Entre a Escuta e a Inovação: A Tutoria como Eixo de Transformação na EaD Inclusiva
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i2.2606Keywords:
Distance education, Inclusive education, Online tutoringAbstract
The communicational transformations driven by digital culture have redefined teaching and learning processes, especially within the context of Distance Education (DE), demanding new pedagogical arrangements and a reconfiguration of the tutor's role. This article investigates the social representations of tutors who participated in a distance specialization course focused on Special Education and Technological Innovation, emphasizing mediation practices, pedagogical strategies, challenges faced, and the use of digital resources. The study adopts a qualitative approach, grounded in the Theory of Social Representations, and employs the Collective Subject Discourse (CSD) technique to analyze data collected through a mixed questionnaire (open- and closed-ended questions) answered by 24 tutors. Findings reveal that tutoring is perceived as a complex formative practice, encompassing care, active listening, personalized support, and technological competence. The continuity of having the same tutor throughout the course emerged as an effective strategy to strengthen bonds, foster engagement, and reduce dropout rates. Tutors also reported challenges related to group collaboration, low participation in synchronous activities, and the need to reframe mediation practices in light of digital culture dynamics.The data suggests that tutoring plays a central role in realizing inclusive, responsive, and ethical distance education. It is essential that institutions recognize its strategic value and ensure proper training and working conditions. In this context, tutoring emerges as a humanizing and transformative educational practice.
Downloads
References
ALMEIDA, M. E. B. et al. Educação a distância: fundamentos e práticas. São Paulo: Avercamp, 2016.
BARROS, D.; ALMEIDA, J. A evasão no ensino a distância: causas e estratégias de enfrentamento. Revista Brasileira de Educação Aberta e a Distância, v. 21, n. 2, p. 33–47, 2022.
BELLONI, M. L. Educação a distância: realidade e desafios. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.
BERGE, Z. L. Facilitating computer conferencing: recommendations from the field. Educational Technology, v. 35, n. 1, p. 22–30, 1995.
BERNAL, A. M. La tutoría universitaria. Madrid: Narcea, 2005.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CES nº 197/2007, aprovado em 13 de setembro de 2007.
CASTELLS, M. A sociedade em rede: a era da informação: economia, sociedade e cultura. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2013.
EVIA, J. L.; PECH, S. A. Tutoría en ambientes virtuales: una aproximación a sus dimensiones. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, v. 10, n. 1, p. 81–103, 2007.
FREITAS, M. C. A escuta como prática inclusiva na docência. São Paulo: Cortez, 2023.
GARCIA, M. F.; SILVA, A. C.; LOPES, R. S. A tutoria como mediação empática na EaD: desafios e possibilidades. Revista Educação e Contemporaneidade, v. 31, n. 65, p. 1–19, 2022.
GARRISON, D. R.; ANDERSON, T.; ARCHER, W. Critical inquiry in a text-based environment: computer conferencing in higher education. The Internet and Higher Education, v. 2, n. 2-3, p. 87–105, 2001.
GUATTARI, F.; SANTAELLA, L. A nova ecologia da mente: a produção de subjetividade na era digital. São Paulo: Paulus, 2020.
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 6. ed. Campinas: Papirus, 2011.
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: práticas inclusivas na cultura digital. São Paulo: Cortez, 2021.
LÁZARO, L. Tutoría y calidad de la enseñanza universitaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, v. 28, p. 145–160, 1997.
LEFÈVRE, F.; LEFÈVRE, A. M. C. O discurso do sujeito coletivo: um novo enfoque em pesquisa qualitativa (desdobramentos). Caxias do Sul: Educs, 2003.
LÉVY, P. Cibercultura. 4. ed. São Paulo: Editora 34, 2010.
MAIA, C. M. A. Tutoria online: presença, interação e mediação pedagógica. In: LITTO, F. M.; FORMIGA, M. (orgs.). Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson, 2011. p. 207–218.
MANTOAN, M. T. E. O desafio das diferenças na escola: uma abordagem inclusiva. São Paulo: Moderna, 2020.
MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer? Campinas: Autores Associados, 2006.
MENDES, E. G. Educação Inclusiva: construindo sistemas educacionais inclusivos. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 26, n. 3, p. 385–402, 2020.
MILL, D. (org.). Educação a distância: tutor e tutoria. Brasília: SENAC-DF, 2013.
MORAN, J. M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas: Papirus, 2009.
MORAN, J. M. A tutoria como mediação sensível na educação a distância. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 18, n. 49, p. 76–89, 2021.
MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes, 2003.
NASCIMENTO, A. L.; FREITAS, M. C. Mulheres na docência: desafios e protagonismos. Revista Currículo Sem Fronteiras, v. 21, n. 1, 2021.
OLIVEIRA, K. L.; PRADO, M. E. B. B. Tutor na EaD: mediação pedagógica e formação docente. Revista e-Curriculum, v. 18, n. 2, 2020.
PLETSCH, M. D. Políticas de educação inclusiva: considerações sobre a avaliação da aprendizagem de alunos com deficiência intelectual. Revista Arte e Inclusão, Florianópolis, v. 12, n. 1, p. 35–50, jan./jun. 2020.
REILY, L. M.; BARRETO, A. M. R. Inclusão e formação docente: o papel do tutor na EaD. Revista Educação Especial, v. 28, n. 53, p. 599-614, 2015.
ROSE, D. H.; MEYER, A. Ensinar a todos: conectando UDL à prática. Porto Alegre: Artmed, 2002.
SÁ, C. P. A memória social no domínio psicossocial: articulações teórico-conceituais. In: SOCIEDADE BRASILEIRA DE PSICOLOGIA (org.). Anais da XXXI Reunião Anual de Psicologia. Rio de Janeiro: SBP, 2001. p. 86.
SANTOS, E. C.; SILVA, L. L. Tutoria online: práticas e estratégias de mediação na educação a distância. Revista de Educação a Distância, v. 14, n. 1, p. 45–61, 2019.
SILVA, C. M. F.; LOPES, R. F. Tutoria em cursos de Educação a Distância na perspectiva inclusiva. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 24, n. 4, 2018.
SILVA, D. D.; MACHADO, J. A. Tutoria online em cursos de formação continuada de professores: desafios e potencialidades. Revista Brasileira de Educação, v. 25, 2020.
SILVA, M. L.; PRADO, M. E. B. B. Tutoria online e permanência em EaD: afetividade e vínculo como mediação. Revista Brasileira de Educação a Distância, v. 24, n. 1, e0147, 2022.
TAVARES, L. M. F.; SANTOS, L. M. M.; FREITAS, M. N. C. A educação inclusiva: um estudo sobre a formação docente. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 22, n. 4, p. 527–542, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.