Practice As a Curricular Component (PC) - An Experience In Distance Education
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2500Keywords:
Curriculum practice, Early childhood education, Pedagogy undergraduate degree, Distance educationAbstract
This article focuses on the practice as a curricular component developed in the subject of Education and Diversity of the Pedagogy undergraduate degree course with an extension in Early Childhood Education in the distance modality at the State University of Mato Grosso. The aim is to describe a concrete work experience that made it possible to integrate theoretical and practical knowledge in the planning, execution and evaluation of the teaching-learning situation, and to analyze the report produced by the students on the course. A total of 64 students from five In-Person Support Centers took part in the activity: Água Boa, Barra do Bugres, Sapezal, Guarantã do Norte and Diamantino. The Curricular Practice proposal was presented and discussed in asynchronous classes by using recordings, and synchronous classes via web conference. A total of 15 hours of Curricular Practice was carried out between 18/09/2024 and 31/10/2024, when the activity report had to be sent to the subject teacher. The report template with six items to be filled in, explaining the didactic-pedagogical action carried out, was sent through the virtual learning environment used by the University, especially by the Distance Education Management Board.The results of the Practice as a Curricular Component indicate that autonomy should be at the heart of the distance teaching process and accompany the learning construction process path. However, as a skill, it needs to be better developed by all the players involved in distance modality.
Keywords: Curriculum practice. Early childhood education. Pedagogy undergraduate degree. Distance education
Downloads
References
AMORIM, C. G. et al. Suturando Diversidade e Educação a Distância: análise de um curso de Pedagogia. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, [S. l.], v. 22, n. 1, 2023. DOI: https://doi.org/10.17143/rbaad.v22i1.668
Disponível em: https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/668 - Acesso em: 24 dez. 2024
BARDIN, L Análise de Conteúdo. Edição 70, Lda, Lisboa. Portugal, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017, p. 1-56. Disponível em https://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf - Acesso em 11 jul.,2025.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Secretaria Especial para Assuntos Jurídicos. Decreto n 12.456 de 19 de maio de 2025. Disponível em https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2023-2026/2025/Decreto/D12456.htm#art44 - Acesso em 11 jul.,2025.
GAIDARGI, A. M. M. Ferramentas de EaD na Educação Infantil: Revisitando a Relação da Escola para Crianças com a Tecnologia. EaD em Foco, [S. l.], v. 10, n. 3, 2020. https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1223
Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1223 -
Acesso em: 11 jul. 2025.
GROSSI, M. G .R. O ensino remoto é uma modalidade de educação? 2020. Disponível em: https://avacefetmg.org.br/o-ensino-remoto-e-uma-modalidade-de-educacao/ - Acesso em:11 jul.,2025
GROSSI, M. G. R.; FONSECA, R. G. P.; LYRA, L. R. O lugar da autonomia na Educação a Distância. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, [S. l.], v. 23, n. Especial, 2024. DOI: https://doi.org/10.17143/rbaad.v23iEspecial.704 Disponível em: https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/704 - Acesso em: 24 dez., 2024.
LECHNER, G. Educação à distância: uma discussão do século xxi. EaD em Foco, [S. l.], v. 5, n. 2, 2015. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v5i2.217 - Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/217 - Acesso em: 25 dez., 2024.
MAIA, C.; MATTAR, J. ABC da EaD São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
MORAN, J. M.; VALENTE, J. A. Educação a distância: pontos e contrapontos. São Paulo: Sammus. 2011.
OLIVEIRA, D. H. I. de et al. EAD e a formação continuada de professores: processos e boas práticas. EmRede - Revista de Educação a Distância, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 194–205, 2020. https://doi.org/10.53628/emrede.v7i1.565 Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/565 - Acesso em: 24 dez., 2024.
PAIVA, L. M.O. Autonomia e complexidade. Revista Linguagem & Ensino, v. 9, n. 1, 2019, p. 77-127. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/rle/article/view/15628 - Acesso em: 24 dez.,2024.
PROVESI, J. R. Educação a distância: uma abordagem da teoria de estudo independente. Contra Pontos - Ano 1 - nº 1- Itajaí, jan/jun de 2001, p.81-89. Disponível em: https://periodicos.univali.br/index.php/rc/article/view/41 - Acesso em 24 dez.,2024
SARAIVA, T. Educação a distância no Brasil: lições da história in Em Aberto, Brasília, ano 16, n.70, abr./jun.1996, p. 17-27. https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.16i70.2076
Disponível em: https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2383/2122 -
Acesso em 11 jul.,2025.
SILVA, A. P. S. S. da; PEDRO, E. N. R. Autonomia no processo de construção do conhecimento de alunos de Enfermagem: o chat educacional como ferramenta de ensino. Rev. Latino-Am. Enfermagem, v. 18, n. 2, p. 72-78, 2010. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rlae/article/view/4143 - Acesso em: 24 dez., 2024
SILVA, P. J. da. A relação teoria e prática nas políticas educacionais para a formação docente no Brasil. Revista Técnico-Científica do IFSC, v. 1, n. 12, 2022, p.1-14. DOI: https://doi.org/10.35700/2316-8382.2022.v1n12.2897 - Acesso em: 08 jul.,2025.
UNEMAT. Resolução Nº 001/2023-CONEPE. Aprova a adequação do Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Pedagogia do da Educação à Distância da Universidade do Estado de Mato Grosso,2023. Disponível em: https://dead.unemat.br/portal/docs_curso/0907202417262932693-5403-res-conepe-1-2023.pdf - Acesso em 11 jul.,2025,
ZATTAR, N. et al. UNEMAT: uma história que faz parte de muitas outras. Cáceres: Editora Unemat, 2018. Disponível em: https://cms.unemat.br/storage/arquivos/editora/WOThXtwmVIW9pj0Tu4BxuYBQd4dOvuUieglZVexJ.pdf - Acesso em: 11 jul.,2025
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.