When Dropout Students Speaks: the School Dropout of the Degree in Mathematics Offered in Distance Education at UniCesumar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.966

Abstract

School dropout is a complex, multidetermined, multidimensional phenomenon that affects people and numerous higher education institutions (HEI) throughout Brazil. Our objectives in the present article were: (a) to map the profile of the dropout student and the main motivations for dropping out of the online mathematics undergraduate course offered by a private HEI; (b) to understand the dropout phenomenon and its determinants from the perspective of the dropout student. Our initial investigations came from a survey conducted with the application of an online questionnaire to 1,000 participants from different cities and states of Brazil evaded between 2014 and 2018. Our results suggest that dropout students are prevalent among married men with incomes of 2-4 minimum wages, who have children and are between 20 and 40 years of age, and who have a teaching job and live in southern Brazil. However, they highlighted that the main reasons why they dropped out of the course were the following: absence of face-to-face contact with teachers and colleagues, lack of support from the tutor in person, problems with math disciplines (algebra, calculus, statistics, analytical geometry, among others), problems to establish personal and study routines, serious financial problems, and even problems in receiving on-line assistance from instructors.

Keywords: Mathematics teacher training. Evasion. School dropout perceptions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paulo César Gomes, Universidade Estadual Paulista

Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

References

BIELSCHOWSKY, C. E. Qualidade na educação superior a distância no Brasil: onde estamos, para onde vamos? Revista EaD em Foco, v. 8, n. 1, p. 1-26, mar. 2018a. Disponí­vel em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/709/284 Acesso em 25 jun.2020.

BIELSCHOWSKY, C. E. et al. Fundação Cecierj: ontem, hoje e amanhã. Rio de Janeiro: Carlos Bielschowsky, 2018b. 298p.

BIELSCHOWSKY, C.E.; MASUDA, M. O. Diplomação na Educação Superior a Distância. Em Rede-Revista de Educação a Distância, Porto Alegre, v. 5, n. 1, p.16-44, jan. 2018.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Aní­sio Teixeira. Sinopse Estatí­stica da Educação Superior 2018. Brasí­lia: INEP, 2019a.

______. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Aní­sio Teixeira. Resumo técnico do Censo da Educação Superior 2017. Brasí­lia, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Aní­sio Teixeira, 2019b.

______. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Aní­sio Teixeira. Censo da Educação Superior 2018: notas estatí­sticas. Brasí­lia, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Aní­sio Teixeira, 2019c.

______. Diplomação, Retenção e evasão nos Cursos de Graduação em Instituições de Ensino Superior Públicas. Comissão Especial de Estudos sobre a evasão nas Universidades Públicas Brasileiras. ANDIFES/ABRUEM/SESu/MEC. 1996. Disponí­vel em: http://www.andifes.org.br/wp-content/files_flutter/Diplomacao_Retencao_Evasao_Graduacao_em_IES_Publicas-1996.pdf Acesso em 22 03.2020.

COMARELLA, R. L. Educação superior a distância: evasão discente. 2009. 203p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2009.

CRESWELL, J. W.; CLARK, V. P. Designing and Conducting Mixed Methods Research. Sage Publications: California, USA, 2018. 520p.

CRESWELL, J. W.; HIROSE, M. Mixed methods and survey research in family medicine and community health. Fam Med Com Health, 2019. 7:e000086 p.1-6. Disponí­vel em: https://fmch.bmj.com/content/fmch/7/2/e000086.full.pdf Acesso em: 05 fev.2020.

DOWNING, D.; CLARK, J. Estatí­stica Aplicada. Saraiva: São Paulo, 2012. 368p.

FERREIRA, L.; BARROS, R.M.O. Uma análise do discurso do aluno trabalhador acerca de sua evasão: caso especí­fico do curso de matemática da UEM. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, e171043, p. 1-26, jan. 2018.

FREITAS, R.S. A ocorrência da evasão do Ensino Superior: uma análise das diferentes formas de mensurar. 2016. 82p. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, Campinas, 2016.

GARCIA, D.; MAIA, D. Expectativa de vida do brasileiro atinge 76,3 anos, aponta IBGE. Jornal Folha de São Paulo On-line. Disponí­vel em: https://www1.folha.uol.com.br/cotidiano/2019/11/expectativa-de-vida-do-brasileiro-atinge-763-anos-aponta-ibge.shtml Acesso em 18.abr.2020.

GATTI, B. A.; BARRETTO, E. S. S. Professores: aspectos de sua profissionalização, formação e valorização social. Brasí­lia, DF: Relatório de Pesquisa, DF: UNESCO, 2009.

GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. Atlas: São Paulo, 2017. 192p.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatí­stica. Produto Interno Bruto – PIB. Disponí­vel em: https://www.ibge.gov.br/explica/pib.php Acesso em: 18 abr.2020.

KUSSUDA, S. R. Um estudo sobre a evasão em um curso de licenciatura em Fí­sica: discursos de ex-alunos e professores. 2017. 292p. Tese (Doutorado em Educação para Ciência) Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2017.

LOBO, M. B. C. M. Panorama da evasão no Ensino Superior brasileiro: aspectos gerais das causas e soluções. São Paulo: Instituto Lobo/Lobo & Associados Consultoria, 2012. Disponí­vel em: http://www.institutolobo.org.br/imagens/pdf/artigos/art_087.pdf Acesso em: 13 jun. 2019.

LOBO, M. B. C. M. et al. A evasão no Ensino Superior brasileiro. Cadernos de Pesquisa, Rio de Janeiro, v. 37, n. 132, p. 641-659, set./dez. 2007.

MAIA, M. C.; MEIRELLES, F. S.; PELA, S. K. Análise dos índices de evasão nos Cursos Superior a Distância do Brasil. 2004. Disponí­vel em: http://www.abed.org.br/congresso2004/por/pdf/073-TC-C2.pdf Acesso em: 22 mar.2020.

MARTINS, E. D.; FELIX, N. M. Aluno aprendiz em Educação a Distância: material didático e avaliação. Revista online de Polí­tica e Gestão Educacional, v. 21, n. esp. 1, p. 799-813, out. 2017.

MATTOS, L. J. G.; SANTOS, S. C. Os desafios do estágio supervisionado em um curso de licenciatura a distância. Rev. EaD em Foco, 2018, 8 (1): e643. Disponí­vel em: http://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/download/643/286 Acesso em: 25 jun.2020.

PALHARINI, F. A. Evasão, exclusão e gestão acadêmica na UFF: passado, presente e futuro. Niterói: ICHF, 2010. 62 p.

RISTOFF, D. Universidade em foco: reflexões sobre a educação superior. Florianópolis: Insular, 1999.

______. O novo perfil do campus brasileiro: uma análise do perfil socioeconômico do estudante de graduação. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 19, n. 3, 2014.

SANTOS, S. C. Um retrato de uma licenciatura em Matemática a distância sob a ótica de seus alunos iniciantes. 2013. 208p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2013.

SANTOS, P. K. Abandono na Educação Superior: um estudo do tipo Estado do Conhecimento. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 240-255, jul./dez. 2014.

SANTOS BAGGI, C. A. LOPES, D. A. Evasão e avaliação institucional no ensino superior: uma discussão bibliográfica. Avaliação, Campinas, v. 16, n. 2, p. 355-374, jul. 2011. Disponí­vel em: https://www.scielo.br/pdf/aval/v16n2/a07v16n2.pdf Acesso em 25 jun.2020

SOUZA, C. A. N. Um Estudo Sobre As Principais Causas da evasão na Educação a Distância – EaD. 2009. 66p. Dissertação (Mestrado em Administração Pública) – Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas - Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2009.

UNICESUMAR. Centro Universitário de Maringá. Disponí­vel em: http://www.unicesumar.edu.br/graduacao/missao.php Acesso em: 08 jan.2020.

XENOS, M.; PIERRAKEAS, C.; PINTELAS, P. A survey on student dropout rates and dropout causes concerning the students in the Course of Informatics of the Helenic Open University. Computers and Education, V. 39, p. 361-377, dec, 2002.

Published

2020-06-27

How to Cite

Ramos, A. da S. ., & Gomes, P. C. (2020). When Dropout Students Speaks: the School Dropout of the Degree in Mathematics Offered in Distance Education at UniCesumar . EaD Em Foco, 10(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.966

Issue

Section

Original Articles