The Guidelines for Training in the Constructs of Research-Training in Cyberculture
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.1977Keywords:
Cyberculture, Research-training, Systematic reviewAbstract
In heuristic and training terms, the research-training modality establishes in its principles the training guidelines as an inescapable premise for a consistent, clear and cohesive structuring, and therefore must compose all the research constructs (MACEDO, 2021). In this sense, this article reflects the developments of a larger study, based on the Systematic Literature Review (RLS), composed of six theses and twelve dissertations supervised or co-supervised by Edméa Oliveira dos Santos. Following the propositions of content analysis (BARDIN, 2016), the present study aims to analyze how research approaches training guidelines in their research constructs, through the “training” category and its possible variations in registration units. In fact, the results reveal that 39% of the studies investigated do not show training in their constructs, alerting us to vigilance in the appropriation of basic methodological treatments (not only in research-training), since it is in the methodology that it is inaugurated. the rigor (albeit other) necessary for the scientificity of educational research.
Keywords: Cyberculture. Research-training. Systematic review.
Downloads
References
ARAGÃO, J. W. M.; NETA, M. A. H. M. Metodologia Científica. Salvador: UFBA, Faculdade de Educação, Superintendência de Educação a Distância, 2017.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
GONSALVES, E. P. Iniciação à pesquisa cientifica. Campinas, SP. Editora Alínea, 2001.
GUSMÃO, R.; BARRETO, D. A. B.; EUGÊNIO, B. G.; Revisão Sistemática de Literatura: o Delineamento Metodológico da Pesquisa-Formação na Cibercultura. EaD em Foco, v. 12, n. 3, e1797, 2022. doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v12i3.1797
IMBELLONI, L. E. Títulos de trabalhos científicos: obrigado pela informação contida em seu título. Revista Brasileira de Anestesiologia, Vol. 62, Nº 2, 139-140, mar-abr, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rba/a/yGVr4FXgmyLGjPRRZnsGXqD/?format=pdf&lang=pt -Acesso em: 07 Dez. 2021.
MACEDO, R. S.; MACEDO DE SÁ, S. M. A etnografia crítica como aprendizagem e criação de saberes e a etnopesquisa implicada: entretecimentos. Currículo sem Fronteiras, v. 18, n. 1, p. 324-336, jan./abr. 2018.
MACEDO, R. S. Atos de Currículo e Autonomia Pedagógica: o socioconstrucionismo curricular em perspectiva. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
MACEDO, R. S. Etnopesquisa crítica e etnopesquisa-formação. Líber Editora: Brasília, 2006.
MACEDO, R. S. Pesquisa-Formação/ Formação-Pesquisa criação de saberes e heurística formacional. 1. Ed. Campinas, SP: Pontes Editora, 2021.
SAMPAIO, R. F.; MANCINI, M. C. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Revista Brasileira de Fisioterapia, v. 11, n. 1, p. 83–89, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbfis/a/79nG9Vk3syHhnSgY7VsB6jG/?format=pdf - Acessado em 13 nov. 2021.
SANTOS, E. Pesquisa-formação na Cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.