Blended Learning for Physics Teaching in High School Using CUBOZ Social Networking of Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.951

Abstract

This work reports results on the use of Blended Learning methodology applied to two disciplines of Physics in High School at a Public School of São Paulo State. The methodology, which connects traditional teaching with Distance Education, has been supported by the Virtual Learning Environment CUBOZ, a social network for collaborative Education, and by the used of the school's computer lab. The learning of the subjects of waves, electricity and magnetism by the students was measured by evaluation quizzes. The results show that the majority of the students obtained excellent performances with the chosen methodology. The students' perception showed that more than 90% of the students found the methodology interesting and recommend its use in other opportunities. 70% of them said they were motivated and committed to the activities.

Keywords: Blended learning. Physics teaching. CUBOZ.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Alberto Moreira dos Santos, Universidade de São Paulo

 Escola de Engenharia de Lorena - Universidade de São Paulo

References

BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. Ensino Hí­brido: personalização tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

BERSIN, J. The Blended Learning Book: Best Practices, Proven Methodologies, and Lessons Learned. San Francisco: Wiley, 2004.

BONJORNO, J. R. et al. Fí­sica – Termologia, Óptica e Ondulatória. São Paulo: FTD, 2016.

BRASIL. PORTARIA Nº 2.117, de 6 de dezembro de 2019. Disponí­vel em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-2.117-de-6-de-dezembro-de-2019-232670913. Acesso em: 23 jan. 2020.

CAVERSAN, R. H. M. Explorando o Ensino Hí­brido em Fí­sica: uma proposta para o ensino de fenômenos ondulatórios utilizando ferramentas multimidiáticas. 2016. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Fí­sica) - Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2016. Disponí­vel em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/148578 Acesso em: 22 jan. 2020.

CICARELLI, P. O; DOS SANTOS, C. A. M. A Social Network as an Active Learning Environment; In: Proceedings of the 9th International Symposium on Project Approaches in Engineering Education (PAEE) and 15th Active Learning in Engineering Education Workshop (ALE), Brasí­lia, Brazil, 2018. http://paee.dps.uminho.pt/proceedingsSCOPUS/PAEE_ALE_2018_PROCEEDINGS.pdf Acesso em: 21 jan. 2020.

CUBOZ. Rede Social Cuboz. Disponí­vel em: www.cuboz.com. Acesso em: 22 jan. 2020.

DEPONTI, M. A. M.; BULEGON, A. M. Uma Revisão de Literatura sobre o uso da Metodologia Sala de Aula Invertida para o Ensino de Fí­sica. Vidya, Santa Maria, v. 38, n. 2, p. 103-118, jul./dez. 2018. Disponí­vel em: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/VIDYA/article/viewFile/2402/2191. Acesso em: 22 jan. 2020.

DINIZ, I. J. D. et al. Ensino Hí­brido Na Educação Brasileira: uma revisão bibliográfica. In: III Congresso sobre Tecnologias na Educação (Ctrl+E 2018), Fortaleza. Anais [...]. Fortaleza, p. 431-437. 2018. Disponí­vel em: http://ceur-ws.org/Vol-2185/CtrlE_2018_paper_55.pdf. Acesso em: 22 jan. 2020.

DOS SANTOS, C. A. M. et al CEMTRAL: Uma Nova Metodologia Hí­brida de Ensino e Aprendizagem. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, v. 18, N. 1, 2019. Disponí­vel em: http://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/article/view/293 Acesso em: 21 jan. 2020.

DUARTE, S. E. Fí­sica para o Ensino Médio usando simulações e experimentos de baixo custo: um exemplo abordando dinâmica da rotação. Caderno Brasileiro de Ensino de Fí­sica, Florianópolis, v. 29, n. especial 1, p. 525-542, set. 2012. Disponí­vel em https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2012v29nesp1p525/22934. Acesso em: 22 jan. 2020.

HOFFMANN, E. H. Ensino Hí­brido no Ensino Fundamental: Possibilidades e Desafios. Trabalho de Conclusão do Curso (Especialização em Educação na Cultura Digital) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016. Disponí­vel em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/168865/TCC_Hoffmann.pdf. Acesso em: 22 jan. 2020.

KENSKI, V. M. A urgência de propostas inovadoras para a formação de professores para todos os ní­veis de ensino. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v.15, n. 45, p. 423-441, maio/agosto. 2015. Disponí­vel em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/1963/1864. Acesso em: 22 jan. 2020.

LABURÚ, C. E.; BARROS, M. A.; KANBACH, B.G. A relação com o saber profissional do professor de fí­sica e o fracasso da implementação de atividades experimentais no Ensino Médio. Investigações em Ensino de Ciências, Londrina, v. 12, n. 3, p. 305-320, 2007. Disponí­vel em

https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/462/266. Acesso em: 24 jan. 2020.

MACHADO, C.; ALAVARSE, O. M. Qualidade das escolas: tensões e potencialidades das avaliações externas. Educação e Realidade, Porto Alegre, v.39, n.2, p.413-436, junho. 2014. Disponí­vel em

http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362014000200005&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 21 jan. 2020.

MOLINA, N. F. C. Método Multimeios de Ensino de Fí­sica: O Ensino Hí­brido no Primeiro Ano do Ensino Médio. 2016, Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Fí­sica) - Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2016. Disponí­vel em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/144214 Acesso em: 24 jan. 2020.

MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA C. A. de; Morales, O. E. T. (org.). Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa, PR: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015, p.15-33.

MOURA, R. P. Ensino Hí­brido No Ensino de Eletromagnetismo. 2018. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Fí­sica) – Unidade Acadêmica Especial de Fí­sica e Quí­mica, Universidade Federal de Goiás, Catalão, 2018. Disponí­vel em: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstream/tede/9089/5/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20-%20Renato%20Pereira%20de%20Moura%20-%202018.pdf. Acesso em: 24 jan. 2020.

QUEST1. Questionário de Avaliação I (2017). Disponí­vel em: https://drive.google.com/open?id=15a4QWCa3YUaMHuD69njTqYdjhGFw7Wz2. Acesso em: 23 jan. 2020.

QUEST2. Questionário de Avaliação II (2017). Disponí­vel em: https://forms.gle/jHFyhr9Beso4Rjuo7. Acesso em: 22 jan. 2020.

QUEST3. Questionário de Avaliação III (2018). Disponí­vel em: https://forms.gle/19ZLJeDXhWFKhsp6A. Acesso em: 22 jan. 2020.

QUEST4. Questionário de Avaliação IV (2018). Disponí­vel em: https://forms.gle/dkrR9wDVewoXiKWD8. Acesso em: 22 jan. 2020.

SCHIEHL, E. P. E GASPARINI, I. Modelos de Ensino Hí­brido: Um Mapeamento Sistemático da Literatura. In: VI Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2017). Anais do XXVIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2017). Disponí­vel em: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.sbie.2017.1. Acesso em: 21 jan. 2020.

STAKER, H. and HORN, M. B. Classifying K–12 blended learning. Innosight Institute, 2012. Disponí­vel em: https://www.christenseninstitute.org/wp-content/uploads/2013/04/Classifying-K-12-blended-learning.pdf. Acesso em: 21 jan. 2020.

SUHR, I. R. F. Desafios no uso da sala de aula invertida no ensino superior. Revista Transmutare, Curitiba, v. 1, n. 1, p. 4-21, jan./jun. 2016. Disponí­vel em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rtr/article/view/3872. Acesso em: 21 jan. 2020.

VALENTE, J. A. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, Editora UFPR, Curitiba, n. 4, edição especial, p. 79-97, 2014. Disponí­vel em: https://www.scielo.br/pdf/er/nspe4/0101-4358-er-esp-04-00079.pdf. Acesso em: 21 jan. 2020.

VALENTE, J. A. A sala de aula invertida e a possibilidade do ensino personalizado: uma experiência com a graduação em midialogia. In: BACICH, L; MORAN, J. (Org). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018, p. 26-44.

VIDEO1. Resistores - 1ª Lei de Ohm (2018). Disponí­vel em: https://www.youtube.com/watch?v=zN5szzaLCgg. Acesso em: 21 jan. 2020.

VILLAS BOAS, N; DOCA, R. H.; BISCUOLA, G. J. Fí­sica 2. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2017.

Published

2020-07-24

How to Cite

Capuzzi, J. M. ., & dos Santos, C. A. M. (2020). Blended Learning for Physics Teaching in High School Using CUBOZ Social Networking of Education . EaD Em Foco, 10(2). https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.951

Issue

Section

Estudos de Caso

Most read articles by the same author(s)