Assessment as an Accessibility and Inclusion Strategy in the Training Process of a Distance Learning Course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i2.2585

Keywords:

Assessment, Accessibility, Inclusion, Distance learning

Abstract

This text aims to evaluate the training experience of the first public lato sensu postgraduate course in the area of ​​Special Education in Rio de Janeiro. The collaborative work developed in partnership between the Federal Rural University of Rio de Janeiro and the CECIERJ Foundation provided the opportunity to develop an active and dynamic methodology, with its study anchored in the action research methodology. Reflecting on these aspects, our main objective is to analyze the evaluation process that permeates a large-scale distance learning course, considering the specificities of the student body, the pedagogical proposals used and the resources used to guarantee an evaluation that is effectively accessible. Through action research, immersion in the research locus and participant observation are considered as basic elements for our analyses. Therefore, among the results, the following stand out: a) The adoption of pedagogical strategies and the diversity of instruments, such as portfolios, self-assessments, formative assessments, systematic observations, podcasts, among other resources that favor this process, such as the replacement of activities; b) The importance of collaborative work of planning and evaluation in the execution of the specialization and; and c) Experiencing the assessment practices/strategies of the course, which has interaction as its main point, allows us to perceive that the assessment itself becomes a mediator of the process by signaling new potentialities. Finally, we indicate, through the theoretical framework used in the research – Vygotsky's historical-cultural approach – the contributions of pedagogical mediation in the assessment process, since collaborative and peer-to-peer work affected what is imminent, the coming to be.  

 

Keywords: Assessment. Accessibility. Inclusion. Distance learning.

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Author Biographies

Maíra Gomes de Souza da Rocha, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professora Adjunta da Universidade do Estado do Rio de Janeiro, no Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira - CAp-UERJ e docente do Atendimento Educacional Especializado da Rede Municipal de Ensino de Duque de Caxias/RJ. Doutorado e Mestrado em Educação pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (PPGEDUC/UFRRJ). Participante do grupo de pesquisa "Observatório de educação especial e inclusão educacional - OBEE"/UFRRJ. Coordenadora de Disciplinas e Professora no Curso de Especialização lato sensu EDUCAÇÃO ESPECIAL E INOVAÇÃO TECNOLÓGICA, sendo Bolsista de Incentivo à Docência da Fundação CECIERJ.

Mariana Corrêa Pitanga de Oliveira , Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Professora Adjunta do Departamento Educação e Sociedade, curso de Licenciatura em Educação Especial, da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Coordenadora do Núcleo de Acessibilidade e Inclusão (NAI/UFRRJ). Coordenadora de disciplina no Curso Lato Sensu de Pós-Graduação em Educação Especial e Inovação Tecnológica, promovido pela UFRRJ e Fundação CECIERJ. Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc) - UFRRJ. Mestre em Educação pelo mesmo Programa. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ (Instituto Multidisciplinar). Vice-líder do Grupo de Pesquisa Observatório de Educação Especial e Inclusão Educacional (ObEE/UFRRJ).

Suzanli Estef, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutora e Mestre em Educação, pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UERJ. Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2013). Professora Adjunta da Faculdade de Educação UERJ - no departamento Educação Inclusiva e Continuada, onde também atua como coordenadora da area de Educação Especial. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação - PROPEd / UERJ e no Programa de Mestrado Profissional em Educação Inclusiva de Rede Nacional, pela Universidade do Estado de Maringá. Professora no programa de Pós Graduação da UNISUAM. Coordenadora do grupo de pesquisa: Laboratório Universal de Pesquisas em Acessibilidade na Avaliação - LUPAA, pelo PROPEd/UERJ. Coordenadora do curso de extensão (UERJ e consórcio CEDERJ) ASPEI - Acessibilidade para Avaliação na Perspectiva da Educação Inclusiva. Integrante do grupo de pesquisa Inclusão e aprendizagem de alunos com necessidades educacionais especiais: práticas pedagógicas, cultura escolar e aspectos psicossociais, no PROPEd-UERJ.

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Published

2025-07-04

How to Cite

Rocha, M. G. de S. da, Oliveira , M. C. P. de, & Estef, S. (2025). Assessment as an Accessibility and Inclusion Strategy in the Training Process of a Distance Learning Course. EaD Em Foco, 15(2), e2585. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i2.2585

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