Contributions of Discussion Forums in a Distance Education Course, in the Blended Learning Mode, Artigo Original offered at the Public Network if the State of Paraná
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.701Abstract
This article analyzes the contributions of the discussion forums in a blended learning course for basic education teachers of the public network in the state of Paraná. The study used qualitative research methods to evaluate if discussion forums, online message board areas that allow discussion and dialogue in a virtual environment, favored the interaction between the participants and promoted the action of entrepreneurial thinking, stimulating them to reflect on the content presented in the course. The data collected were records of the contributions of the participants posted in the virtual discussion forums. The results showed that the use of discussion forums can enhance the online interaction among participants, provided they are designed in a personalized way, taking into consideration the reality and diversity of the group of participants taking the courses.
Keywords: E-learning. Entrepreneurship. Discussion forum.
Downloads
References
AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Personal/Edições 70/LDA, 2011.
BATISTA, E. M.; GOBARA, S. T. O fórum on-line e a interação em um curso a distância. Revista Renote, v. 5, no 1, 2007. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/download/14248/8162. Acesso em: jan. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília:MEC, 2012.
BELLONI, M. L. Educação a distância. 6a ed. Campinas: Autores associados, 2012.
BORUCHOVITCH, E. Autorregulação da aprendizagem: contribuições da Psicologia Educacional a formação de professores. Psicologia Escolar e Educacional, v. 18, p. 401-410, 2014. Disponível em: http://www. scielo.br/pdf/pee/v18n3/1413-8557-pee-18-03-0401.pdf. Acesso em: jan. 2019.
BRITO, M. R. F. Processamento da informação e aprendizagem significativa na solução de problemas. Série-Estudos - Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, jun. 2013. Disponível em: http://dx.doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i21.293. Acesso em: jan. 2019.
DAVIS, C.; NUNES, M. R. M.; NUNES, C. A. A. Metacognição e sucesso escolar: articulando teoria e prática. Cadernos de Pesquisa, v. 35, no 125, 2005. Disponível em: http://dx.doi.org/10.20435/serie-estudos.
v0i21.293. Acesso em: jan. 2019.
DOLABELA, F. Oficina do empreendedor. Rio de Janeiro: Sextante, 2008.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 37a ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003.
HORN, M. B.; STAKER, H. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. 9a ed. Campinas: Papirus, 2010.
L?DKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2a ed. Rio de Janeiro: EPU/GEN, 2015.
MALLMANN, E. M. Teoria dos modos de saber e educação dialógica em cursos de formação de professores a distância: conduta dos tutores nas atividades de estudo fórum. Perspectiva, v. 34, no 2, p. 671-694,
Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175795X.2016v34n2p671. Acesso em: jan. 2019.
MENEZES, A. Métodos de ensino online. In: BATES, Tony. Educar na era digital: design, ensino e aprendizagem. São Paulo: Artesanato Educacional, 2016 (Coleção Tecnologia Educacional 7).
MORAN, J. M. Educação híbrida: um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, L.; TANZI N. A.;
TREVISANI, F. M. (Org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
PIAGET, J. A epistemologia genética. Trad. Nathanael C. Caixeira. Petrópolis: Vozes, 1971.
TENÓRIO, A.; FERRARI JUNIOR, J.; TENÓRIO, T. A visão de tutores sobre o uso de fóruns em cursos a distância. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, v. 14, no 1, 2015. Disponível em:
http://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/article/view/264. Acesso em: jan. 2019.
TENÓRIO, A.; SOUTO, E. V.; TENÓRIO, T. Percepções sobre a competência socioafetiva de cordialidade e a humanização da tutoria a distância. EAD em foco, Rio de Janeiro, v. 4, no 1, p. 36-47, 2014. Disponível em: http://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/199/48. Acesso em: jan. 2019.
VALENTE, J. A. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, no 4, p. 79-97, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.38645. Acesso em: jan. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.