Teacher Professional Development for Remote Teaching: the Experience of the Innovation and Curricular Assistance Program (PROIAC) at Universidade Federal Fluminense
Abstract
The COVID-19 pandemic has brought a new reality to higher education demanding changes in pedagogical practices mediated by digital technologies in virtual learning environments. This paper describes and evaluates an online course that aimed at faculty professional development in order to assist them in the adaptation to online teaching combining technological knowledge to pedagogical conceptions. Seven editions of the course have been offered to a total of 360 scholars, whose evaluations have been analysed through both quantitative and qualitative approaches. Results indicate that the course has changed scholars' perceptions on online education and the pedagogical possibilities of digital technology integration. Despite aspects to be improved, such as the course duration and expected workload, the experience has promoted reflection on pedagogical practice and appropriation of digital technologies. This report contributes to the debate in the field of teacher professional development in higher education, especially in the post- pandemic scenario, when the possibilities of digital technologies should be enhanced.
Keywords:Continuing Teacher Professional Development. Higher Education. Online learning. Digital technologies.
.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.
BARRETO, C. M. B. et al. O. Oficinas de desenvolvimento docente e o aprimoramento da prática do ensino superior. REVISTALEPH, v. 31, p. 461-486, 2018.
KOEHLER, M. L.; MISHRA, P. Introducing TPCK. In: AACTE Committee on Innovation and Technology (ed.). Handbook of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK) for Educators. New York: Routledge, 2008. p. 3-29. Disponível em: <http://punya.educ.msu.edu/publications/koehler_mishra_08.pdf> Acesso em: 25 jun. 2020.
MARTINS, V.; ALMEIDA, J. Educação em tempos de pandemia no Brasil: saberesfazeres escolares em exposição nas redes e a educação on-line como perspectiva, Revista Docência e Cibercultura, v. 4, n. 2, p. 215-224, 2020.
MODELSKI, D; AZEREDO, I.; GIRAFFA, L. Formação docente, práticas pedagógicas e tecnologias digitais: reflexões ainda necessárias. REPesquiseduca, v. 10, n. 20, p. 116-133, 2018.
MODELSKI, D; GIRAFFA, L.; CASARTELLI, A. O. Tecnologias digitais, formação docente e práticas pedagógicas. Educ Pesqui, v. 45, e180201, 2019.
MORAN, J. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 5. ed. Campinas: Papirus, 2012.
MOREIRA, A.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, 20(26), 2020. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438> Acesso em: 10 dez. 2020.
PIMENTEL, M.; CARVALHO, F. S. P.. Princípios da Educação Online: para sua aula não ficar massiva nem maçante! SBC Horizontes, maio 2020. Disponível em: <http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/05/23/principios-educacao-online> Acesso em: 23 jun. 2020.
RODRIGUES, A. Ensino remoto na Educação Superior: desafios e conquistas em tempos de pandemia. SBC Horizontes, jun. 2020. Disponível em: <http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/06/17/ensino-remoto-na-educacao-superior/>. Acesso em: 23 jun. 2020.
SANTOS, E. O. EAD, palavra proibida. Educação online, pouca gente sabe o que é. Ensino remoto, o que temos para hoje. Mas qual é mesmo a diferença? #livesdejunho. Revista Docência e Cibercultura. Notícias. 2020. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/announcement/view/1119>. Acesso em: 02 dez. 2020.
SANTOS, E. O. Educação online: cibercultura e pesquisa-formação na prática docente. 2005. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA, 2005. Disponível em: <https://goo.gl/117Vln>. Acesso em: 23 set. 2020.
SANTOS, E. O. Educação online para além da EAD: um fenômeno da cibercultura. Anais do Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia. Universidade do Minho, Braga, Portugal, 2009, p. 5658-5671. Disponível em: <https://www.educacion.udc.es/grupos/gipdae/documentos/congreso/xcongreso/pdfs/t12/t12c427.pdf> Acesso em: 10 dez. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.