Chatbots in Physics Teaching: Possibilities and Challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2142

Keywords:

Physics teaching, Chatbot.

Abstract

Given advances in the use of technologies in the educational context, especially Artificial Intelligence, it is important to develop reflective studies on acceptance, expectations and potential obstacles to the implementation of these technologies by teachers and future teachers. In this sense, this work sought to map the Social Representations of a group of undergraduate students in teacher training the physics regarding the use of chatbots to support teaching. The Central Nucleus Theory was used as a theoretical-methodological contribution. Seeking greater support in mapping student representations, we opted for questionnaire analysis, prototypical analysis and similarity analysis. The results showed an appreciation of the tool, perhaps thinking about everyday situations; however, there is a hesitation in using the tool for teaching physics. The study highlights the need for greater debate on the topic in teacher training courses, aiming to anchor representations involving the chatbot and pedagogical propositions.

 

Keywords: Physics teaching. Social representations. Chatbot.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRIC, J.-C. Las Representaciones Sociales: aspectos Teóricos. In: ABRIC, J.-C. (org.). Prácticas sociales y representaciones. México, DF: Ediciones Coyoacán, 2001.

ALMEIDA, J. C. P. de. Textos Gerados por Inteligência Artificial e suas Implicações no EAD. EaD em Foco, Rio de Janeiro, v. 13, n. 1, p. e2083, 2023.

ANDRADE, A. de. Um estudo das Representações Sociais sobre a automatização da coleta de dados no laboratório didático de física durante a formação docente. 2021. 205 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática). Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, São Paulo, 2021.

ARRUDA, E. P.; MILL, D. R. S. Tecnologias digitais, formação de professores e de pesquisadores na pós-graduação: relações entre as iniciativas brasileiras e internacionais. Educação, Santa Maria, v. 46, n. 1, p. e25/ 1–23, 2021.

ASTOLFI, J.-P.; DEVELAY, M. A didática das ciências. Campinas: Papirus, 2014.

BARROS, A. Representações sociais das tecnologias digitais e suas relações com educação no campo: desafios e oportunidades. ETS EDUCARE - Revista de Educação e Ensino, Curitiba, v. 2, n. 2, p. 31–55, 2024.

BARROS, D. M. V.; GUERREIRO, A. M. Novos desafios da educação a distância: programação e uso de Chatbots. Revista Espaço Pedagógico, Passo fundo, v. 26, n. 2, p. 410-431, 2019.

DA SILVEIRA, C. et al. Uso de Agente conversacional como recurso de aprendizagem sócio-educacional. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 17, n. 3, p. 668-678, 2019.

GILLY, M. As representações sociais no campo educativo. Educar em Revista, Curitiba, n. 19, p. 231-252, jun. 2002.

JODELET, D. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, D. (org.). As representações sociais. Rio de Janeiro: Editora da UERJ, 2001.

KUYVEN, N. L. et al. Chatbots na educação: uma Revisão Sistemática da Literatura. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 16, n. 2, 2018.

LEONHARDT, M. D. et al. ELEKTRA: Um Chatterbot para Uso em Ambiente Educacional. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 1, n. 2, p. 1–11, 2003.

LUCCHESI, I. L. et al. Avaliação de um chatbot no contexto educacional: Um relato de experiência com metis. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 16, n. 1, 2018.

MOURA, S. R. B. et al. Análise de similitude dos fatores associados à queda de idosos. Revista Interdisciplinar, Teresina-PI, v. 8, n. 1, p. 167-173, 2015.

OLIVEIRA, J. et al. Intent Classifier Model using Recurrent Neural Networks: a case study to help students with doubts about the functionalities of AVA MOODLE. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 18, n. 2, p. 215-224, 2020.

OLIVEIRA, N. M. de; MARINHO, S. P. P. Tecnologias digitais na Educação Infantil: representações sociais de professoras. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. 4, p. 2094–2114, 2020.

SALVIATI, M. E. Manual do aplicativo Iramuteq: compilação, organização e notas. Planaltina, DF, 2017.

SANTOS JUNIOR, S. R. A.; MEIRELES, J. R. C. Utilização das TICs e a Emergencialidade da Implantação do Ensino Remoto durante a Pandemia da Covid-19 em Lauro de Freitas, Bahia. EaD em Foco, Rio de Janeiro, v. 13, n. 1, e1982, 2023.

SILVA, R. J. da; LIMA, V. M. A. O uso de chatbots na recuperação da informação em tempos de COVID-19. Información y desinformación en tiempos de incertidumbre. Tradução: Madri: Universidad Complutense, Facultad de Ciencias de la Documentación, Departamento de Biblioteconomía y Documentación, 2021. Disponível em: https://www.eca.usp.br/acervo/producao-academica/003069523.pdf - Acesso em: 11 nov. 2023.

WACHELKE, J.; WOLTER, R. Critérios de construção e relato da análise prototípica para representações sociais. Psicologia: Teoria e pesquisa, Brasília, v. 27, p. 521-526, 2011.

Published

2024-04-25

How to Cite

Funaki, L. D. C., & Corrallo, M. V. (2024). Chatbots in Physics Teaching: Possibilities and Challenges. EaD Em Foco, 14(1), e2142. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2142

Issue

Section

Estudos de Caso