. (2013). Drogas e redução de danos: os direitos das pessoas que usam drogas. São Paulo: Editora Saraiva, p. 147.
TEIXEIRA, N. F., & ALMEIDA, P. V. (2015). Formação de Professores na Educação a Distância e a Prática Reflexiva. Revista EaD em foco, 5(3), 1-14, 2015. doi: http://dx.doi.org/10.18264/eadf.v5i3.281
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.