The Guidelines for Training in the Constructs of Research-Training in Cyberculture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.1977

Keywords:

Cyberculture, Research-training, Systematic review

Abstract

In heuristic and training terms, the research-training modality establishes in its principles the training guidelines as an inescapable premise for a consistent, clear and cohesive structuring, and therefore must compose all the research constructs (MACEDO, 2021). In this sense, this article reflects the developments of a larger study, based on the Systematic Literature Review (RLS), composed of six theses and twelve dissertations supervised or co-supervised by Edméa Oliveira dos Santos. Following the propositions of content analysis (BARDIN, 2016), the present study aims to analyze how research approaches training guidelines in their research constructs, through the “training” category and its possible variations in registration units. In fact, the results reveal that 39% of the studies investigated do not show training in their constructs, alerting us to vigilance in the appropriation of basic methodological treatments (not only in research-training), since it is in the methodology that it is inaugurated. the rigor (albeit other) necessary for the scientificity of educational research. 

 

Keywords: Cyberculture. Research-training. Systematic review.

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Author Biographies

Rogério Gusmão, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Mestrando em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGed) pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Seus interesses de pesquisa incluem cibercultura, tecnologias educacionais, design thinking para educadores, letramento digital crí­tico, educação midiática e plataformização. Participa dos Grupos de Pesquisa: MESCLAS/CNPq/UFRB (Memória, Espaço e Cultura) e GELFORPE/CNPq/UESB (Grupo de estudos em Linguagem, Formação de Professores e Práticas Educativas).

Denise Aparecida Brito Barreto, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Professora plena do Departamento de Estudos Linguí­sticos e Literários – DELL e do Programa de Pós-graduação em Educação/PPGEd da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia/UESB (Vitória da Conquista/BA/Brasil). Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Atua na área de Educação e Linguagem com os seguintes temas: (multi) letramento, práticas docentes, formação de professores, EJA, alfabetização e tecnologia. Coordenadora do Grupo de Estudos em Linguagem, Formação de Professores e Práticas Educativas – GELFORPE/CNPq/UESB.

Benedito Gonçalves Eugênio, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Professor titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, atuando na Graduação, no Programa de Pós-Graduação-Mestrado Acadêmico em Relações Étnicas e Contemporaneidade e Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEn). Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Currí­culos Especí­ficos para Ní­veis e Tipos de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: currí­culo (polí­ticas e práticas pedagógicas para a educação básica), livro didático, educação das relações etnico-raciais e educação escolar quilombola.

References

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Published

2023-06-20

How to Cite

Gusmão, R., Barreto, D. A. B., & Eugênio, B. G. (2023). The Guidelines for Training in the Constructs of Research-Training in Cyberculture. EaD Em Foco, 13(1), e1977. https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.1977

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Revisões

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