Assessment as an Accessibility and Inclusion Strategy in the Training Process of a Distance Learning Course
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i2.2585Keywords:
Assessment, Accessibility, Inclusion, Distance learningAbstract
This text aims to evaluate the training experience of the first public lato sensu postgraduate course in the area of Special Education in Rio de Janeiro. The collaborative work developed in partnership between the Federal Rural University of Rio de Janeiro and the CECIERJ Foundation provided the opportunity to develop an active and dynamic methodology, with its study anchored in the action research methodology. Reflecting on these aspects, our main objective is to analyze the evaluation process that permeates a large-scale distance learning course, considering the specificities of the student body, the pedagogical proposals used and the resources used to guarantee an evaluation that is effectively accessible. Through action research, immersion in the research locus and participant observation are considered as basic elements for our analyses. Therefore, among the results, the following stand out: a) The adoption of pedagogical strategies and the diversity of instruments, such as portfolios, self-assessments, formative assessments, systematic observations, podcasts, among other resources that favor this process, such as the replacement of activities; b) The importance of collaborative work of planning and evaluation in the execution of the specialization and; and c) Experiencing the assessment practices/strategies of the course, which has interaction as its main point, allows us to perceive that the assessment itself becomes a mediator of the process by signaling new potentialities. Finally, we indicate, through the theoretical framework used in the research – Vygotsky's historical-cultural approach – the contributions of pedagogical mediation in the assessment process, since collaborative and peer-to-peer work affected what is imminent, the coming to be.
Keywords: Assessment. Accessibility. Inclusion. Distance learning.
Downloads
References
ALARCÃO, I. (Org.). Reflexão crítica sobre o pensamento de D. Schön e os programas de formação de professores. In: ALARCÃO, I. (Org.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto: Porto Editora, 1996.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais : introdução aos parâmetros curriculares nacionais / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília : MEC/SEF, 1997. 126p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf Acesso em maio/2025.
BRASIL. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm Acesso em maio/2025.
BRAUN, P.; MARIN, M. Ensino colaborativo: uma possibilidade do Atendimento Educacional Especializado. Revista Linhas. Florianópolis, v. 17, n. 35, p. 193-215, set./dez. 2016. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723817352016193/pdf_157 Acesso em maio/2025.
DUEK, V. P. Casos de ensino na formação de professores: contribuições para a reflexão sobre a prática do docente. In: Itinerarius reflectiones. v.16. n. 2. ISSN: 1807-9342, 2020. Disponível em: https://revistas.ufj.edu.br/rir/article/view/54529/34497 Acesso em maio/2025.
ESTEF, S.; REDIG, A. G. Documento norteador para implementação do Planejamento de Acessibilidade na Avaliação - PAA: primeiros passos /– Ponta Grossa - PR: Atena, 2024. Disponível em: https://atenaeditora.com.br/catalogo/ebook/documento-norteador-para-implementacao-do-planejamento-de-acessibilidade-na-avaliacao-paa-primeiros-passos Acesso em maio/2025.
GLAT, R.; PLETSCH, M. D. Estratégias educacionais diferenciadas para alunos com necessidades especiais/ organização. 200 p. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2013.
LORENZI, G. M. A. C. Pesquisa-ação: pesquisar, refletir, agir e transformar. Curitiba: Intersaberes, 2021.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem na escola: reelaborando conceitos e criando a prática. 2 ed. Salvador: Malabares Comunicações e eventos, 2005.
SMOLKA, A. L. B et al. Multieducação: Relações de Ensino. Secretaria Municipal de Educação - Rio de Janeiro, 2007. (Série Temas em Debate).
PIMENTA, S. G. Pesquisa-ação crítico-colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E.; FRANCO, M. A. S. Pesquisa em Educação: alternativas investigativas com objetos complexos. p. 25-64. São Paulo: Edições Loyola, 2006.
SMOLKA, A. L. B. A criança na fase inicial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. 12 ed. São Paulo: Cortez, 2008.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 18 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
VIGOTSKI, L. S. Fundamentos da defectologia (Obras escogidas) volume V. Visor. Madrid, 1997.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Textos de Psicologia (Texto integral, traduzido do russo Pensamento e Linguagem) 496 p. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.
VIGOTSKI, L. S. A defectologia e o estudo do desenvolvimento e da educação da pessoa anormal. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 4, p. 861-870, dez. 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.