Student Life During Pandemic: Social Isolation, Remote Education and Life Satisfaction
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1147Keywords:
Social isolation, Satisfaction with lifeAbstract
The COVID-19 pandemic hit many countries in 2020, including Brazil, which adopted several measures to combat the virus, thus interfering in the life of society, especially with the demand for social isolation. To maintain teaching activities, the Federal University of Santa Maria initiated the Special Home Exercises Regime, for face-to-face courses. This study investigated social isolation, the adoption of remote education and the change in satisfaction with the lives of these students. For that, an online survey was adopted, whose answers were analyzed with descriptive statistics, exploratory factor analysis and multiple linear regression. The results indicate that the majority of students are practicing isolation and leaving home only to purchase essential products. In this process of "staying at home" students perceive a drop in productivity, changes in mood and feelings of anguish and anxiety. Satisfaction with life today is lower when compared to the period before the pandemic. However, most of them positively evaluate the efforts to maintain remote teaching activities, both in terms of the dynamics that are being developed and in terms of adherence to activities.
Keywords: COVID-19. Remote teaching. Social isolation. Satisfaction with life.
Downloads
References
ALVES, L.. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas-Educação, v. 8, n. 3, p. 348-365, 2020.
BITTENCOURT, R. N. Pandemia, isolamento social e colapso global. Revista Espaço Acadêmico, v. 19, n. 221, p. 168-178, 2020. ISSN 1519.6186
BRASIL. Ministério da Educação. CORONAVíRUS: Monitoramento nas instituições de ensino. Brasília, 2020. Disponível em:<http://portal.mec.gov.br/coronavírus/>. Acesso em: 17 de mai. 2020.
BRESCIANI, T. A.; CONTO, S. M. de. O impacto da tecnologia Nintendo® Wii no tratamento fisioterapêutico e na satisfação de pacientes em uma clínica do Vale do Taquari. Revista destaques acadêmicos, vol. 4, n. 1, 2012.
CAMPARA, J. P.; VIEIRA, K. M.; POTRICH, A. C. G.. Satisfação geral com a vida e bem-estar financeiro: revelando as percepções dos beneficiários do Programa Bolsa Família. RAP: Revista Brasileira de Administração Pública, v. 51, n. 2, 2017.
COMIN, F. S. Fatores associados ao Bem-Estar Subjetivo em pessoas casadas e solteiras. Estudos de Psicologia. Campinas, 2016.
CAO, W. et al. The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry research, 112934, 2020.
FARIAS, F. R.; DIAS, M. J.. Os desafios entre o ensino presencial e o ensino a distância: uma questão de cultura digital e de formação do educador. EaD em Foco-Revista Científica em Educação a Distância. v.1, n.1, 2010
GARCIA, L. P.; DUARTE E. Intervenções não farmacológicas para o enfrentamento í epidemia da COVID-19 no Brasil. Epidemiologia e Serviços de Saúde. 2020.
GOVERNO FEDERAL. Transparência: Portarias publicadas sobre COVID-19. 10 DE ABR. 2020 Disponível em: <https://portalarquivos.saude.gov.br/images/pdf/2020/April/03/Portarias-publicadas-sobre-COVID.pdf> Acessado em 16 de abr. 2020.
HAIR, J. F.; BABIN, B.; MONEY, A. H.; SAMOUEL, P. Fundamentos de Métodos de Pesquisa em Administração. Porto Alegre: Bookman, 2009.
KOK, G. et al. Behavioural intentions in response to an influenza pandemic. BMC Public Health, v. 10, n. 1, p. 174, 2010. https://doi.org/10.1186/1471-2458-10-174
KONRATH, M. L. P.; TAROUCO, L. M. R.; BEHAR, P. A.. Competências: desafios para alunos, tutores e professores da EaD. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 7, n. 1, 2009. https://doi.org/10.22456/1679-1916.13912
LOTT, A. C. O et al. Persistência e Evasão na Educação a Distância: Examinando Fatores Explicativos. Revista Eletrônica de Ciência Administrativa, s. l., v. 17, n. 2, p. 149-171, 2018.
MINISTÉRIO DA SAÚDE. Ministério da Saúde declara transmissão comunitária nacional. 20 de março de 2020. Disponível em <https://www.saude.gov.br/noticias/agencia-saude/46568-ministerio-da-saude-declara-transmissao-comunitaria-nacional>. Acessado em 17 de abr. de 2020.
NOGUEIRA, E. J.. Rede de relações sociais: um estudo transversal com homens e mulheres pertencentes a três grupos etários. Tese (Doutorado em Educação). Campinas, SP: Faculdade de Educação: UNICAMP, 2001.
QIU, J. et al.. A nationwide survey of psychological distress among Chinese people in the COVID-19 epidemic: implications and policy recommendations. General Psychiatry, v.33, n.2, e100213, 2020
Sí, S. D.; WERLANG, B. S. G.; PARANHOS, M. E.. Intervenção em crise. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, jun. 2008.
SILVEIRA, S. R. et al. O Papel dos licenciados em computação no apoio ao ensino remoto em tempos de isolamento social devido í pandemia da COVID-19. 2020. Série Educar-Volume 40, Prática Docente, p. 35.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA UFSM em números. Disponível em:<https://portal.ufsm.br/ufsm-em-numeros/publico/painel.html?categoria=102>. Acesso em: 28 de abr, 2020.
WANG, C. et al. Immediate Psychological Responses and Associated Factors during the Initial Stage of the 2019 Coronavirus Disease (COVID-19) Epidemic among the General Population in China. Int. J. Environ. Res. Public Health, 17, 1729, 2020
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.