Pedagogical Strategies for the Construction of Socio-Affective Competence of Empathy in Distance Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.2038

Keywords:

Education, Competence, Empathy

Abstract

The article aims to verify the application of pedagogical strategies that are aligned with the construction of the Socio-affective Competence of Empathy in Higher Education in Distance Education courses. A theoretical survey was carried out using publications on the subject and data was collected using a questionnaire addressed to teachers, with open and closed questions, which was analyzed using a likert scale of agreement. The results were assessed using content analysis. After receiving and analyzing the responses, it was found that there is a need for further research to enable teachers to gain greater knowledge about building the Socio-affective Competence of Empathy in Distance Education. However, the results show that teachers are interested and concerned about the subject, as they are attentive to the needs of their students, both collectively and individually. It can also be seen that the pedagogical strategies, even if they are not directly aimed at the Socio-affective Competence of Empathy, in many cases fulfill this function, establishing conditions for students to build knowledge, skills and attitudes in this sense.

 

Keywords: Education. Competence. Empathy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amaral, C. B. (2017). Estratégias Pedagógicas para o Ensino Fundamental: um enfoque na dimensão socioafetiva. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul/UFRGS. Disponível em <https://lume.ufrgs.br/handle/10183/157561>

Bardin, L. (Org.). (2016) Análise de Conteúdo. Edições 70.

Behar, P. (Org.). (2009) Modelos Pedagógicos em Educação a Distância. Artmed.

Behar, P. (Org.). (2019) Recomendação Pedagógica em Educação a Distância. Penso.

Behar, P, Longhi, M. T, Machado, L. (2022) Competências socioafetivas em ambientes virtuais de aprendizagem: uma discussão do conceito. No Prelo.

Behar, P. (Org.). (2013) Competências em Educação a Distância. Penso.

Becker, Fernando. (2022). Falando sobre epistemologia genética de Jean Piaget. Plataforma Lúmina Educação para todos UFRGS. Disponível em <https://lumina.ufrgs.br/course/view.php?id=84>

Brasil. (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Disponível em <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>

Camargo, F, Daros, T. (2018). A sala de aula inovadora - estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Penso.

Damásio, A. (1996). O Erro de Descartes: emoção, razão e o cérebro humano. Vicente, D, Segurado, G (Trad.). Cia das Letras.

Ekman, P. (2011). A Linguagem das emoções. Lua de Papel.

Instituto Ayrton Senna. (2020). Competência socioemocionais para crises: Empatia. Instituto Ayrton Senna. Disponível em <https://institutoayrtonsenna.org.br/pt-br/socioemocionais-para-crises/competencia-socioemocional-empatia.html>

Kenski, V. M. (2012). Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Editora Papirus.

Perrenoud, P. (1999). Construir as Competências desde a Escola. Artmed.

Longhi. M.T. (2011). Mapeamento de aspectos afetivos em um ambiente virtual de aprendizagem. TESE (Doutorado). Instituto de Informática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Disponível em <https://lume.ufrgs.br/handle/10183/39578>

Longhi, M. T. et al. (2021). Aspectos socioafetivos na educação a distância: um olhar sobre o engajamento e a evasão. Hard Tech Informática.

Perrenoud, P, Thuler, M.G. (2009). As Competências para Ensinar no Século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Artmed Editora.

Raabe, A. (2020). Currículo de Referências em Tecnologia e Computação - da Educação Infantil ao Ensino Fundamental. Centro de Inovação para a Educação Brasileira. CIEB. Disponível em <https://curriculo.cieb.net.br/assets/docs/Curriculo-de-referencia_EI-e-EF_2a-edicao_web.pdf>

Scherer K. R. (2000). Psychological models of emotion. In J. C. Borod (Ed.), The neuropsychology of emotion (pp. 137–162). Oxford University Press.

Scherer, K. (2005) What are emotions? And how can they be measured? Soc Sci Inf 44: 695-729. Social Science Information. 44. 695-792.

Seixas, L. M. J. (2005). Estratégias pedagógicas para um Ambiente Multi-agente Probabilístico Inteligente de Aprendizagem - AMPLIA. Tese (Doutorado em Informática na Educação) — Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Disponível em <https://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/article/view/9715>

Piaget, J. (1996). Biologia e conhecimento: ensaio sobre as regulações orgânicas e os processos cognoscitivos. Vozes.

Piaget, J. (2014) Relações entre a afetividade e a inteligência no desenvolvimento mental da criança. Wak Editora.

Silva, K. K. A. (2012). Mapeamento de competências: um foco no aluno da Educação a Distância. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Disponível em <https://lume.ufrgs.br/handle/10183/56370>

Porto, J. B. Análise de competências docentes na educação a distância via internet: percepção de alunos de administração. Dissertação (Mestrado). Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Disponível em <https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/5665>

Published

2023-11-22

How to Cite

Oliveira, A. W. de, Schorn, G., Amaral, K. P. S., Longhi, M. T., & Behar, P. A. (2023). Pedagogical Strategies for the Construction of Socio-Affective Competence of Empathy in Distance Education. EaD Em Foco, 13(1), e2038. https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.2038

Issue

Section

Estudos de Caso