The Teaching Mediated by WhatsApp: Reflections on Teaching Practices in Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1672Abstract
The Covid-19 Pandemic imposed an huge transformation on the educational context and a new model of teaching and learning. Many teachers challenge themselves in remote classes via instant messaging applications, highlighting the use of WhatsApp. Through this App, teachers have developed teaching and learning relationships, using different strategies, such as vídeos, multimodal texts and audios, which help in remote classes. In this scenary, we carried out this study, which aims to know and analyze the pedagogical practices developed in a 1st year grade of an Elementary School, which takes place by cell phone thru the WhatsApp messaging application. This research is a qualitative nature, using semi-structured interviews and systematic observations of remote classes, during a week in August 2021, in order to build understandings about the teaching practice applied in a Public School in the city of Santana, State of Amapá -Brazil. The result of this analysis carried out, shows that the teaching developed in this class, during the Pandemic period thru remote teaching, is promising in relation to the remote pedagogical practices performed by the teacher, however, it needs other studies and other reflections on the subject.
Keywords: Teaching. Teaching practices. Digital Technologies. WhatsApp.
Downloads
References
ANTUNES, C. Professores e professauros: reflexões sobre a aula e práticas pedagógicas diversas. 9ª Ed. Petrópolis, RJ. Vozes:2014.
BOAVENTURA, S. S. A Cruel Pedagogia do Vírus. Coimbra. Edições Almedina, S.A. 2020.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução í teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Ministério da Educação. RESOLUÇíO CNE/CP Nº 2, DE 10 DE DEZEMBRO DE 2020. Institui Diretrizes Nacionais orientadoras para a implementação dos dispositivos da Lei nº 14.040, de 18 de agosto de 2020, que estabelece normas educacionais excepcionais a serem adotadas pelos sistemas de ensino, instituições e redes escolares, públicas, privadas, comunitárias e confessionais, durante o estado de calamidade reconhecido pelo Decreto Legislativo nº 6, de 20 de março de 2020, de 10 de dezembro de 2020. Diário Oficial da União. Brasília, 11 dez. 2020.
DEMO, P. (2008). Habilidades do Século XXI. Boletim Técnico Do Senac, 34(2), 4-15.Disponível em: https://www.bts.senac.br/bts/article/view/269/268. Acesso em 12 set.2021.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. - São Paulo: Atlas, 2002.
HODGES, et al. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review. Disponível em: http://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning [GS Search] 2020.
LOPES, C. G. Aprendizagem histórica na palma da mão: os grupos do WhatsApp como extensão da sala de aula. 1ª ed. Curitiba: Appris, 2018. E-book kindle.
MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de Metodologia Científica. 5 ed. – São Paulo: Atlas, 2003.
MASETTO, M. Mediação Pedagógica e Tecnologias de Informação e Comunicação. In Novas tecnologias e Mediação Pedagógica. 1ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2017.E-book kindle.
MELLO, J. G.; NOVAES, R. C.; TELLES, S. C. C. Educação Física Escolar a Distância: Análise de Propostas para o Ensino Remoto. EaD em Foco, v. 10, n. 3, e1094, 2020.
DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1094
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva. 3.ed. Editora Unijuí. Ijuí, 2016.
MORAN, J. M; MASETTO, M. T; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e Mediação Pedagógica. 1ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2017.E-book Kindle.
NEUENFELDT, A. E. Produção de Vídeos Como Objetos Digitais de Ensino e de Aprendizagem Potencialmente Significativos (ODEAPSs) nas Ciências Exatas: limites e possibilidades. 2020. Monografia (Doutorado) – Curso de Ensino, Universidade do Vale do Taquari - Univates, Lajeado, 06 mar. 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/10737/2843. Acesso em: 06 set. 2021.
SANTO, E. E.; TRINDADE, S. D. Educação a distância e educação remota emergencial: convergências e divergências. In: MACHADO, Dinamara P. Educação em tempos de COVID-19: reflexões e narrativas de pais e professores. Curitiba: Editora Dialética e Realidade, 2020.
SIBíLIA, P. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de janeiro: Contraponto, 2012. E-book kindle.
UNICEF Brasil, Cenpec Educação. Cenário da Exclusão Escolar no Brasil: Um alerta sobre os impactos da pandemia de COVID-19 na educação. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/media/14026/file/cenario-da-exclusao-escolar-no-brasil.pdf. Acesso em: 20 set 2021.
VALENTE, J. A.; MORAN, J. M.; ARANTES, V. A. (organizadora). Educação a distância: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2011. E-book kindle.
WHATSAPP. Blog do WhatsApp. 2021. Disponível em: https://www.whatsapp.com/about. Acesso em: 07 out. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.