Graduation Students' Perceptions on the Differences between Live and Virtual teaching

Authors

Abstract

This paper analyzed the perception from undergraduate students of the
live modality over the differences related to virtualized synchronous
teaching experienced throughout 2020. The investigation is both
qualitative and descriptive, and it occurred in an institution of High
Education in RS/Brazil. The data was collected through a questionnaire
organized in Google Forms, which was answered by 245 students.
Regarding students' perceptions, it was possible to determine that, in
virtualized teaching, it is not necessary to waste time traveling to the
institution to have classes: students can study in the comfort of their own
homes. There are, however, some issues, such as not finding an
appropriate place to study or not having access to a stable internet
connection. Virtualized synchronous classes make it possible for students
to learn from the comfort of their own homes. Educators become more
available to offer help by using digital resources. It also became easier for
other professionals to dialogue and share experiences with the students. It
was possible, as well, to learn how to make better use of digital resources.
However, in the questionnaire, students highlighted there is more
interaction with the lecturer in live teaching. Furthermore, the students
found it easier to concentrate during classes when being there in person.
Besides, according to the answers, the learning that occurs in practical
lessons is essential to professional training, and these cannot easily be
replaced in a virtualized environment. In conclusion, both virtual and live
teaching present positive aspects regarding the processes of learning and
teaching. Therefore, by using the best of what live and virtual teaching can
offer, hybrid teaching is a valid and possible way to perform High
Education.


Keywords: High education. Hybrid education. Virtual classes. Covid-19.

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Author Biographies

Derli Juliano Neuenfeldt, Universidade do Vale do Taquari - Univates

Doutorado em Ciências: Ambiente e Desenvolvimento pela Universidade do Vale do Taquari - Univates. Professor titular dos cursos de Educação Fí­sica - Licenciatura e Bacharelado e do Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade do Vale do Taquari - Univates. Integrante da equipe da pesquisa "O ensinar da infância à idade adulta: olhares de professores e alunos" (Univates).

Raquel Cristina Michel, Universidade do Vale do Taquari - Univates

Bolsista de Iniciação Cientí­fica da Universidade do Vale do Taquari - Univates. Acadêmica do Curso de Psicologia da Universidade do Vale do Taquari - Univates.

Rogério José Schuck, Universidade do Vale do Taquari - Univates

Possui graduação em Filosofia pela Faculdade de Filosofia Nossa Senhora da Imaculada Conceição (1992), Mestrado em Filosofia pela Pontifí­cia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1999) e Doutorado em Filosofia pela Pontifí­cia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2007). Atualmente é Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Ensino - PPGENSINO da Univates, atuando também junto ao Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE.

Adriano Edo Neuenfeldt, Universidade do Vale do Taquari - Univates

Formação acadêmica: Possui doutorado em Ensino pela Univates/RS (2020); mestrado em Educação pela UFSM/RS (2006); especialização em Tecnologias da Comunicação e da Informação Aplicadas à Educação pela UFSM/RS (2011); graduação em Matemática Licenciatura Plena pela UFSM/RS (2002) e bacharelado em Desenho e Plástica pela UFSM/RS (2003). Experiência profissional: Professor substituto durante dois perí­odos (2004-2005 e 2007-2008) na Universidade Federal de Santa Maria vinculado ao Departamento de Metodologia de Ensino, do Centro de Educação, ministrando disciplinas para os cursos de Pedagogia, Educação Especial e Licenciatura em Matemática. Também atuou como professor da Educação Básica na rede pública e privada de ensino. Esteve vinculado a UAB - Curso de Pedagogia Ead (UFSM), como professor pesquisador e conteudista no Curso de Pedagogia (2009-2010). De 2011 a 2018 esteve vinculado ao Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas da UNIVATES.  (CETEC UNIVATES/RS), de Lajeado-RS, desenvolvendo disciplinas direcionadas às Ciências Exatas, como Cálculo, Métodos Numéricos, ílgebra, Pesquisa Operacional, Raciocí­nio Lógico, dentre outras, além de disciplinas em cursos Ead.

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Published

2021-10-22

How to Cite

Neuenfeldt, D. J., Michel, R. C., Schuck, R. J., & Neuenfeldt, A. E. (2021). Graduation Students’ Perceptions on the Differences between Live and Virtual teaching. EaD Em Foco, 11(2). Retrieved from https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1552