irtual Teaching Environment in Chemistry Laboratories (AQuí): Expanding Teaching on YouTube

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1623

Abstract

Digital information and communication technology tools have been used as allies in teaching. Chemistry teaching sometimes requires practical activities in laboratories to elucidate the content better, and using videos aimed at this approach can help in the teaching-learning process. This descriptive, qualitative and quantitative study aims to describe the production of manual videos to handle equipment in chemistry laboratories and analyze the scope of the material produced and made available on the "Projeto AQuí" channel on YouTube. Undergraduate students' teaching material was prepared, following the pre-production, production, and post-production steps described in this work. Through the indicators obtained by Google Analytics, it was possible to verify the impact of the material produced. Through the comments left voluntarily on the page, it was possible to perceive viewers' satisfaction with the material. Based on the metrics analyzed, the "Projeto AQuí" channel on YouTube fulfills its proposal to disseminate material on laboratory operations, with a national and international reach.


Keywords: DICT. Technology in education.Video. Laboratory equipment.

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Author Biographies

Aline Lisbôa Medina, Universidade Federal do Pampa

Possui graduação em Quí­mica de Alimentos pela Universidade Federal de Pelotas (2007), é Mestre em Ciências pela Universidade Federal de Pelotas e Doutora em Ciência de Alimentos pela Unicamp, tendo experiência na área de Ciência e Tecnologia de Alimentos, análise de alimentos e desenvolvimento e validação de métodos. Durante o pós-doutorado na UFPel (2013-2016) desenvolveu projetos de pesquisa com desenvolvimento de métodos para determinação de metais em diferentes matrizes por técnicas espectrométricas. Atualmente é Técnica de Laboratório/Alimentos e Laticí­nios na Unipampa Campus Itaqui - RS.

Fernanda Macke Hellwig, Universidade Federal do Pampa

Atualmente atua como Técnica de Laboratórios írea Quí­mica na Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA) - Campus Itaqui. Graduanda em Nutrição pela Universidade Federal do Pampa - Campus Itaqui. Possui graduação em Farmácia e Mestrado em Ciências Farmacêuticas pela Universidade Federal do Pampa - Campus Uruguaiana.

Michel Mansur Machado, Universidade Federal do Pampa

Possui graduação em Farmácia e Bioquí­mica com Habilitação em Análises Clí­nicas pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM, 2002), especialização em Laboratório Clí­nico (2005), MBA em Processos de Aplicações Digitais pela UNOPAR (2019), Mestrado em Ciências Farmacêuticas pela UFSM (2007) e Doutorado em Ciências Biológicas (Bioquí­mica Toxicológica) pela UFSM (2010). Atua como Professor Associado da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Campus Uruguaiana, onde é o lí­der do Grupo de Imunologia e Genética Aplicada - GIGA e Coordenador do Laboratório de Monitoramento de Infecções HIV (Convênio Ministério da Saúde / Secretaria Estadual de Saúde do Estado do Rio Grande do Sul / Prefeitura Municipal de Uruguaiana / UNIPAMPA). Realiza trabalhos com a área de Imunomodulação, Biologia Computacional, Imunotoxicidade em linhagens celulares e Imunogenética molecular e diagnóstica, Educomunicação e TICs. Na área de divulgação de Ciência, é o coordenador do PodCast Ciência no Velho Oeste. Possui certificação Google Certified Educator Level 1 (2020 - 2023) para ferramentas digitais da Google for Education.

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Published

2022-01-18

How to Cite

Feijo, A. L. R. ., Medina, A. L., Hellwig, F. M. ., & Machado, M. M. (2022). irtual Teaching Environment in Chemistry Laboratories (AQuí): Expanding Teaching on YouTube: . EaD Em Foco, 12(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1623

Issue

Section

Estudos de Caso