Practice As a Curricular Component (PC) - An Experience In Distance Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2500

Keywords:

Curriculum practice, Early childhood education, Pedagogy undergraduate degree, Distance education

Abstract

This article focuses on the practice as a curricular component developed in the subject of Education and Diversity of the Pedagogy undergraduate degree course with an extension in Early Childhood Education in the distance modality at the State University of Mato Grosso. The aim is to describe a concrete work experience that made it possible to integrate theoretical and practical knowledge in the planning, execution and evaluation of the teaching-learning situation, and to analyze the report produced by the students on the course. A total of 64 students from five In-Person Support Centers took part in the activity: Água Boa, Barra do Bugres, Sapezal, Guarantã do Norte and Diamantino. The Curricular Practice proposal was presented and discussed in asynchronous classes by using recordings, and synchronous classes via web conference. A total of 15 hours of Curricular Practice was carried out between 18/09/2024 and 31/10/2024, when the activity report had to be sent to the subject teacher. The report template with six items to be filled in, explaining the didactic-pedagogical action carried out, was sent through the virtual learning environment used by the University, especially by the Distance Education Management Board.The results of the Practice as a Curricular Component indicate that autonomy should be at the heart of the distance teaching process and accompany the learning construction process path. However, as a skill, it needs to be better developed by all the players involved in distance modality. 

 

Keywords: Curriculum practice. Early childhood education. Pedagogy undergraduate degree. Distance education

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Author Biographies

Renata Cristina de Lacerda Cintra B. Nascimento, Universidade do Estado de Mato Grosso

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Vale do Rio dos Sinos (PPGEDU/UNISINOS) na linha de Pesquisa II: Relações de gênero, profissão e formação inicial de docentes, sob orientação da Profa Dra. Maria Cláudia DalIgna, Mestre em Educação pela Universidade do Estado de Mato Grosso UNEMAT (2012) sob orientação da Profa Dra.Tatiane Lebre Dias, Especialista em Planejamento Educacional pela Universidade Salgados de Oliveira, Graduada em Licenciatura em Pedagogia pela UNEMAT. Atualmente é professora titular na UNEMAT, atua nas áreas de Metodologia do Ensino em Alfabetização, além de cursos de extensão e de especialização. Vice Coordenadora do grupo de pesquisa Contextos Educativos da Infância (Unemat). Membra de Projetos de extensão, Coordenadora local do campus de Cáceres do Programa de Formação de Células Cooperativa (Focco). Diretora de Gestão de Licenciaturas na Pró reitoria de Ensino e Graduação/Unemat. Coordenadora do curso de Pedagogia da Universidade Aberta do Brasil pela Universidade do Estado de Mato Grosso - UAB/DEAD/UNEMAT. Atuou em sala de aula de alfabetização na Educação Básica por dezoito anos. Tem experiência na área de Educação Infantil e Alfabetização.

Antônio Carlos Pereira dos Santos Junior, Universidade do Estado de Mato Grosso

Possui graduação em Computação (2008) e Geografia (2022), Especialista em Planejamento Educacional e Docência do Ensino Superior (2010), Especialista em Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação (2016), Especialista em Formação em Educação a Distância (2017), Especialista em Metodologias Ativas, Docência e Inovação na Aprendizagem (2021) e mestrado em Ciências Ambientais na linha de Análise Espacial e Sistemas de Informação Geográfica pela Universidade de Taubaté (2017). É Embaixador em Recursos Educacionais Abertos pela CAPES representando a UNEMAT. Atualmente é professor efetivo de Informática Educativa da SEDUC-MT cedido para a Diretoria de Gestão em Educação a Distância da Universidade do Estado de Mato Grosso. Também é professor de Educação Superior na Universidade do Estado de Mato Grosso no curso de Ciência da Computação.

Thiago Silva Garcia Duarte, Universidade do Estado de Mato Grosso

Graduação em Licenciatura Computação pela Universidade do Estado de Mato Grosso (2013). Pós Graduação em Informática na Educação. É Técnico de Operação de Tecnologia da Informação na Universidade Aberta do Brasil (UAB) da Universidade do Estado de Mato Grosso(UNEMAT). Tem experiência na área de Licenciatura em Computação, atuando principalmente nos seguintes temas: Sistemas Distribuídos, Educação a Distância, Informática e Tecnologia na Educação e Sistemas de Informação e Comunicação no Setor Público. Possui experiência no ensino superior, na modalidade a distância, atuando como professor bolsista formador I, na Unemat/DEAD.

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Published

2024-07-25

How to Cite

Tiellet, M. do H. S., Nascimento, R. C. de L. C. B., Santos Junior, A. C. P. dos, & Duarte, T. . S. G. (2024). Practice As a Curricular Component (PC) - An Experience In Distance Education. EaD Em Foco, 15(1), e2500. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2500

Issue

Section

Estudos de Caso