Online Offer of the “Introductory R Statistical Course”: an Experience Report
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2489Keywords:
Programming in R, Remote teaching, Professional trainingAbstract
This manuscript reports on the experience of offering a course on the statistical software R. The initiative originated from some members of the Grupo de Estudo e Pesquisa em Geografia Física e Dinâmicas Socioambientais and was conducted remotely for the group itself, as well as for external participants recommended by current members. The training utilized Google platform tools (Classroom, Forms, and Meet) and included two synchronous sessions along with asynchronous activities, totaling 12 hours. Of the 22 participants initially enrolled, only 10 fulfilled all the prerequisites to receive certification. Despite the low completion rate, around 45.5%, the proposal can be considered a success given the positive feedback provided by the participants who completed the course. Thus, it is suggested to continue exploring tools that support Remote Teaching and Distance Education to increasingly expand the possibilities for sharing knowledge produced, within and outside scientific study and research groups.
Keywords: Programming in R. Professional training. Remote teaching.
Downloads
References
BARBALHO, F. Estatística para Análise de Dados na Administração Pública. Brasília-DF: Fundação Escola Nacional de Administração Pública - ENAP, 2023.
CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Diretório dos Grupos de Pesquisa no Brasil (DGP). FAQ - O que é um grupo de pesquisa? Plataforma Lattes, [s.d.]. Disponível em: https://lattes.cnpq.br/web/dgp/faq?p_p_id=54_INSTANCE_39Zlb9kA3d0e&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-3&p_p_col_count=1&_54_INSTANCE_39Zlb9kA3d0e_struts_action=%2Fwiki_display%2Fview&_54_INSTANCE_39Zlb9kA3d0e_nodeName=Main&_54_INSTANCE_39Zlb9kA3d0e_title=G01.+O+que+%C3%A9%20um+grupo+de+pesquisa%3F+Como+saber+se+as+atividades+desenvolvidas+por+um+conjunto+de+pesquisadores+constituem+um+grupo+de+pesquisa%3F - Acesso em: 16 abr. 2025.
PEREIRA, A. da C. Estatística - Unidade 1: Estatística Descritiva. Brasília-DF: Escola Nacional de Aprendizagem Pública - ENAP, 2015.
POISSON. A importância da Estatística. 2023. Disponível em: https://poisson.com.br/2018/2023/01/25/a-importancia-da-estatistica/ - Acesso em: 17 abr. 2025.
SILVA, A. H. A. et al. Introdução à Estatística no Software R: Estatística Aplicada em Software Livre. João Pessoa-PB: Editora UFPB, 2021.
Disponível em: https://www.editora.ufpb.br/sistema/press5/index.php/UFPB/catalog/book/884 - Acesso em: 23 jan. 2025.
SILVA, N. V. da et al. O grupo de pesquisa como propulsor da formação inicial. Contribuciones a Las Ciencias Sociales, [S. l.], v. 16, n. 7, p. 5842–5862, 2023. DOI: https://doi.org/10.55905/revconv.16n.7-039. Disponível em: https://ojs.revistacontribuciones.com/ojs/index.php/clcs/article/view/1117 - Acesso em: 17 abr. 2025.
SOUZA JÚNIOR, T. G. de; LUCENA, D. B.; ROQUE, R. de L. Geoprocessamento on-line: uma possibilidade na curricularização da extensão. In: LISTO, F. de L. R.; LISTO, D. G. da S.; SANTOS, H. M. dos; BISPO, C. de O. (Ed.) SIG’s e Gestão de Conflitos Ambientais: A Cartografia na Resolução de Injustiças Sociais. Recife-PE: MapGeo Editora. p. 106-114. 2024. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/381323771_ONLINE_GEOPROCESSING_A_POSSIBILITY_IN_EXTENSION_CURRICULARIZATION - Acesso em: 23 jan. 2025.
SOUZA JÚNIOR, T. G. de; RODRIGUES, G. de O. C. A. Design da Sala de Aula Virtual para o Novo Perfil do Aluno de EaD. EaD em Foco, [S. l.], v. 8, n. 1, 2018. DOI: https://doi.org/10.18264/eadf.v8i1.698. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/698 - Acesso em: 23 jan. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.