Distance Learning Course Creation Process: Experience Report According to the ADDIE Instructional Design Model
Experiencia según el Modelo ADDIE de Diseño Instruccional
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2608Keywords:
Amazon, Education, TelehealthAbstract
Information and Communication Technologies have enabled expanded access to quality education, generating advances in the education of health professionals in the Amazon. This work consists of an experience report on the production process of the distance and self-instructional course “Work Process in Primary Health Care”, which is part of the tele-education service offered by the UFPA Telehealth Center. This process took place between December 2022 and February 2024, in the center's physical space, located in the University Hospital Complex (CHU) of the Federal University of Pará (UFPA). The report was prepared following the phases of the ADDIE Instructional Design model, which consists of Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation. Team formation, establishment of partnerships, selection of the platform and description of the production and management tools were also reported. It was identified that some of these activities are not described in the ADDIE model. Although the model was not deliberately used in the production of the aforementioned course, it was possible to identify similarities in the cadence of activities carried out. Possible points for improvement to the model were also identified in relation to team formation, platform creation, production of accessible materials and the roles of the professionals involved.
Keywords: Amazon. Education. Telehealth.
Downloads
References
APERIBENSE, P. G. G. de S. et al. Design instrucional: estratégia de aprendizagem aplicada à história da enfermagem no ensino remoto. Cogitare Enferm. [Internet]. 2022 [Acesso em 10 mar. 2025]; 27. Disponível em: https://dx.doi.org/10.5380/ce.v27i0.84401
ALCANTRA, P; RIBEIRO, M. Contribuições do Psicopedagogo para o Processo de Ensinar e Aprender em EAD: Perspectiva em Devir. EaD em Foco, 2025, 15(1): e2218. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/2218 Acessado em: 28 mar. 2025.
ALDOOBIE, N. ADDIE Model. American International Journal of Contemporary Research. Center for Promoting Ideas, USA. Vol. 5, No. 6, p. 68-72, Dezembro. 2015. Disponível em: https://www.aijcrnet.com/journals/Vol_5_No_6_December_2015/10.pdf
BARREIRO, R. M. C. Um Breve Panorama sobre o Design Instrucional. EaD Em Foco, 6(2), p. 61-75, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.18264/eadf.v6i2.375
BATTESTIN, V; SANTOS, P. S. ADDIEM. Um Processo para Criação de Cursos MOOC. EaD em Foco, v. 12, n. 1, e1648, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1648
LANDEIRO, M. J. S. L.; PERES, H. H. C.; MARTINS, T. V. Construção e avaliação de tecnologia educacional interativa para familiares cuidadores sobre cuidar de pessoas dependentes. Rev. Eletr. de Enf. [internet]. (2017). Disponível em: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/38115
LOTTHAMMER, K. S.; SILVA, J. B.; FERENHOF, H. A. A importância do desenho instrucional para o sucesso de cursos online: uma revisão sistemática. Revista EDaPECI, São Cristovão (SE), v. 18 , n. 2, p. 7-23, maio/agosto, 2018.
https://periodicos.ufs.br/edapeci/article/view/9349
MACHADO, E. S.; ARRUDA, S. M.; PASSOS, M. M. Caracterização da aprendizagem da Cibercultura na Educação a Distância. Revista Ciência e Educação, Bauru, v. 27, e21013, 2021. https://www.scielo.br/j/ciedu/a/Cp4ZWjZLTRqbfGRsjvpqxbr/
MAIA, C. do C. et al. Desenvolvimento de um Website sobre Tecnologias da Informação e Comunicação na Saúde. EaD Em Foco, 14(1), e2247. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2247
MUSSI, R. F. de F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i48.9010. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9010 Acesso em: 13 mar. 2025.
SANTOS, L. F. Dos et al. Desafios tecnológicos para o ensino de libras na educação a distância. Rev. Comunic [online]. 2015, vol.22, n.3, p. 203-219. ISSN 2238-121X. https://doi.org/10.15600/2238-121X/comunicacoes.v22n3p203-219 Acesso em: 26 mar. 2025.
SILVA, L. A. R. et al. O ARCO DE MAGUEREZ COMO METODOLOGIA ATIVA NA FORMAÇÃO CONTINUADA EM SAÚDE. Interfaces Científicas - Educação (2020), 8(3), p. 41–54. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p41-54
SOARES, M. D. S. et al. Análise da satisfação e aprendizagem dos profissionais da Atenção Primária à Saúde egressos de um curso autoinstrucional sobre a Caderneta da Criança. CONTRIBUCIONES A LAS CIENCIAS SOCIALES, 16(8), p. 11280–11296. https://doi.org/10.55905/revconv.16n.8-130
SOUZA, A. M. da C. et al. Design de experiência de aprendizagem: avaliação do modelo Addie e contribuições para o ensino a distância. Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 1(1), p. 1–9. https://doi.org/10.5902/2318133831922
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.






