Transposing Blended to Remote Learning: Experience Report in a Postgraduate Program in Health Sciences

Authors

Abstract

"Experimental Models of Cardiometabolic Diseases" is an optative blended
discipline that has been offered during the last three years by the
Graduate Program in Cardiovascular Science at the Universidade Federal
Fluminense. The purpose of this article is to describe and discuss the
planning, strategies, and tools chosen to adapt the discipline to online
learning in the period of social isolation imposed by the pandemic of the
new coronavirus. The tools chosen were Google Meet® for synchronous
activities and the learning management system (LMS) EDMODO® for
communicating with students and providing educational resources and
tasks. Forums, tasks, simulated jury, and seminar were held. Students
also had access to instructional videos about the LMS and an online folder
with papers for studying. All students were able to interact in the LMS.
Each forum lasted one week, and there was an intense conversation
during both the first and last two days. In the simulated jury, the students
reported that they had studied for the activity and liked the proposal.
Regarding the interactivity of the asynchronous seminar, it mainly occurred
near to the end of the established deadline. The course evaluation form
showed great acceptance of the proposed activities. Overall, the
adaptation of the discipline for online learning was effective, both in the
student's and teacher's view. There was the active participation of
students, who evaluated as positive the discipline format, recommending
its maintenance.


Keywords: Online education. Information and communication digital technology. Educational technology. Postgraduate studies. Health
teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caroline Fernandes-Santos, Universidade Federal Fluminense

Instituto de Saúde de Nova Friburgo/Universidade Federal Fluminense

Renata Frauches Medeiros, Universidade Federal Fluminense

Universidade Federal Fluminense, Faculdade de Nutrição Emí­lia de Jesus Ferreiro

Gabrielle de Souza Rocha, Universidade Federal Fluminense

Universidade Federal Fluminense, Faculdade de Nutrição Emí­lia de Jesus Ferreiro  

References

ALVES, J. R. M. Educação como elemento essencial para o desenvolvimento. Atualidades em Educação. Rio de Janeiro: Instituto de Pesquisas e Administração da Educação. p. 19-20. 2011.

CUNHA, M. I. Docência na Educação Superior: a professoralidade em construção. Educação, v. 41, n. 1, p. 6-11. 2018. Disponí­vel em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29725. Acesso em: 22 abr. 2021.

FERNANDES-SANTOS, C.; VENTURINO-PEREZ, P. L. Júri simulado: O homem causa o aquecimento global? In: FILHO, J. R. F.; ASHLEY, P. A.; CORRÊA, M. M. (org.). Educação ambiental, sustentabilidade e desenvolvimento sustentável: contribuições para o ensino de graduação. Niterói: Eduff, 2019.

FERRAZ, A. P. C. M.; BELHOT, R. V. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos de aprendizagem. Gest. Prod., São Carlos, v. 17, n. 2, p. 421-431. 2010. Disponí­vel em: https://www.scielo.br/pdf/gp/v17n2/a15v17n2.pdf. Acesso em: 20 nov. 2020.

FULLERTON, J. T.; INGLE H. T. Evaluation Strategies for Midwifery Education Linked to Digital Media and Distance Delivery Technology. J Midwifery Womens Health, v. 48, n. 6, p. 426-436. 2003. Disponí­vel em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1526952303003088. Acesso em: 20 nov. 2020.

HAGUENAUER, C. Metodologias e estratégias na educação í distância. Laboratório de Pesquisa em Tecnologia da Informação e da Comunicação - LATEC. 2015. Disponí­vel em: http://www.latec.ufrj.br/portfolio/at/4%20EAD%20metodologias.pdf. Acesso em: 20 nov. 2020.

HATTGE, A. A. G.; RIBAS, C. C. C; PAULO, A. B. D. A importância do feedback do tutor on-line no ensino a distância. Ensaios pedagógicos. n. 8, dez. 2014. Disponí­vel em: http://www.opet.com.br/faculdade/revista-pedagogia/pdf/n8/artigo-2.pdf. Acesso em: 20 nov. 2020.

LIMA, L. de; LOUREIRO, R. C. Tecnodocência: Integração entre tecnologias digitais da informação e comunicação e docência na formação do professor. 1. ed. Fortaleza: Edições UFC, 2019. E-book. 121 p.

MORAN, J. M. Os novos espaços de atuação do professor com as tecnologias. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n. 12, p. 13-21, maio/ago. 2004. Disponí­vel em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/6938. Acesso em: 20 nov. 2020.

MORAN, J. M. A. Contribuição das tecnologias para uma educação inovadora. Revista Contrapontos, v. 4, n. 2, p. 347-356, maio/ago. 2005. Disponí­vel em: https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rc/article/view/785. Acesso em: 20 nov. 2020.

MOREIRA, J. A.; MONTEIRO, A. Blended learning. In: MILL, D. (org.). Dicionário crí­tico de educação e tecnologias e de educação í distância. Campinas:Papirus. 2018.

MOREIRA, J. A.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, v. 20, n. 26. 2020. Disponí­vel em: https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438. Acesso em: 20 nov. 2020.

MOSCOVICI, F. Desenvolvimento interpessoal: treinamento em grupo. v. 20. ed. Rio de Janeiro: José Olympio. p. 94-96. 2011.

PALLOFF, R. M.; PRATT, K. Lições aprendidas na sala de aula virtual. In: PALLOFF, R. M.; PRATT, K. Lições da sala de aula virtual: as realidades do ensino online. E-book. Tradução: Fernando Siqueira Rodrigues. 2. ed. Porto Alegre: Penso, cap. 9, p. 168-182, 2015.

PIMENTEL, M; CARVALHO, F. S. P. Princí­pios da educação online: para sua aula não ficar massiva nem maçante. 23 mai 2020. Disponí­vel em: http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/05/principios-educacao-online/. Acesso em: 20 nov. 2020.

SANTOS, G. L. Ensinar e aprender no meio virtual: rompendo paradigmas. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 2, p. 307-320, mai/ago. 2011. Disponí­vel em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v37n2/v37n2a07.pdf. Acesso em: 20 nov. 2020.

SANTOS, E. O.; CARVALHO, F. S. P.; PIMENTEL, M. Mediação docente online para a colaboração: notas de uma pesquisa-formação na cibercultura. Educação Temática Digital, v. 18, n. 2, p. 23-42, jan/abr. 2016. Disponí­vel em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8640749. Acesso em: 20 nov. 2020.

SILVA, A. N. et al. Limites e possibilidades do ensino í distância (EaD) na educação permanente em saúde: revisão integrativa. Ciência e Saúde Coletiva, v. 20, n. 4, p. 1099-1107. 2015. Disponí­vel em: https://www.scielo.br/pdf/csc/v20n4/1413-8123-csc-20-04-01099.pdf. Acesso em: 20 nov. 2020.

SOUZA, E. P. Educação em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. Cadernos de Ciências Sociais Aplicadas, v. 17, n. 30, p. 110-118. 2020. Disponí­vel em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/ccsa/article/view/7127. Acesso em 20 nov. 2020.

Published

2021-05-18

How to Cite

Fernandes-Santos, C., Medeiros, R. F. ., & Rocha, G. de S. (2021). Transposing Blended to Remote Learning: Experience Report in a Postgraduate Program in Health Sciences. EaD Em Foco, 11(2). Retrieved from https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1298

Most read articles by the same author(s)