Contributions of Discussion Forums in a Distance Education Course, in the Blended Learning Mode, Artigo Original offered at the Public Network if the State of Paraná

Authors

  • Creuza Martins França Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR-LD http://orcid.org/0000-0002-2129-7582
  • Jair De Oliveira Graduação em Administração; Mestrado em Administração pela UFPR; Doutorado em Engenharia pela USP
  • Samira Fayez Kfouri Universidade Norte do Paraná - UNOPAR

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.701

Abstract

This article analyzes the contributions of the discussion forums in a blended learning course for basic education teachers of the public network in the state of Paraná. The study used qualitative research methods to evaluate if discussion forums, online message board areas that allow discussion and dialogue in a virtual environment, favored the interaction between the participants and promoted the action of entrepreneurial thinking, stimulating them to reflect on the content presented in the course. The data collected were records of the contributions of the participants posted in the virtual discussion forums. The results showed that the use of discussion forums can enhance the online interaction among participants, provided they are designed in a personalized way, taking into consideration the reality and diversity of the group of participants taking the courses.

Keywords: E-learning. Entrepreneurship. Discussion forum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Creuza Martins França, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR-LD

Mestranda no Progama de Mestrado em Ensino de Ciências Humanas, Sociais e da Natureza - UTFPR-CÂMPUS LONDRINA;

Especialista em Psicopedagogia Clí­nica e Institucional; Metodologia do Ação Docente e Metodologia da Educação Profissional;

Graduação em Pedagogia;

Atualmente: Supervisora Pedagógica da UniFil EaD.

Samira Fayez Kfouri, Universidade Norte do Paraná - UNOPAR

Doutorado em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo, Brasil(2010)
Coordenadora do Mestrado em Ensino da Universidade Norte do Paraná - UNOPAR, Brasil.

References

AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Personal/Edições 70/LDA, 2011.

BATISTA, E. M.; GOBARA, S. T. O fórum on-line e a interação em um curso a distância. Revista Renote, v. 5, no 1, 2007. Disponí­vel em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/download/14248/8162. Acesso em: jan. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasí­lia:MEC, 2012.

BELLONI, M. L. Educação a distância. 6a ed. Campinas: Autores associados, 2012.

BORUCHOVITCH, E. Autorregulação da aprendizagem: contribuições da Psicologia Educacional a formação de professores. Psicologia Escolar e Educacional, v. 18, p. 401-410, 2014. Disponí­vel em: http://www. scielo.br/pdf/pee/v18n3/1413-8557-pee-18-03-0401.pdf. Acesso em: jan. 2019.

BRITO, M. R. F. Processamento da informação e aprendizagem significativa na solução de problemas. Série-Estudos - Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, jun. 2013. Disponí­vel em: http://dx.doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i21.293. Acesso em: jan. 2019.

DAVIS, C.; NUNES, M. R. M.; NUNES, C. A. A. Metacognição e sucesso escolar: articulando teoria e prática. Cadernos de Pesquisa, v. 35, no 125, 2005. Disponí­vel em: http://dx.doi.org/10.20435/serie-estudos.

v0i21.293. Acesso em: jan. 2019.

DOLABELA, F. Oficina do empreendedor. Rio de Janeiro: Sextante, 2008.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 37a ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

HORN, M. B.; STAKER, H. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. 9a ed. Campinas: Papirus, 2010.

L?DKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2a ed. Rio de Janeiro: EPU/GEN, 2015.

MALLMANN, E. M. Teoria dos modos de saber e educação dialógica em cursos de formação de professores a distância: conduta dos tutores nas atividades de estudo fórum. Perspectiva, v. 34, no 2, p. 671-694,

Disponí­vel em: https://doi.org/10.5007/2175795X.2016v34n2p671. Acesso em: jan. 2019.

MENEZES, A. Métodos de ensino online. In: BATES, Tony. Educar na era digital: design, ensino e aprendizagem. São Paulo: Artesanato Educacional, 2016 (Coleção Tecnologia Educacional 7).

MORAN, J. M. Educação hí­brida: um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, L.; TANZI N. A.;

TREVISANI, F. M. (Org.). Ensino hí­brido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

PIAGET, J. A epistemologia genética. Trad. Nathanael C. Caixeira. Petrópolis: Vozes, 1971.

TENÓRIO, A.; FERRARI JUNIOR, J.; TENÓRIO, T. A visão de tutores sobre o uso de fóruns em cursos a distância. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, v. 14, no 1, 2015. Disponí­vel em:

http://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/article/view/264. Acesso em: jan. 2019.

TENÓRIO, A.; SOUTO, E. V.; TENÓRIO, T. Percepções sobre a competência socioafetiva de cordialidade e a humanização da tutoria a distância. EAD em foco, Rio de Janeiro, v. 4, no 1, p. 36-47, 2014. Disponí­vel em: http://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/199/48. Acesso em: jan. 2019.

VALENTE, J. A. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, no 4, p. 79-97, 2014. Disponí­vel em: http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.38645. Acesso em: jan. 2019.

Published

2019-03-30

How to Cite

França, C. M., De Oliveira, J., & Kfouri, S. F. (2019). Contributions of Discussion Forums in a Distance Education Course, in the Blended Learning Mode, Artigo Original offered at the Public Network if the State of Paraná. EaD Em Foco, 9(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.701

Issue

Section

Original Articles

Most read articles by the same author(s)