Meaningful Learning in Distance Education: an Investigation into Teaching Practices in the Diagnosis of Prior Knowledge of Students in the Computer Science Teaching Degree

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2242

Keywords:

Prior Knowlegde, Teaching practice, Meaningful learning, Distance education

Abstract

 This study addresses the importance of the diagnosis of prior knowledge in promoting meaningful learning, emphasizing its vital role in connecting new knowledge with existing cognitive schemes. The focus was to investigate whether professors working in a higher education distance learning program perform such diagnosis and how they implement it. Through a qualitative exploratory research approach, evidence was found that, despite possibilities to promote meaningful learning in distance education through Moodle interactive tools, professors pointed out that communication delays and the rigidity in content structure can hinder the practice of diagnosis and the development of potentially meaningful material for students. These findings underscore the need for adaptive pedagogical strategies to ensure an effective approach in distance education.

 

Keywords: Meaningful learning. Distance education. Prior knowledge. Teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giovanna T. Clevelares, Centro Universitário São Camilo

 

 

 

Victor T. Clevelares, Instituto Federal do Espírito Santo

 

 

References

ALMEIDA, M. E. B. Educação a distância na internet: abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.29, n.2, p. 327-340, jul./dez. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/dSsTzcBQV95VGCf6GJbtpLy/?format=pdf&lang=pt - Acesso em 20 de fev. 2024.

ARETIO, L. G. La educación a distancia: de la teoría a la práctica. Barcelona: Ariel, 2002.

AUSUBEL, D.P. (2000). The Acquisition and Retention of Knowledge: A cognitive View. Boston: Kluwer Academic Publishers.

AUSUBEL, D.P; NOVAK, J.D.; HANESIAN, H. Psicologia Educacional. Rio de Janeiro: Interamericana. 1980.

BERTOLINO FILHO, J. Motivação. Campinas, SP: Alínea, 2000.

BELLONI, M. Educação a Distância. 7ª edição. São Paulo: Autores Associados, 2015.

BEHAR, P. A. (Org). Competências em Educação a Distância. Porto Alegre: Penso, 2013.

BRASIL. Lei n. 9.394 de 17 de dezembro de 1996. Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial, Brasília, DF, 23 dez. 1996.

CARMO, R. O S.; FRANCO, A. P. Da docência presencial à docência online: aprendizagens de professores universitários na educação a distância. Educ. rev. [online]. vol.35, 2019, https://doi.org/10.1590/0102-4698210399 - Acesso em 20 de fev. 2024.

LEIVA, W. D. Um modelo de hipertexto para apoio ao ensino mediado pela web. Tese (Doutorado em Ciência de Computação e Matemática computacional) – Instituto de Ciência Matemática e de computação, Universidade de São Paulo. São Carlos: USP, p. 354, 2003.

LÉVY, P. Cibercultura. Tradução: Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Ed. 34, 1999.

MONTEIRO, S. A. S.(org.) Redes de aprendizagem na EaD. São Paulo: Atena, 2019.

NOBRE, I. A. M. Docência coletiva: saberes e fazeres na Educação a Distância. Tese (Doutorado em Educação) - Centro de Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, p. 275 . 2013.

NEVADO R. A.; CARVALHO, M. J. S.; E MENEZES, C. S. Inovações na formação de professores na modalidade a distância. Educação Temática Digital. v. 10 n. 2, 2009. https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/994 - Acesso em 20 de fev. 2024.

PIMENTEL, F. S. C. Interação on-line: um desafio da tutoria. Maceió: EDUFAL, 2013.

PRETI, O. Educação a distância: fundamentos e políticas. 2ª Ed. rev. Cuiabá: EduFMT, 2011.

PUERTA, A. A.; AMARAL, R. M. Comparação da educação presencial com a educação à

distância através de uma pesquisa aplicada. SNBU: São Paulo. XV SEMINÁRIO NACIONAL

DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS. 30 Anos. 2008. São Paulo. Disponível em:

http://www.sbu.unicamp.br/snbu2008/anais/site/pdfs/2866.pdf - Acesso em: 04 mar. 2023.

PACHECO, F.; SARDINHA, P. C. D. A importância do tutor em ambientes de ensino-aprendizagem e ferramentas de avaliação em EaD. Comunicação & Mercado, Dourados, v.4, n. 10, p. 142-150, jul./dez. 2015.

MOREIRA, M. A e MASINI, E. F. S. (Orgs.). Aprendizagem significativa: condições para ocorrência e lacunas que levam a comprometimentos. São Paulo: Vetor, 2008, p.15-44.

SATHLER, L.; JOSGRILBERG, F.; AZEVEDO, A. B. Educação a Distância: uma trajetória colaborativa. São Bernardo do Campo: Universidade Metodista de São Paulo, 2008.

TONELLI, E. Aprendizagem significativa no ensino a distância: Um estudo na percepção de professores e de estudantes do Curso de Licenciatura em Informática. Dissertação (Mestrado em Cognição e Linguagem). Universidade Estadual Norte Fluminense. Campos de Goytacazes. P. 229. 2014.

Published

2024-06-21

How to Cite

Tonelli, E., Clevelares, G. T., Clevelares, V. T., & Santos, T. N. dos. (2024). Meaningful Learning in Distance Education: an Investigation into Teaching Practices in the Diagnosis of Prior Knowledge of Students in the Computer Science Teaching Degree. EaD Em Foco, 14(2), e2242. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2242

Most read articles by the same author(s)