Metaverse as a Mediation Tool in EaD
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2231Keywords:
Distance education, Cyberculture, MetaverseAbstract
Abstract. Having completed 100 years of Distance Education (EaD) in Brazil, this article aims to discuss its future, its relationship with cyberculture and the use of Metaverse as a tool for mediating teaching and learning in EaD. To this end, current concepts about the Metaverse are highlighted, with a thorough analysis of its origin, as well as perspectives of use and impacts on distance learning. Methodologically, this work originated from a consistent bibliographical research, with a narrative literature review being carried out, considering established authors, prioritizing the most up-to-date studies on the subject, contributing to the production of knowledge on this topic.
Keywords: Distance education. Cyberculture. Metaverse.
Downloads
References
ALMEIDA, J. C. P. de. Textos Gerados por Inteligência Artificial e suas Implicações no EAD. EaD Em Foco, v. 13, n 1, e2083. Disponível em: https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.2083 - Acesso em 20 dez. 2023.
ANDRADE, R. A. O. de. Metaverso: a próxima fronteira da inovação. São Paulo: Amazon Books, 2023.
ANTONUCCI, D. Mapa do Ensino Superior no Brasil 2023: Um Retrato da Educação no País. CRM Educacional, 28 set. 2023. Disponível em: https://crmeducacional.com/mapa-do-ensino-superior-resumo/#:~:text=EAD%20Supera%20o%20Ensino%20Presencial&text=Uma%20mudan%C3%A7a%20significativa%20foi%20registrada,de%20alunos%20na%20modalidade%20presencial - Acesso em: 23 dez. 2023.
ATLAS HISTÓRICO DO BRASIL. Rádio Sociedade do Rio de Janeiro. FGV CPDOC, 2024. Disponível em: https://atlas.fgv.br/verbetes/radio-sociedade-do-rio-de-janeiro - Acesso em: 03 jan. 2024.
BIELSCHOWSKY, C. E. Análise dos Resultados do Exame Nacional de Desempenho de Estudantes (Enade) para Educação a Distância do ciclo 2015 a 2017. EaD Em Foco, 8(1). Disponível em https://doi.org/10.18264/eadf.v8i1.758 - Acesso em: 10 abr. 2024.
BLEICHER, S.; MELLO, C. A.; SCHUELTER, G. Fundamentos da EaD. Instituto Federal de Santa Catarina, 2023. Disponível em: https://moodle.ead.ifsc.edu.br/mod/book/view.php?id=68804&chapterid=11390 - Acesso em: 20 dez. 2023.
BRASIL, Ministério da Educação. O que é educação a distância. Brasília, DF, 2023. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/programa-saude-da-escola/355-perguntas-frequentes-911936531/educacao-a-distancia-1651636927/12823-o-que-e-educacao-a-distancia#:~:text=Educa%C3%A7%C3%A3o%20a%20dist%C3%A2ncia%20%C3%A9%20a,tecnologias%20de%20informa%C3%A7%C3%A3o%20e%20comunica%C3%A7%C3%A3o - Acesso em: 23 dez. 2023.
CARDOSO, V; SEPPI, I. C. O avatar: mediador de realidades. Senac, Recife, 12 nov. 2014. Disponível em: http://www1.sp.senac.br/hotsites/blogs/revistainiciacao/index.php/o-avatar-mediador-de-realidades/ - Acesso em: 02 jan. 2024.
CARVALHO, M. C. M. de C. et al. Construindo o Saber: Metodologia Científica - Fundamentos e Técnicas. São Paulo: Papirus, 2021.
CRAIDE, S. Mais de 80% dos alunos de licenciatura estão em cursos à distância. Agência Brasil, Brasília, 2023. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2023-10/mais-de-80-dos-alunos-de-licenciatura-estao-em-cursos-distancia - Acesso em: 22 dez. 2023.
DECENTRALAND. Decentraland. Estados Unidos, A Decentraland Foundation, 2024. Disponível em: https://decentraland.org/ - Acesso em 03 jan. 2024.
EPIC games. Epic Games. Carolina do Norte, Epic Games Inc, 2024. Disponível em: https://store.epicgames.com/pt-BR/ - Acesso em 04 jan. 2024.
FILHO, L. C. M. Realidade virtual ou realidade aumentada? Explicamos aqui!. Neomind, São Paulo, 06 ago. 2018. Disponível em: https://www.neomind.com.br/blog/realidade-virtual-ou-realidade-aumentada/#:~:text=Um%20pouco%20diferente%20da%20Realidade,Armstrong%20da%20for%C3%A7a%20a%C3%A9rea%20americana - Acesso em: 05 jan. 2024.
FORTNITE. Fortnite. Carolina do Norte, Epic Games Inc, 2024. jogo eletrônico. Disponível em: https://www.fortnite.com/ - Acesso em 04 jan. 2024
FREITAS, M. T. A. et. al. Cibercultura e formação de professores. São Paulo: Autêntica, 2009.
GARCIA, G. O que é metaverso? Veja significado e como entrar no universo virtual. Techtudo, Porto Alegre, 06 mar. 2023. Disponível em: https://www.techtudo.com.br/listas/2023/03/o-que-e-metaverso-veja-significado-e-como-entrar-no-universo-virtual-edsoftwares.ghtml - Acesso em: 08 jan. 2024.
GEREMIAS, D. Afinal, o que é a realidade? Ela existe ou foi criada por nós, humanos?. Megacurioso, São Paulo, 23 mar. 2017. Disponível em: https://www.megacurioso.com.br/ciencia/37355-afinal-o-que-e-a-realidade-ela-existe-ou-foi-criada-por-nos-humanos-.htm - Acesso em: 09 jan. 2024.
GEREMIAS, F. Metaverso, realidade virtual e realidade aumentada: existe diferença? Revista Ferramental, Santa Catarina, 20 set. 2020. Disponível em: https://www.revistaferramental.com.br/artigo/mundo-real-ou-virtual-qual-diferenca - Acesso em: 09 jan. 2024.
HEINSFELD, B. D; PISCHETOLA, M. “Eles já nascem sabendo!”: desmitificando o conceito de nativos digitais no contexto educacional. Revista Novas Tecnologias na Educação. Porto Alegre. v. 16. N. 1. 01 jul. 2018. Disponível em https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/85929 - Acesso em: 12 abr. 2024.
JUNIOR, et al. Educação a Distância no mundo e no Brasil. Educação Pública, 2019. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/19/17/educacao-a-distancia-no-mundo-e-no-brasil - Acesso em: 10 jan. 2024.
KLEIS, M. L. Educação e metaverso: um novo mundo de possibilidades. Revista Exame, São Paulo, 24 ago. 2022. Disponível em: https://exame.com/bussola/educacao-e-metaverso-um-novo-mundo-de-possibilidades/ - Acesso em: 15 jan. 2024.
KOVACS, L. Entenda o que é Metaverso, a realidade do futuro. Tecnoblog, São Paulo, 2024. Disponível em: https://tecnoblog.net/responde/entenda-o-que-e-metaverso-a-realidade-do-futuro/ - Acesso em: 15 jan. 2024.
LEITÃO, H. P. Metaverso e os possíveis impactos na educação. Revista Educação, São Paulo, 26 jan. 2022. Disponível em: https://revistaeducacao.com.br/2022/01/26/metaverso-educacao-pocas/ - Acesso em: 16 jan. 2024.
LEMOS, A. Cibercultura: Tecnologia e vida social na cultura contemporânea. 9ª Ed. Porto Alegre: Editora Sulina, 2023. Disponível em: https://www.editorasulina.com.br/img/sumarios/289.pdf - Acesso em 11 abr. 2024.
LÉVY, P. O Que é Virtual?. 2. Ed. Tradução: Paulo Neves. Rio: Editora 34. 2011.
LISBOA, F. Em conferência, Marilena Chauí diz que tecnologia gera crises temporais e espaciais. Universidade Federal de Minas Gerais, Minas Gerais, 13 out. 2014. Disponível em: https://www.ufmg.br/online/arquivos/035510.shtml - Acesso em: 10 abr. 2024.
MACHADO, F. Metaverso, realidade virtual e realidade aumentada: existe diferença? Pixit, 19 abr. 2022. Disponível em: https://blog.pixit.com.br/metaverso-realidade-virtual-e-realidade-aumentada-existe-diferenca/ - Acesso em: 16 jan. 2024.
MACHADO, R. S. Mundo real ou virtual? Qual a diferença? Revista Ferramental, Santa Catarina, 19 abr. 2020. Disponível em: https://blog.pixit.com.br/metaverso-realidade-virtual-e-realidade-aumentada-existe-diferenca/ - Acesso em: 02 jan. 2024.
MACHADO, S. Metaverso: como participar do ‘futuro da tecnologia’? Tilt UOL, São Paulo, 28 abr. 2022. Disponível em: https://www.uol.com.br/tilt/faq/metaverso-o-que-e-como-entrar-e-mais.htm/ - Acesso em: 18 jan. 2023.
MARCELLO, C. Filme The Matrix. Cultura Genial, São Paulo, 2023. Disponível em: https://www.culturagenial.com/filme-the-matrix/ - Acesso em: 15 dez. 2023.
MARQUES, U. R. de A. O Real e o Virtual. UNESP, 2024. Disponível em: https://www2.unesp.br/proex/informativo/edicao01nov2001/materias/realevirtual.htm - Acesso em: 17 jan. 2024.
MASCARENHAS, S. A. Metodologia Científica. 2ª ed. São Paulo: Pearson, 2018.
MELLO, S. L. M. et al. Promoting inclusion and equity in Higher Education: Is this the role of distance learning in Brazil?. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 31, n. 118, p. e0233736, jan. 2023. Disponível em https://doi.org/10.1590/S0104-40362022003003736 - Acesso em: 10 abr. 2024.
MICROSOFT TEAMS. Estados Unidos. Microsoft, 2023. Disponível em: https://www.microsoft.com/pt-br/microsoft-teams/log-in - Acesso em 15 dez. 2023
MONTINI, A. Metaverso na educação: Quais são as vantagens e os desafios? Olhar Digital, São Paulo, 14 set. 2022. Disponível em: https://olhardigital.com.br/2022/09/14/colunistas/metaverso-na-sala-de-aula-e-uma-realidade-mas-ainda-distante/ - Acesso em: 15 dez. 2023.
MORENO, L. E. Apolo, Atenas e Hefesto, as Bases do Conhecimento TPACK e a Educação a Distância. EaD em Foco, v. 13, n. 1, e2021, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.2021 -Acesso em: 09 jan. 2024.
MURASHIMA, M. Metaverso na educação: Quais são as vantagens e os desafios? FGV Educação Executiva, São Paulo, 23 set. 2023. Disponível em: https://educacao-executiva-in-company.fgv.br/insights/artigos/metaverso-na-educacao-quais-sao-vantagens-e-os-desafios - Acesso em: 18 dez. 2023.
OLIVEIRA, A.L; et al. Educação Intergeracional no quadro da educação ao longo da vida: Desafios Intergeracionais, Sociais e Pedagógicos. Universidade de Coimbra, 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/321137065_Educacao_Intergeracional_no_quadro_da_educacao_ao_longo_da_vida_Desafios_Intergeracionais_Sociais_e_Pedagogicos - Acesso em: 12 abr. 2024.
PEREIRA, J. G; RODRIGUES, A. P. O Ensino a Distância e seus Desafios. Revista Cientifica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 06, Ed. 07, Vol. 07, pp. 05-20. 20 jul. 2021. Disponível em https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/o-ensino - Acesso em: 10 abr. 2024.
PEREIRA, I. de C. Metaverso: interação e comunicação em mundos virtuais. dez. 2009. 113f. Mestrado – Universidade de Brasília, Brasília, 2009. Disponível em: https://livros01.livrosgratis.com.br/cp122178.pdf - Acesso em 15 jan. 2024.
PESCADOR, C. M. Tecnologias digitais e ações de aprendizagem dos nativos digitais. CINFE, Caxias do Sul, mai. 2010. Disponível em: https://www.ucs.br/ucs/tplcinfe/eventos/cinfe/artigos/artigos/arquivos/eixo_tematico7/TECNOLOGIAS%20DIGITAIS%20E%20ACOES%20DE%20APRENDIZAGEM%20DOS%20NATIVOS%20DIGITAIS.pdf - Acesso em: 20 dez. 2023.
RÁDIO Sociedade do Rio de Janeiro completa 100 anos. Rádio Roquette Pinto, Rio de Janeiro, 2024. Disponível em: https://roquettepinto.rj.gov.br/node/351 - Acesso em: 02 jan. 2024.
REZENDE, J. Z. Cibercultura. São Paulo: Contentus, 2020.
ROBLOX. Roblox. Califórnia. Roblox Corporation, 2024. Disponível em: https://www.roblox.com/ - Acesso em 15 jan. 2024
RODRIGUES, J. Metaverso: O que é e seus exemplos. Culte, Maranhão, 2023. Disponível em: https://blog.culte.com.br/metaverso-o-que-e-e-seus-exemplos/?gclid=Cj0KCQjwoeemBhCfARIsADR2QCsRJSpwVP86tpt491HZIbDzxfV9FRrzscsJ8uPDydGZ5PeI_AnUhN0aAocaEALw_wcB - Acesso em: 14 dez. 2023.
SANTAELLA, L. A aprendizagem ubíqua substitui a educação formal?. EaD em Foco, v. 2, n. 1, 2010. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCET/article/view/3852/2515 - Acesso em: 04 abr. 2024.
SANTOS, E. O. Ambientes Virtuais de Aprendizagem: por autorias livres, plurais e gratuitas. In: Revista FAEBA, v. 12, n. 18, 2003. Disponível em: https://www.comunidadesvirtuais.pro.br/hipertexto/home/ava.pdf - Acesso em: 04 abr. 2024.
SAE DIGITAL. Metaverso na educação: saiba como ele pode ser aplicado nas escolas. Sae digital, São Paulo, 2023. Disponível em: https://sae.digital/metaverso-na-educacao/#:~:text=O%20metaverso%20na%20educa%C3%A7%C3%A3o%20prop%C3%B5e,protagonismo%20no%20processo%20de%20aprendizagem - Acesso em: 28 dez. 2023.
SECOND life. Second Life. São Francisco: Linden Lab Headquarters, 2023. jogo eletrônico. Disponível em: https://secondlife.com - Acesso em 04 jan. 2024
THE sand box. The Sandbox. Estados Unidos, BBChain, 2024. Disponível em: https://www.sandbox.game/en/ - Acesso em 04 jan. 2024
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.