irtual Teaching Environment in Chemistry Laboratories (AQuí): Expanding Teaching on YouTube
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1623Abstract
Digital information and communication technology tools have been used as allies in teaching. Chemistry teaching sometimes requires practical activities in laboratories to elucidate the content better, and using videos aimed at this approach can help in the teaching-learning process. This descriptive, qualitative and quantitative study aims to describe the production of manual videos to handle equipment in chemistry laboratories and analyze the scope of the material produced and made available on the "Projeto AQuí" channel on YouTube. Undergraduate students' teaching material was prepared, following the pre-production, production, and post-production steps described in this work. Through the indicators obtained by Google Analytics, it was possible to verify the impact of the material produced. Through the comments left voluntarily on the page, it was possible to perceive viewers' satisfaction with the material. Based on the metrics analyzed, the "Projeto AQuí" channel on YouTube fulfills its proposal to disseminate material on laboratory operations, with a national and international reach.
Keywords: DICT. Technology in education.Video. Laboratory equipment.
Downloads
References
AMAURO, N. Q.; SOUZA, P. V. T. de.; MORI, R. C. As funções pedagógicas da experimentação no ensino de química. Multi-Science Journal, v.1, n. 3, p. 17-23, 2015.
https://doi.org/10.33837/msj.v1i3.95
ARANHA, C. P. et al. O YouTube como ferramenta educativa para o ensino de ciências. Olhares & Trilhas. v. 21, n. 1, p. 10-25. jan./abr. 2019. https://doi.org/10.14393/OT2019v21.n.1.46164
BAHIA, A. B.; SILVA, A. R. L. da. Modelo de produção de vídeo didático para EAD. Revista Novas Tecnologias na Educação. v. 15, n. 1, p. 1-10, 2017. https://doi.org/10.22456/1679-1916.75116
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2002. 226p.
BARROS, I. C. L. et al. Produção de vídeos como proposta de abordagem das normas de segurança e atividades experimentais na formação inicial em química. Revista Debates em Ensino de Química, v. 6, n. 1, 2020. Disponível em: http://www.journals.ufrpe.br/index.php/REDEQUIM/article/view/2694 Acesso em 21 jul. 2021.
CHASSOT, A. Para que(m) é útil o ensino? 4ª ed. Editora Unijuí, 2018. 200p.
DIONíZIO, T. P. et al. O uso de tecnologia da informação e comunicação como ferramenta educacional aliada ao ensino de química. EAD em Foco, v.9 e 804, 2019. https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.809
FEHLBERG, E.; VARGAS, G.; ANDREATTA-DA-COSTA, L. A utilização de laboratórios virtuais no ensino de química para a educação de jovens e adultos. Revista Novas Tecnologias na Educação. v. 14, n. 2, dez. 2016. https://doi.org/10.22456/1679-1916.70649
GOÉS, C. B.; CASSIANO, G. O uso das plataformas digitais pelas IES no contexto de afastamento social pela Covid-19. Revista de Biblioteconomia e Ciência da Informação. v. 6, n. 2, p. 107-118, maio/ago. 2020. https://doi.org/10.46902/2020n2p107-118
GUIMARíES, C. C. Experimentação no ensino de química: caminhos e descaminhos rumo í aprendizagem significativa. Química Nova na Escola, v. 31, n.3, p. 198-202, 2009.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resumo técnico do Censo da Educação Superior 2019 [recurso eletrônico]. – Brasília : Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2021. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_da_educacao_superior_2019.pdf Acesso em 25 de julho de 2021.
JUNGES, D. de. L. V.; GATTI, A. Estudando por vídeos: o YouTube como ferramenta de aprendizagem. Informática na Educação: Teoria e Prática, v.22, n. 2, maio/ago. 2019. https://doi.org/10.22456/1982-1654.88586
LEITE, B. S. Tecnologias no ensino de química: passado, presente e futuro. Scientia Naturalis, v. 1, n. 3, p. 326-340, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/333516182_Tecnologias_no_ensino_de_quimica_passado_presente_e_futuro . Acesso em 17 jul. 2021.
MAZZAFEA, B. L. et al. Hábitos digitais de alunos do ensino superior no período da pandemia de Covid-19. EAD em Foco, v. 11, n. 2, e1381, 2021. https://doi.org/10.18264/eadf.v11i2.1381
MOORE, M. G.; KEARSLEY, G. Educação a distância: uma visão integrada. São Paulo: Cengage, 2007.
MURIEL-TORRADO, E.; GONÇALVES, M. Youtube nas bibliotecas universitárias brasileiras: quem, como e para o que é utilizado. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 22, n. 4, p.98-113, 2017. https://dx.doi.org/10.1590/1981-5344/2994
MUSSI, R. F. F. de. et al. Pesquisa quantitativa e/ou qualitativa: distanciamentos, aproximações e possibilidades. Revista Sustinere, v.7, n. 2, p. 414-430, jul-dez, 2019. https://doi.org/10.12957/sustinere.2019.41193
NAGUMO, E.; TELES, L. F.; SILVA, L. de. A. A utilização de vídeos do YouTube como suporte ao processo de aprendizagem. Revista Eletrônica de Educação, v. 14, p. 1-12, jan./dez. 2020. https://doi.org/10.14244/198271993757
PEREIRA, G. de. C.; MAGALINI, L. M. Videoaulas em primeira pessoa: suas características e sua contribuição para o EAD. Revista EAD em Foco, v.7, n. 2, 2017. https://doi.org/10.18264/eadf.v7i2.475
REIS, R. M. da. S.; LEITE, B. S.; LEíO, M. B. C. Estratégias didáticas envolvidas no uso das TIC: o que os professores dizem sobre seu uso em sala de aula? Educação Temática Digital, v. 23, n. 2, p. 551-571, abr./jun. 2021. https://doi.org/10.20396/etd.v23i2.8657601
ROCHA, G. C. F. S.; MARTINS, B. M.; COSTA, R. L. Vídeos Experimentais: Uma Alternativa para o Déficit de Laboratórios de Ensino de Química em Escolas Públicas. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, v. 6, n. 1, p. 25-41, jul. 2019. https://doi.org/10.20396/tsc.v6i1.14631
SANTOS, H. F. dos.; NANTES-CARDOSO, I. L. Tecnologia e cultura no ensino de química: um enfoque multidisciplinar sobre o uso de vídeos em sala de aula. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 2, p. 12454-12474, feb. 2021. https://doi.org/10.34117/bjdv7n2-049
SILVA, J. B. da, et al.. Laboratórios Remotos como Alternativa para Atividades Práticas em Cursos na Modalidade EaD. EaD em Foco, v. 10, n. 2, e810, 2020. https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.942
SILVA, M. S. C. D.; LEITE, Q. dos. S. S.; LEITE, B. S. O vídeo como ferramenta para o aprendizado de química: um estudo de caso no sertão pernambucano. Revista Tecnologias na Educação, v. 17, n. 8, dez. 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/311319050_O_video_como_ferramenta_para_o_aprendizado_de_quimica_um_estudo_de_caso_no_sertao_pernambucano. Acesso em 21 jul. 2021.
VENTURA, M. M. O estudo de caso como modalidade de pesquisa. Revista SOCERJ, v. 20, n. 5, p.383-386, set/out 2007. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-485754. Acesso em 17 jul. 2021.
WATANABE, A.; BALDORIA, T.; AMARAL, C. L. C. O vídeo como recurso didático no ensino de química. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 16, n. 1, jul. 2018. https://doi.org/10.22456/1679-196.85993
WE ARE SOCIAL. Special Report: the latest insights into the "˜State of Digital"™ Disponível em: https://wearesocial.com/blog/2021/01/digital-2021-the-latest-insights-into-the-state-of-digital. Acesso em: 25 de julho de 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.