Teacher Professional Development for Remote Teaching: the Experience of the Innovation and Curricular Assistance Program (PROIAC) at Universidade Federal Fluminense

Authors

Abstract

The COVID-19 pandemic has brought a new reality to higher education demanding changes in pedagogical practices mediated by digital technologies in virtual learning environments. This paper describes and evaluates an online course that aimed at faculty professional development in order to assist them in the adaptation to online teaching combining technological knowledge to pedagogical conceptions. Seven editions of the course have been offered to a total of 360 scholars, whose evaluations have been analysed through both quantitative and qualitative approaches. Results indicate that the course has changed scholars' perceptions on online education and the pedagogical possibilities of digital technology integration. Despite aspects to be improved, such as the course duration and expected workload, the experience has promoted reflection on pedagogical practice and appropriation of digital technologies. This report contributes to the debate in the field of teacher professional development in higher education, especially in the post- pandemic scenario, when the possibilities of digital technologies should be enhanced.

Keywords:Continuing Teacher Professional Development. Higher Education. Online learning. Digital technologies.

.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Pittella Sudré , Universidade Federal Fluminense

Programa de Inovação e Assessoria Curricular/Instituto Biomédico/Universidade Federal Fluminense.

Cí­ntia Regina Lacerda Rabello, Universidade Federal Fluminense

Programa de Inovação e Assessoria Curricular/Instituto de Letras - Universidade Federal Fluminense

Caroline Fernandes-Santos, Universidade Federal Fluminense

Programa de Inovação e Assessoria Curricular/Instituto de Saúde de Nova
Friburgo/Universidade Federal Fluminense.

Silvia Pereira , Universidade Federal Fluminense

Programa de Inovação e Assessoria Curricular/Programa de Pós Graduação em Ciências da Nutrição/Departamento de Nutrição Social/Faculdade de Nutrição Emí­lia de Jesus Ferreiro/ Universidade Federal Fluminense

Rua Mário Santos Braga nº 30, 4º andar. Niterói - RJ - Brasil

Luiza Carneiro Mareti Valente, Universidade Federal Fluminense

Programa de Inovação e Assessoria Curricular/Departamento de Zootecnia e Desenvolvimento Agrossocioambiental Sustentável/Universidade Federal Fluminense

References

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.

BARRETO, C. M. B. et al. O. Oficinas de desenvolvimento docente e o aprimoramento da prática do ensino superior. REVISTALEPH, v. 31, p. 461-486, 2018.

KOEHLER, M. L.; MISHRA, P. Introducing TPCK. In: AACTE Committee on Innovation and Technology (ed.). Handbook of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK) for Educators. New York: Routledge, 2008. p. 3-29. Disponí­vel em: <http://punya.educ.msu.edu/publications/koehler_mishra_08.pdf> Acesso em: 25 jun. 2020.

MARTINS, V.; ALMEIDA, J. Educação em tempos de pandemia no Brasil: saberesfazeres escolares em exposição nas redes e a educação on-line como perspectiva, Revista Docência e Cibercultura, v. 4, n. 2, p. 215-224, 2020.

MODELSKI, D; AZEREDO, I.; GIRAFFA, L. Formação docente, práticas pedagógicas e tecnologias digitais: reflexões ainda necessárias. REPesquiseduca, v. 10, n. 20, p. 116-133, 2018.

MODELSKI, D; GIRAFFA, L.; CASARTELLI, A. O. Tecnologias digitais, formação docente e práticas pedagógicas. Educ Pesqui, v. 45, e180201, 2019.

MORAN, J. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 5. ed. Campinas: Papirus, 2012.

MOREIRA, A.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, 20(26), 2020. Disponí­vel em: <https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438> Acesso em: 10 dez. 2020.

PIMENTEL, M.; CARVALHO, F. S. P.. Princí­pios da Educação Online: para sua aula não ficar massiva nem maçante! SBC Horizontes, maio 2020. Disponí­vel em: <http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/05/23/principios-educacao-online> Acesso em: 23 jun. 2020.

RODRIGUES, A. Ensino remoto na Educação Superior: desafios e conquistas em tempos de pandemia. SBC Horizontes, jun. 2020. Disponí­vel em: <http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/06/17/ensino-remoto-na-educacao-superior/>. Acesso em: 23 jun. 2020.

SANTOS, E. O. EAD, palavra proibida. Educação online, pouca gente sabe o que é. Ensino remoto, o que temos para hoje. Mas qual é mesmo a diferença? #livesdejunho. Revista Docência e Cibercultura. Notí­cias. 2020. Disponí­vel em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/announcement/view/1119>. Acesso em: 02 dez. 2020.

SANTOS, E. O. Educação online: cibercultura e pesquisa-formação na prática docente. 2005. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA, 2005. Disponí­vel em: <https://goo.gl/117Vln>. Acesso em: 23 set. 2020.

SANTOS, E. O. Educação online para além da EAD: um fenômeno da cibercultura. Anais do Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia. Universidade do Minho, Braga, Portugal, 2009, p. 5658-5671. Disponí­vel em: <https://www.educacion.udc.es/grupos/gipdae/documentos/congreso/xcongreso/pdfs/t12/t12c427.pdf> Acesso em: 10 dez. 2020.

Published

2021-05-10

How to Cite

Ferreira, D. M., Sudré , A. P. ., Rabello, C. R. L. ., Fernandes-Santos, C. ., Pereira , S., & Valente, L. C. M. (2021). Teacher Professional Development for Remote Teaching: the Experience of the Innovation and Curricular Assistance Program (PROIAC) at Universidade Federal Fluminense. EaD Em Foco, 11(2). Retrieved from https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1327