Active Methodologies Supported by TDIC: a Meta-synthesis of Research Available at BDTD and CAPES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2419

Keywords:

Education, TDICs, Educational technologies, Remote teaching

Abstract

 This study sought to understand, through a qualitative meta-synthesis, the discussions on the use of Digital Information and Communication Technologies (DICT) in education, especially in the context of active methodologies. Academic works between 2018 and 2022 were mapped and organized into three axes: studies on active methodologies; research that integrates technologies into active teaching; and use of DICT in remote teaching. The analysis of four selected works revealed that the convergence between active methodologies and DICT represents a significant milestone in contemporary education, fostering collaborative, interactive, and student-centered learning environments, stimulating the construction of knowledge and the development of essential skills for the 21st century. However, challenges persist, such as teacher training, technical mastery of digital tools, and critical reflection on their pedagogical use, pointing to the need for appropriate educational strategies and technological resources to promote inclusive and effective education, capable of preparing students for contemporary challenges.

 

Keywords: Education. Active teaching. Educational technologies. Remote teaching. 



Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, M. J. C. As políticas educacionais para o uso de metodologias ativas na educação profissional e as concepções de coordenadores pedagógicos. 2021. 154 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2021.

BARRETO, N. P. Docência e tecnologias: um estudo de caso do uso das metodologias ativas nos cursos superiores tecnológicos da Universidade Tiradentes. 2019. 82 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Tiradentes, Aracaju, 2019.

PRETTO, N. L; LAPA, A. B; ESPÍNDOLA, M. B. Conexão Escola-Mundo: espaços inovadores para a formação cidadã. Perspectiva (UFSC) (Online), v. 39, p. 1-14, 2021.

FIORENTINI, D. Investigação em Educação Matemática desde a perspectiva acadêmica e profissional: desafios e possibilidades de aproximação. Cuadernos de Investigación y Formação em Educação Matemática, Costa Rica, v. 8, n. 11, p. 61-82, 2013. Disponível em: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem/article/view/14711 Acesso em: 8 set. 2024.

FIORENTINI, D; PASSOS, C. L. B; LIMA, R. C. R. L. (org.). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina Matemática: período 2001-2012. Campinas: FE-Unicamp, 2016. v. 1, 488 p. E-book. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/pagina_basica/58/e-book-mapeamento-pesquisa-pem.pdf Acesso em: 23 set. 2024.

FORTES, F. M; NACARATO, A. M. Formação de Professores: metassíntese da produção acadêmica sobre o curso de Pedagogia EaD. EaD em Foco, Rio de Janeiro, v. 10, n. 2, e1097, 2020. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.1097

FREITAS, F. M. Tecnologias de informação e comunicação na formação docente: uma abordagem pedagógica com ferramentas digitais. 2020. 207 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Formação de Professores) – Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2020.

GROSSI, M. G. R. Discutindo o uso das TDIC no processo de avaliação no contexto do ensino remoto. EaD em Foco, Rio de Janeiro, v. 11, n. 2, e1458, 2021.

DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v11i2.1458

LOPES, F. A. Práticas pedagógicas ativas com recursos educacionais digitais em tempos de pandemia. 2021. 165 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Universidade de Pernambuco, Nazaré da Mata, 2021.

LUIZ, A. Metodologias ativas no Ensino Superior: análise de dissertações e teses na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. 2021. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2021.

MARTINS, A. M. As metodologias ativas na perspectiva dos professores formadores e tecnologias digitais: diálogos possíveis? 2019. 96 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, 2019.

MASETTO, M. T. Desafios para reinventar a formação dos docentes universitários para o século XXI. Revista e-Curriculum (PUCSP), v. 21, p. 1-18, 2023.

MASETTO, M. T.; GAETA, C. D.; TAVARES-Tavares, C. Formação em rede para a docência com profissionalidade. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 18, p. 1-15, 2023.

MATHEUS, M. C. C. Metassíntese qualitativa: desenvolvimento e contribuições para a prática baseada em evidências. Acta Paul Enferm, v. 22, p. 543-545.

PRETTO, N. L.; BONILLA, M. H. S. Tecnologias e educações: um caminho em aberto. Revista em Aberto - INEP, v. 35, p. 141-163, 2022.

SAMPAIO, C. M. Metodologias ativas: um novo (?) método (?) de ensinar (?). 2020. 114 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação) – Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2020.

SÁ, H. H. C. Formação continuada de professores com ênfase no uso de tecnologias digitais na educação em salas ambiente. 2019. 127 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Universidade de Pernambuco, Nazaré da Mata, 2019.

SANTOS, R. O. Políticas públicas de educação e as tecnologias digitais: o (re)pensar do Ensino Superior no século XXI. 2022. 286 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2022.

SERRANO, D. R. Contribuições e desafios das metodologias ativas na educação superior: percepção de docentes e gestores. 2021. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Conhecimento e Sociedade) – Universidade do Vale do Sapucaí, Pouso Alegre, 2021.

STEGMANN, C. B. Metodologias ativas no ensino superior: o olhar sobre a formação docente – o caso de uma instituição privada. 2019. 143 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2019.

WIEBUSCH, A. Metodologias ativas: reflexões e caminhos possíveis entre concepções e estratégias pedagógicas no ensino superior. 2020. 324 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020.

Published

2025-06-13

How to Cite

Cezare, T. de T., & Nacarato, A. M. (2025). Active Methodologies Supported by TDIC: a Meta-synthesis of Research Available at BDTD and CAPES. EaD Em Foco, 15(1), e2419. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2419

Issue

Section

Estudos de Caso

Most read articles by the same author(s)