Online Offer of the “Introductory R Statistical Course”: an Experience Report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2489

Keywords:

Programming in R, Remote teaching, Professional training

Abstract

This manuscript reports on the experience of offering a course on the statistical software R. The initiative originated from some members of the Grupo de Estudo e Pesquisa em Geografia Física e Dinâmicas Socioambientais and was conducted remotely for the group itself, as well as for external participants recommended by current members. The training utilized Google platform tools (Classroom, Forms, and Meet) and included two synchronous sessions along with asynchronous activities, totaling 12 hours. Of the 22 participants initially enrolled, only 10 fulfilled all the prerequisites to receive certification. Despite the low completion rate, around 45.5%, the proposal can be considered a success given the positive feedback provided by the participants who completed the course. Thus, it is suggested to continue exploring tools that support Remote Teaching and Distance Education to increasingly expand the possibilities for sharing knowledge produced, within and outside scientific study and research groups.

 

Keywords: Programming in R. Professional training. Remote teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Teobaldo Gabriel de, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraí­ba

Docente do IFPB campus Cajazeiras.

Daisy Beserra Lucena, Universidade Federal da Paraíba

Docente da UFPB

Rafaella de Lima Roque, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba

Servidora do IFPB campus Cajazeiras.

References

BARBALHO, F. Estatística para Análise de Dados na Administração Pública. Brasília-DF: Fundação Escola Nacional de Administração Pública - ENAP, 2023.

CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Diretório dos Grupos de Pesquisa no Brasil (DGP). FAQ - O que é um grupo de pesquisa? Plataforma Lattes, [s.d.]. Disponível em: https://lattes.cnpq.br/web/dgp/faq?p_p_id=54_INSTANCE_39Zlb9kA3d0e&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-3&p_p_col_count=1&_54_INSTANCE_39Zlb9kA3d0e_struts_action=%2Fwiki_display%2Fview&_54_INSTANCE_39Zlb9kA3d0e_nodeName=Main&_54_INSTANCE_39Zlb9kA3d0e_title=G01.+O+que+%C3%A9%20um+grupo+de+pesquisa%3F+Como+saber+se+as+atividades+desenvolvidas+por+um+conjunto+de+pesquisadores+constituem+um+grupo+de+pesquisa%3F - Acesso em: 16 abr. 2025.

PEREIRA, A. da C. Estatística - Unidade 1: Estatística Descritiva. Brasília-DF: Escola Nacional de Aprendizagem Pública - ENAP, 2015.

POISSON. A importância da Estatística. 2023. Disponível em: https://poisson.com.br/2018/2023/01/25/a-importancia-da-estatistica/ - Acesso em: 17 abr. 2025.

SILVA, A. H. A. et al. Introdução à Estatística no Software R: Estatística Aplicada em Software Livre. João Pessoa-PB: Editora UFPB, 2021.

Disponível em: https://www.editora.ufpb.br/sistema/press5/index.php/UFPB/catalog/book/884 - Acesso em: 23 jan. 2025.

SILVA, N. V. da et al. O grupo de pesquisa como propulsor da formação inicial. Contribuciones a Las Ciencias Sociales, [S. l.], v. 16, n. 7, p. 5842–5862, 2023. DOI: https://doi.org/10.55905/revconv.16n.7-039. Disponível em: https://ojs.revistacontribuciones.com/ojs/index.php/clcs/article/view/1117 - Acesso em: 17 abr. 2025.

SOUZA JÚNIOR, T. G. de; LUCENA, D. B.; ROQUE, R. de L. Geoprocessamento on-line: uma possibilidade na curricularização da extensão. In: LISTO, F. de L. R.; LISTO, D. G. da S.; SANTOS, H. M. dos; BISPO, C. de O. (Ed.) SIG’s e Gestão de Conflitos Ambientais: A Cartografia na Resolução de Injustiças Sociais. Recife-PE: MapGeo Editora. p. 106-114. 2024. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/381323771_ONLINE_GEOPROCESSING_A_POSSIBILITY_IN_EXTENSION_CURRICULARIZATION - Acesso em: 23 jan. 2025.

SOUZA JÚNIOR, T. G. de; RODRIGUES, G. de O. C. A. Design da Sala de Aula Virtual para o Novo Perfil do Aluno de EaD. EaD em Foco, [S. l.], v. 8, n. 1, 2018. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v8i1.698. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/698 - Acesso em: 23 jan. 2025.

Published

2025-05-08

How to Cite

Teobaldo Gabriel de, Lucena, D. B., & Roque, R. de L. (2025). Online Offer of the “Introductory R Statistical Course”: an Experience Report. EaD Em Foco, 15(1), e2489. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2489

Issue

Section

Estudos de Caso