Student Life During Pandemic: Social Isolation, Remote Education and Life Satisfaction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1147

Keywords:

Social isolation, Satisfaction with life

Abstract

The COVID-19 pandemic hit many countries in 2020, including Brazil, which adopted several measures to combat the virus, thus interfering in the life of society, especially with the demand for social isolation. To maintain teaching activities, the Federal University of Santa Maria initiated the Special Home Exercises Regime, for face-to-face courses. This study investigated social isolation, the adoption of remote education and the change in satisfaction with the lives of these students. For that, an online survey was adopted, whose answers were analyzed with descriptive statistics, exploratory factor analysis and multiple linear regression. The results indicate that the majority of students are practicing isolation and leaving home only to purchase essential products. In this process of "staying at home" students perceive a drop in productivity, changes in mood and feelings of anguish and anxiety. Satisfaction with life today is lower when compared to the period before the pandemic. However, most of them positively evaluate the efforts to maintain remote teaching activities, both in terms of the dynamics that are being developed and in terms of adherence to activities.

Keywords: COVID-19. Remote teaching. Social isolation. Satisfaction with life.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kelmara Mendes Vieira, Universidade Federal de Santa Maria

Docente do Programa de P´ós-Graduação em Administração Pública e do Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações Públicas.

Doutora em Administração pela UFRGS

Mestre em Administração pela UFRGS

Graduada em Estatí­stica pela UFSM

Graduada em Administração pela UFV

 

Gabrielle Fagundes Postiglioni, Universidade Federal de Santa Maria

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Administração Pública

Géderson Donaduzzi, Universidade Federal de Santa Maria

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Administração Pública

Caroline dos Santos Porto, Universidade Federal de Santa Maria

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Administração Pública

Leander Luiz Klein, Universidade Federal de Santa Maria

Docente do Programa de Pós-Graduação em Administração Pública e do Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações Públicas.

Doutor em Administração pela UFSM.

References

ALVES, L.. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Cientí­ficas-Educação, v. 8, n. 3, p. 348-365, 2020.

BITTENCOURT, R. N. Pandemia, isolamento social e colapso global. Revista Espaço Acadêmico, v. 19, n. 221, p. 168-178, 2020. ISSN 1519.6186

BRASIL. Ministério da Educação. CORONAVíRUS: Monitoramento nas instituições de ensino. Brasí­lia, 2020. Disponí­vel em:<http://portal.mec.gov.br/coronaví­rus/>. Acesso em: 17 de mai. 2020.

BRESCIANI, T. A.; CONTO, S. M. de. O impacto da tecnologia Nintendo® Wii no tratamento fisioterapêutico e na satisfação de pacientes em uma clí­nica do Vale do Taquari. Revista destaques acadêmicos, vol. 4, n. 1, 2012.

CAMPARA, J. P.; VIEIRA, K. M.; POTRICH, A. C. G.. Satisfação geral com a vida e bem-estar financeiro: revelando as percepções dos beneficiários do Programa Bolsa Famí­lia. RAP: Revista Brasileira de Administração Pública, v. 51, n. 2, 2017.

COMIN, F. S. Fatores associados ao Bem-Estar Subjetivo em pessoas casadas e solteiras. Estudos de Psicologia. Campinas, 2016.

CAO, W. et al. The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry research, 112934, 2020.

FARIAS, F. R.; DIAS, M. J.. Os desafios entre o ensino presencial e o ensino a distância: uma questão de cultura digital e de formação do educador. EaD em Foco-Revista Cientí­fica em Educação a Distância. v.1, n.1, 2010

GARCIA, L. P.; DUARTE E. Intervenções não farmacológicas para o enfrentamento í epidemia da COVID-19 no Brasil. Epidemiologia e Serviços de Saúde. 2020.

GOVERNO FEDERAL. Transparência: Portarias publicadas sobre COVID-19. 10 DE ABR. 2020 Disponí­vel em: <https://portalarquivos.saude.gov.br/images/pdf/2020/April/03/Portarias-publicadas-sobre-COVID.pdf> Acessado em 16 de abr. 2020.

HAIR, J. F.; BABIN, B.; MONEY, A. H.; SAMOUEL, P. Fundamentos de Métodos de Pesquisa em Administração. Porto Alegre: Bookman, 2009.

KOK, G. et al. Behavioural intentions in response to an influenza pandemic. BMC Public Health, v. 10, n. 1, p. 174, 2010. https://doi.org/10.1186/1471-2458-10-174

KONRATH, M. L. P.; TAROUCO, L. M. R.; BEHAR, P. A.. Competências: desafios para alunos, tutores e professores da EaD. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 7, n. 1, 2009. https://doi.org/10.22456/1679-1916.13912

LOTT, A. C. O et al. Persistência e Evasão na Educação a Distância: Examinando Fatores Explicativos. Revista Eletrônica de Ciência Administrativa, s. l., v. 17, n. 2, p. 149-171, 2018.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Ministério da Saúde declara transmissão comunitária nacional. 20 de março de 2020. Disponí­vel em <https://www.saude.gov.br/noticias/agencia-saude/46568-ministerio-da-saude-declara-transmissao-comunitaria-nacional>. Acessado em 17 de abr. de 2020.

NOGUEIRA, E. J.. Rede de relações sociais: um estudo transversal com homens e mulheres pertencentes a três grupos etários. Tese (Doutorado em Educação). Campinas, SP: Faculdade de Educação: UNICAMP, 2001.

QIU, J. et al.. A nationwide survey of psychological distress among Chinese people in the COVID-19 epidemic: implications and policy recommendations. General Psychiatry, v.33, n.2, e100213, 2020

Sí, S. D.; WERLANG, B. S. G.; PARANHOS, M. E.. Intervenção em crise. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, jun. 2008.

SILVEIRA, S. R. et al. O Papel dos licenciados em computação no apoio ao ensino remoto em tempos de isolamento social devido í pandemia da COVID-19. 2020. Série Educar-Volume 40, Prática Docente, p. 35.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA UFSM em números. Disponí­vel em:<https://portal.ufsm.br/ufsm-em-numeros/publico/painel.html?categoria=102>. Acesso em: 28 de abr, 2020.

WANG, C. et al. Immediate Psychological Responses and Associated Factors during the Initial Stage of the 2019 Coronavirus Disease (COVID-19) Epidemic among the General Population in China. Int. J. Environ. Res. Public Health, 17, 1729, 2020

Published

2020-09-22

How to Cite

Vieira, K. M., Postiglioni, G. F., Donaduzzi, G., Porto, C. dos S., & Klein, L. L. (2020). Student Life During Pandemic: Social Isolation, Remote Education and Life Satisfaction . EaD Em Foco, 10(3). https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1147

Most read articles by the same author(s)